19 November 2011

Sila Bagi Perhatian yeeeee

FOR MUSLIM FRIENDS/READERS
Before ni cuma dengar orang cakap2...link sana link sini but because I was still in doubt with the validity of the news; I prefer to wait for the truth to come out. And alhamdulillah, I am in vague no more when I got this link from one of my friend in mukabuku. For more info, please read here

Ada rasa ralat sedikit sebab aku memang suka guna sos paling kiri tu untuk marinate. Also yang paling kanan tu bila mentekedaghah pizza. Since sijil non-halal sudah Jakim keluarkan, jadi WAJIB lah aku cari alternatif lain to replace the sauce in case aku mau ber-bbq nanti. Aku ndak da niat untuk aibkan nor burukkan produk or mana2 syarikat terlibat ok. Ndak sebusuk itu hati aku mau tutup periuk nasi orang...tapi kalau sudah terbukti through several observations & testing yang benda tu ndak halal; ndak kan lah aku masih mau telan kan. In case as such, sebagai saudara seIslam aku kena share. It's up to u though mau terima or ndak. Still mau consume or not. Yang penting, I've done my part.

Aku bukan jenis senang lenang copy paste link itu haram ini haram in this blog. In fact, if u are my loyal reader(s) *ok perasan ada orang baca lah kan* u will know that this is my FIRST time posting an entry like this.

Orang sibuk gebang pasal tudung gaya rahib (sister/nun)...sampai ada orang sanggup share link di page diorang yang tanpa diorang tahu telah meletak aib super besar atas orang lain. Actually benda ni lama sudah aku perasan but I prefer to just watch & keep my mouth shut. And since aku buat entry ni, alang2 aku muntahkan sikit rasa kepelikan aku tu kan. Even my friend; Aima pernah hangin pasal isu ni. Siapa ndak hangin kan kalau gambar kawan sendiri terpampang terang di sana sini...dijadikan model for comparison purposes.

Kalau sudah libatkan orang lain; biar lah muka dikasi kelabu, dikasi blur or whatever method used to hide one's personality bagi aku itu tetap BAGI AIB! Sebab yang dikelabukan tu masih dikenal! Like hello! For God sake, dia itu kan artis of course sah2 macamana ditutup pun people still can guess who she is. Mau ingat mengingat itu ndak salah...tapi janganlah sampai kau sendiri buat dosa kering kan. Setakat tulis entry isu style tudung tu cukuplah...yang siap baik hati sisip gambar orang lain tu buat hapa? Itu sudah menjurus kepada fitnah baybeh!

Janganlah sampai dari niat yang baik & boleh dapat pahala *insya Allah*...tapi dek kerana pemikiran singkat yang tidak mahu menimbal baik buruk betul salah; langsung terus menanggung dosa lebih besar. Psst...ndak kan lupa, fitnah itu lebih buruk dari membunuh kan?!

Sabda Rasulullah SAW "Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah" (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan." 
(Surah Al-Hujurat: 6)

Jangan anggap menyebarkan cerita tidak benar itu sekadar kesalahan kecil. Hakikatnya, fitnah itu ibarat api. Dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. 



Ok untuk lebih lanjut & jelas...sila lah dengar explanation di atas. Dengar & hayati. And kasi bersih minda before dengar supaya senang masuk dalam hati. Senang faham. Insya Allah.

Erm ada rasa geli2 ka bila aku tetiba trip macam alim ustazah? Wachaaaaaaaaaaa!

p/s Ceghita pasal movie date & birthday wish adik gue akan ditunda ke malam. Pengumuman di atas adalah penting bagi gue. Sekian. Trip kau glamour lah sana kan Bie.

eryantierdabdulkarim

2 comments:

in THE name OF the WHO said...

Sebenarnya nda tutup periuk api mana2 pun Punti sbb kami masi boleh menggunakan produk ini.
Hi3x

Ngam juga ko share and memperingatkan sesama sbb kami pun tau mana yg Haram mana yg nda so kami can be more sensitive towards our neighbour.

Now it's official, harap2 semua restoran kc exclude all the sauces dr premises dorg.

Unknown said...

Hahahaha masi guna ah. Tapi ko taula pemikiran certain orang, klu kena wat gni trus dorg bilang kita mau sabotaj etc.

Hopefully la. Macam sna Ikea* tu ari, dorang tutup the cafe just to 'cuci' balik everything sebab ada kedapatan dorang guna whatever bahan yg haram jg time tu. Lama jg tu kena tutup ah. Nasib la ada jg org brabisan mau kasi perjuang hak halal haram ni.