11 January 2015

Liburan Day 4 - Pasar Baru / Gubug Makan Mang Engking, Bandung

Assalamualaikum.

*clearing throat* *clearing throat*

What happened sama misi aku untuk settlekan entries cuti2 2014 aku? Obviously, it went down straight to the drain towards the year end. Clap. Clap.

Well to be honest, ever since the QZ8501 unfortunate event I kinda lost the 'will' to continue my mission. Last entry aku buat pun untuk wish Happy New Year. Walhal ada niat untuk buat entry summary to wrap up my 2014.

Anyhow, considering ada kawan tanya details pasal Jakarta & Bandung so aku pun decide untuk sambung & habiskan cerita pasal trip ni. Pigi sana cuma less than a week, tapi buat entry panjang berjela. Tabah jaklah!

Ok lets continue where I last stopped. From here.

26 Ogos, 2014
Pasar Baru, Bandung

Tujuan hari ni adalah Kawah Putih & Pasar Baru. Iman suggested to go to Pasar Baru first. Ok, ahli jemaah setuju. Di awal pagi, terus ber-pasar. Selalu aku beli barang basah untuk cafe, kali ni terus terjah kedai kain. Kerlas! Masa kami sampai belum banyak kedai buka.

Pasar Baru buka jam 9am tapi kami sampai seawal 830am. Semangkit betul. Demi orang yang mau cari kain untuk nikah katanya. Memula Iman bawa kami pi kedai yang bolehkan dia dapat 'komisen'. 
# Kedai Kain Famous
Memang famous among Malaysian. Aku dapat tau kedai ni dari DJ sebab haritu dia teman kawan dia shopping baju kahwin di sini juga. Pastu baru perasan, cousin aku pun pernah mention nama kedai ni sama aku. But as usual lah, aku bab kedai kain memang ndak ambil port sangat.
# Yang bakal kahwin & tukang penyeboks yang terlebih excited.
Pendapat bersama haruslah diambil kira. Siaplah si Andre (thanks DJ jual nama mamat ni kat blog kau) pakaikan di patung. Supaya dapat gambaran jelas katanye! Aku yang cuma beli lace 2 jenis & kain plain 2 meter ni pun dilayan macam tu juga. Serba salah ok tengok diorang sungguh2 angkut segala kain-main tu semua. Kalau ringan ok lagi. Buatnya aku ndak jadi beli? Ndak kah akan makan sumpah seranah berbakul2
# Shopping telekung
Habis di Kedai Famous, time untuk realisasikan list aku pula. Telekung. Memang sudah aim untuk beli few for families. Alhamdulillah termakbul niat.
# Kain Sari
Yang ni pun kedai Iman recommend. Dia tinggalkan kami bertiga di sini, and pi tempat telekung tadi sebab 3 Bersepupu tu masih ada di sana. Aku cuma beli 2 set kain sari di sini. Yang kunun nanti aku akan pasangkan sama kain plain; yang aku plan mau beli di KK jak. Tapi sampai ke sudah, masih selamat kain ni semua dalam almari. Semangkit kunun fikir fashion itu ini masa membeli ni. Sampai pening mamat kedai melayan aku. Pastu aku ketuk bos kedai, minta harga murah. Dalam kes ni, memang aku amal konsep 'I want my price'. Dapatlah aku 4 meter kain sari for only 70,000 IDR (~RM 20.00).
# Turn diorang; sesi terima pesanan dari jauh.
Settled urusan, aku terus duduk. Penat aku main congak angka sama bos kedai ni. Muka sudahlah macam Jep Sepah. Pastu cakap Melayu sikit punya lurus. Aku rasa memang dia Malaysian, tapi ndak mau mengaku sebab takut kami minta diskaun lagi parah.
# Kain sulam yang famous di Bandung.
While waiting for the 3 cousins, kami lepak depan kedai ni. Iman asked us to wait here sementara dia pi cari yang lagi 3 orang tu. Kalau dia cari, and kami pun merayau...memang sampai ke sudah ndak jumpa. Bila bosan duduk menunggu Iman yang ndak kunjung tiba, aku pun merayau dekat area kedai2 yang jual kain sulam. I saw few yang menarik jiwa, tapi cancelled niat untuk beli. Malas mau ingat sebab kenapa. Tiba2 hemo.
Ntah berapa lama kami dalam Pasar Baru tu. Niat untuk beli kerepek luar pasar macam si DJ pun ke laut sebab ndak tau macamana mau keluar dari situ. Plus risau kalau aku buat peta sendiri, satu kerja lagi si Iman kena mencari aku. 

# View part of Bandung dari Lantai 5 Pasar Baru.
And sebab lama sangat di Pasar Baru, next destination terpaksa cancelled. Sobs. Kawah Putih, insha Allah kita bertemu in my next visit which aku ndak tau bila. Alaaaa ada orang tu sampai sana pun on her 3rd visit, sebelum tu macam aku juga...perap itinerary. Ngeh. Harapan untuk repeat tu tinggi tapi maybe lepas ni akan heret Bunda. 

Sebab Kawah Putih cancelled, so aku request untuk makan. Breakfast nan berat di hotel sudah tukar jadi gas. So perut adalah menangis minta diisi. Lagipun kepala aku berdenyut balik, pening or mainan perasaan. Ntahlah labu. Yang penting, soru! Bila lapar memang automatik semua mau dibaham. Macet on the way tu pun aku rasa macam patut dibaham. Mampu mau baham macet?

Gubug Makan Mang Engking, Bandung

Aku ndak tau kedudukan tempat makan si Iman ni bawa. Kalau lah dia buang kami di abandon lake pun memang kami ndak tau. Siap lah masuk jalan gravel. Amazed jugalah aku, area macam ndak famous tapi suddenly ada restoran. Themed restaurant pula tu. Atas tasik...yang air dia nan hijau. Sekian. 
# Cari gubug (hut) pilihan.
Banyak kan ikan. At first aku ingat, kami akan disuruh pancing ikan dari gubug tu. And boleh lah request sama chef; apa jenis masakan kami mau. Rupanya...semua itu imagination aku semata. Try next time Bie.
# Man made lake.
Aku gigih cari punca air tasik ni tapi gagal. This restaurant is surrounded by stoned walls. 
# Reception & cashier area...yang ada roof paling tinggi tu.
Sengaja kami pilih makan tempat jauh sikit, baru dapat feeling makan atas tasik.
# Pretty unique sink in front of the gubug (hut).
# At the backside part of our gubug.
At first memang ingat akan ada orang mendayung sampan, datang ambil order & hantar order. Tapi hakikat? Diorang berwalkertapaki juga pi gubug kami. Just like we did.
# Our gubug.
# Es cendol because Es teller is too sweet for my tekak.
Walau matahari tiada; cuaca mendung tapi bahang boleh tahan perit. Pastu peluh pun rasa melekit. Tu pasal suddenly ada rasa untuk order cendol. Ndak pernah kejadian makan nasi & minum cendol.
# Menu orang kebulur tapi save budget.
Patut ni menu untuk 2 orang, tapi share bertiga with Ms C & Ms P. Tempe & tauhu goreng are my favourites, so memang budak berdua tu suruh aku habiskan jak. Makanan kami sampai dulu, so bila makanan 3 Bersepupu tu sampai, aku ndak ambil port untuk snap gambar sudah. Khusyuk layan perut lapar.  And sila jangan tanya harga makanan. Al-lupa tapi memang berbaloi ah since sharing bertiga. Ada kali dalam RM 15 per pax. 
# We-ca before leaving Mang Engking.
Sampai car park, nampak Iman lena dibuai intan. Terus rasa bersalah mau kejut or ndak. Mula tu kami ingat mau suruh dia ambilkan group photo depan signboard Gubug Makan ni. Since tengok Iman tidur dengan penuh iman, maka kami berwe-ca jaklah. 
# Group photo. Benda harus ada kalau jalan berjemaah.
Tabahlah kan jadi photog, harus muka kau paling depan & paling gedabak.
Lepas ambil gambar ni, Iman terbangun dari tidur nan lena. Tapi malas lah suruh dia tolong ambil gambar lagi, confident semua muka 'siap' dalam gambar yang aku ambil tu. Memanglah 'siap' sangat. 

Perut sudah kenyang, jadi masa untuk jalan tengok kedai. Suruh Iman bawa pi Jalan Cibaduyut. Mau tengok barang leather katanya. Kedai si Iman bawa tu macam 'ndak siap' jak. Ntah apa jaklah barang yang diorang jual. Langsung ndak menarik minat. Kejap jak kami di kedai tu. Apart dari bosan, fulus pun nan hado *clearing throat*. Automatically mood pun ke laut juga. 

Dari Cibaduyut, kami minta Iman bawa pi Kartika Sari. Sebelum sampai, memang sangkut gilagila dalam macet. Tabah! 

Tapi demi misi untuk borong brownies, si Err tabah. 

Bersambung...tibatiba!

eryantierdabdulkarim

14 comments:

syieda said...

Eh tetiba!

DJ said...

Mna gmbar andre??aku rindu!hahaha!

Ko dh knape hemo pastu tetiba dh smpi kdai mkn?mcm ada cite yg tertinggal jer!hehe

Unknown said...

Syieda: Bahahahaha dah ngantuk! Sambung next entry.

DJ: Gambar Andre dalam camera kawan aku kot. Aku xtau ke mana hilang certain pics dalam camera aku.

Kan!!! Aku terdelete few perenggan. Sibaik ko mention, kalau x memang sampai bebila tergantung jelah cerita.

just.HY said...

eh layout dah lain dahh... nampak fresh! aku takde idea nak buat layout camne sebab nak yg simple tapi fresh!

Bibie Karim said...

John: Aku terpikat ngan layout wordpress tu yang datang angin nak tukar. Ko cer cari layout wordpress-inspired. Banyak yang simple.

Miss Nazla said...

asal pegi kedai makan je nak bersimpuh bagai. kesian perut aku nnt. tertimpa timpa

jaja said...

Cepat2 continue part Kartika Sari. Tiket AA return mcm ok harga. Rasa nak pi Bandung semata nak ke Kartika Sari ja. Tapi takut pula nak gi sorang2.

Psst...letak gambar byk sikit Kartika Sari tu. Hahah...

Unknown said...

Nazla: BAHAHAHAHA nak kena kesian kat perut ke. Ala boleh je duduk sambil lunjur kaki. Xyah bersipuh sangat, aku pun xde nak bersipuh. Lotih! Siap lemak kat paha gak.

Jaja: Dahlah memang ambil gambar lebih kurang je kat dalam Kartika Sari tu sebab sibuk duk pilih brownies. Lambat sikit, memang akan habis yang bestseller.

Jard The Great said...

mood aku nk habiskan post blog dari 2012 pun masih pending.. hahaha. apalagi posts dari tahun lepas.

ahh.. mau ke bandung!!

Nana Rjay said...

Wahhh!! akanku cari Gubug Mang Engking tu, thanks for the info :)

Bibie Karim said...

Jard: Xpa lompat2 update. Tapi update lah bah juga, sila cari pil R!

Bandung ni aku mau explore lebih lagi. I think it offers more than shopping haven kan.

Bibie Karim said...

Nana: Banyak lagi tu kedai makan style gubug ni sana. Ko suruh jak supir bawa mana dia tau.

An said...

pasal baru..mmg mabuk kain kalu masuk situ..hahaha

tempat mkn tue pon cam menarik jer bie..lenkali g bandung leh lar g sini jugak.

Menu budget tue pon nmpk sedap..hehe

Bibie Karim said...

An: Ha tulah tapi nasib memang xminat kain sangat. Kat Msia pun memang jenis beli dah siap. Cuma kali ni sajalah cukup syarat, beli lace. Kata murah kan.

Memang sedap. Nak lagi ada angin bertiup sepoi2 bahasa. Masyuk ah makan tu yang khusyuk x tengok kiri kanan dah.