28 September 2012

Edisi: Sob!

Semalam...for the first time after so many years, I cried bucket. After mentioning her in my previous entry...I can’t help but to think of her. I miss Nenek! 

Rindu gila mau peluk. Cari uban. Ikut Nenek jalan2 di KK. Jadi ekor Nenek tawaf kampung. Replace Nenek main kuah merah di rumah Mama Tua. Tolong siram kebun sayur. Paling best kalau Friday. Mesti pigi tamu di Donggongon; beli stok kirai & naabu. Aku yang memang liat bangun pagi, mula2 tu tembirang jak kunun ndak mau ikut. Tapi kalau Nenek umpan beli apa aku mau di tamu, laju aku mandi terus ah. 

Aku cucu sulung...Aunty selalu cakap, aku cucu kesayangan Nenek. Apa aku mau, ndak pernah Nenek abaikan. Tidur pun memang sama Nenek. Masa Bunda pindah dari rumah Nenek, aku ndak ikut. Aku setia kasi kawan Nenek. Bed/roomate Nenek paling loyal adalah si Err!

Dulu aku ndak boleh potong rambut pendek sebab Nenek ndak suka. Nenek mau rambut aku boleh simpul buat sanggul. First time kami berjauhan bila aku sekolah di Semenanjung. Nenek demam quite a while sebab rindu aku. And sebab Nenek ndak da kawan tidur. 

Kalau aku nakal...Bunda akan kasi gaji gula2 manis panjang. Tapi selalu Nenek jadi perisai. Nenek defender aku paling tegar! 

Aku masuk uni...Nenek sudah ndak kuat lagi. Aku pun jarang jumpa Nenek sebab aku tinggal di hostel. Kalau balik hujung minggu baru dapat manja2. Nenek sakit masa final year diploma aku. Lepas tergelincir di tandas, penyakit yang lain datang silih berganti. Alhamdulillah, aku sempat jaga Nenek...kasi mandi, kasi bersih bila Nenek buang air besar. Aku sempat suap Nenek makan. Sempat bawa jalan keliling rumah, mau exercise kaki bilang Nenek. 

Masa tu Maghrib...aku baru balik dari uni lepas stranded dekat 2 jam sebab bas Tung Ma rosak. Tiba2 dapat kol dari sepupu aku...kestau Nenek tiada sudah. Masa tu aku rasa langit jatuh hempap kepala aku. Seriously, aku blank. Aku ndak dapat nangis sebab aku refused untuk digest the news. 

Sampai rumah, Nenek sudah baring kaku di ruang tamu. Kain batik selimut Nenek masa tu. Lepas salam Bunda, aku cium Nenek. Masih ndak nangis ok. Aku ambil wuduk, solat Isyak. Baca Yassin. Baca Yassin. Baca Yassin. Aku baca sampai penat. Nenek kena pindah masuk dalam bilik. Malam tu last aku tidur sebelah Nenek...biarlah ndak da suara Nenek mau marah aku yang selalu tidur lambat. Biarlah ndak dapat dengar dengkuran Nenek yang selalu jadi bahan ketawa aku. Janji aku dapat peluk Nenek puas2. Sebeb esoknya, lepas Zohor...aku ndak kan dapat tengok Nenek lagi sampai bila2

10 tahun sudah Nenek tinggalkan aku. Tapi semua kenangan sama Nenek masih kuat dalam kepala aku. Even dialog dulu kala aku masih ingat ah. 

Semalam malam Jumaat, aku baca Yassin sedekah sama Nenek. And relatives yang sudah tinggalkan aku. Bapa, Aunty Ana, Nenek Papar. Al Fatihah. 

Moga semua berehat tenang di sisi Allah SWT. Kamu sudah selamat, tinggal aku yang masih berjuang di sini. Ndak tau ntah esok, ntah lusa...bakal menyusul kamu. 

eryantierdabdulkarim

2 comments:

Anonymous said...

RIP
Like I said to u, janganlah ditangisi orang yang telah pergi tetapi tangisilah org yg masih hidup-grunge yg masih supercute even mode sedih

Unknown said...

Thanks darl. Ya bah nanti saya nangis untuk kau. Lol! Tiba2 bah ni berabisan rindu my late grandma.