22 November 2014

Autumn Trip Day 4 - Sulbing Korean Dessert Cafe (Jonghyun CNBlue)

Assalamualaikum. 안녕.

Previous: Nami Island (here).

The night when we had ngeteh session at a cafe in Myeongdong, Ms F suddenly told me about a franchise cafe opened recently by Jonghyun-ssi of CNBlue. And immediately I shouted

"Alaaa kenapa baru tau sekarang. Ok, nak cari masa untuk terjah. Mesti!"

Pastu Ms F buat adlib...

"Aku pun nak ikut. Nak lah gi juga."

So, on the train...on our way back to Seoul that evening I told her about my impromptu plan to visit that cafe. Without second thought, she agreed to tag along. Mau ndak mau, JM pun angguk juga. Ndak kan her partner join aku, dia tinggal di bilik kan. 

Later that evening, after our Nami Island day excursion...we went to this cafe. Haruslah yang paling happy adalah aku & Ms F. Dasar kan perangai nuna fans ni. Excited ndak kena tempat walhal si Jonghyun sah2 bukan ada di cafe tu.

Ye niL, aku dengar jeritan ko dari kejauhan. Aku mampu lawat cafe je, nak bertentang empat mata belum mampu. *baling lembing*

25 October 2014
Seoul
#1 Located at the 2F.
Opposite the building is Holly's Coffee.

#2 Just above Tom N Toms Coffee shop
#3 Motif ada gambar Woo Bin?
Best of friend yang support each other, perhaps? The owner of the franchise cafe is the one with the Victory sign. 
#4 Yup, she was there. 
Sulbing Korean Dessert is a bingsoo chain cafe. Jonghyun-ssi does NOT opened his own shop. He only own the franchise branch in Sillim. 
#5 Perfect place to enjoy ur dessert. Spacious & comfy.
I wish I could one day open a lepak place like this. Insha Allah, amin.
#6 Treat to our everlasting sweet tooth.
Aku sama Ms F jaklah over sebenarnya. Dinner cum supper it was. Mine was the pumpkin porridge (bottom, right). It tasted super delish at first, but after few suapan I could taste the herbs they added in it. Terus stop makan. Mau berfeeling Angel Eyes sangat kan. Hambek! Pengaruh drama semata!
#7 One happy fan cum customer. 
Dapat lepak kedai idol kesayangan pun jadilah. Sambil lepak, sambil gosip pasal retis. Fuh! Sambil share route to Sokcho sama JM & Ms F juga. 
#8 Direction to the cafe.
Paling senang, confirm ndak akan sesat!
Kami lepak ni until 1030pm. Sebab GH si Err kan ada curfew. Furthermore, subway journey to go back to our respective guesthouse will take nearly half an hour. From Sillim Station, arah GH kami memang berbeza. JM & Ms F will need to transit whilst me; direct train. Sebab Sillim station is on the same track line as Hongik University station. 

TAPI! Si Err telah menjadi bijak paling berganda! Kerja gila ndak menyabar, layan drama My Lovely Girl dalam train pastu langsung ndak alert sama announcement dalam train! Turned out the train I boarded was the last train & it will stop at Sindorim station. From there I need to take another train heading to Mullae. Sebab leka layan drama, keluar jak dari train aku terus ikut orang queue. Tengok signage, next station will be Dorimcheon. Patut aku naik di platform lagi satu. But NO! Aku masih confident tahap kambing. Layan drama & stay in queue. Train sampai, aku dengan gumbira hop in. Duduk dengan sangat comfy; masih layan drama! Senyum meleret kesan kekhusyukan melampau. 

Suddenly aku dengar 마지막 which means last. Time tu baru aku ada hati untuk tengok subway map! Whatthehantu aku terlajak sampai last station i.e Kkachisan. Ok cool down; marah minda sama hati! Sebab hati sudah gelabah ayam. I stayed in the train & decided to alight at Sindorim. Kacang piss senang. Yang buat aku risau adalah curfew! It was 10 minutes to midnight for God sake! Sampai Sindorim, aku lari macam kilat sebab platform for Hongik Uni adalah di tingkat atas! Apakah keji kejadian?

While waiting for the train yang memang akan sampai lambat because it will be the last train, I emailed the GH. Dengan harapan staff comel GH akan reply. Before keluar malam tu, that staff sempat remind aku pasal curfew!

"Miss Karim, u know about the curfew time right? There will be no one at the counter after 12am to open the door for u."

Confident gila aku jawab yang aku akan balik on time. Tapi hakikatnya?! Lagi 5 minutes to 12am aku masih terpacak di Sindorim tunggu train. I don't mind pasal last train ka apa, yang tu boleh kawtim naik cab. Tapi aku ada curfew!!!

Otak aku ligat cari solution. Aku sapa this one young lady standing next to me. Tengah tunggu train juga. I explained my situation to her & asked for her help to call the GH since I didn't received any reply. Lagi keji bila number phone GH yang aku dapat dari booking.com tu adalah 'no longer in service'. Minah tu pun gigih search nama GH & call number yang dia baru dapat. Many times but no one pick up the phone. Memang sangat sangat thankful sebab minah tu berusaha search & call.

Lagi 2 stations before she alighted, she told me to copy the number so that nanti boleh minta tolong orang lain untuk call pula. Masa tu baru aku perasan. Minah tu actually mamai a.k.a half drunk. Muka & mata memang merah. Bau alcohol somemore. And her dressing memang clubbing 'attire'. I pay no mind to all that because at that time all I knew was that I am the most fortunate to have met that lady. Rasa mau peluk ketat2. Bersyukur gila!

I reached Hongik Uni station, 10 minutes past 12am! I ran as fast as I could. Masa tu aku rasa istilah '5 minutes walk to the hostel' adalah sangat tipu!! Kenapa malam tu rasa macam aku ambil masa 30 minit untuk sampai hostel?! Why!!!???!

Soon after I reached the GH, I rang the bell. Once! Terus pintu terbuka luas! Tercungap2 aku explain sama staff comel tu. Rasa macam mau putus nyawa pun ada!

"Aigo, u don't have to run. So cute of u to stick with the curfew time. Sorry for making u panic with the curfew."

What? Cute of me? Aku ni lari macam ndak cukup tanah oii. Pastu puji aku comel. Nasiblah masa tu aku memang penat paling total! And aku dapat hadam fakta dia ndak jumpa the suitable words to say to me. Cute pun cute lah. Janji aku selamat sampai bilik. Staff tu actually tengah lepak at the kitchen; layan bola with one of the guest. Masuk bilik, aku terus humban badan atas katil. Oh katil, bogoshipo! Sebab sudah berpeluh sakan lepas jadi pelari pecut ndak bertauliah, aku perlu mandi! Then bila check phone...dapat message dari si Merengmate.

"Ko takde cerita best nak share hari ni. Xde drama yang jadi ke...?"

Mbek mbek mbek! Terus laju taip reply walau banyak typo. Curhat kejadian bingai melantun2 si Err di malam minggu!

Lesson of the day! Sila jangan gatal layan drama & syok sendiri bila naik train. Mau lagi kalau train malam. And kau travel sorang! Focus! Focus! Tripping local sangat sekali haru biru kejadian di tengah malam. Nasib ada orang buka pintu, kalau ndak? Tidur di patio jaklah jawab dia. Tapi masa tu memang sudah ada back up plan. Akan ku naik teksi sampai Namsan GH & menumpang kasih sayang tidur di bilik JM. Kerlas kan idea aku.

eryantierdabdulkarim

27 comments:

tintamerah_blogspot.com said...

Hahaha..aku mau imagine bie mcmna gaya ko masa gelabah lari2 gara2 tu curfew!

Jea Mohamad said...

cute?? pengsan..hahaha

wah drama ko hebat, anugerah skrin ni. layan drama dlm tren, dh mcm org local dah ni.

backup plan ko mmg terbaiklah..hahahaha

Miss Nazla said...

Ha cafe ni ada masuk dlm roommate ep 8. Tp obviously bukan yg JongHyun punya la. Tp mcm biasa aku dh set as favorite entry ni. Ni kalau YongHwa pun bukak cafe, mau aku pulak terjah.

DJ said...

Untung laaa ada backup plan kannn...hahaha

Unknown said...

Yanie: Xtau sudah rupa ku berlari time tu ah. Naik bukit lagi tu. Nasib jak kaki ku sudah ok.

Jea: Dah jangan jeles, James x cakap ko cute. Hahaha. Tulah tripping sangat nak jadi local, alih2 sampai last station ko! Huhu back up plan tu memang tetiba 'ting ting'. Siap congak berapa jauh jarak & tambang taxi ok.

Nazla: Yonghwa nye cafe kat Busan kot kalau dia buka hahaha.

DJ: Ateh, ada kawan duk Myeongdong kan. No bilik pun aku xtau tetiba ada hati nak menumpang tidur kan.

Farikica said...

Haha..mcm2 la ko nih bie... terlupa turun pulak...haha... yg klakar nya bila sampai GH, mika buat x kisah plak ko blik lebih time... rsa x berbaloi plak berlari2 marathon tu...haha.. klakar ko ni... anyway cntik cafe tu... in fact all cafes kat seoul mmg lawa2 kan? Aku pnh dine kt paris cafe jer..huhuhu... mkn abc ngan roti2... 😢

syieda said...

Huntong la cute!
Pastu tetiba feeling bogoshipo kat katil.

mrs said...

sure ke ko layan drama penyebab ko terlajak station ke ko pening sebab makan pumpkin porridge..so sel2 otak ko dah tak mampu berfungsi hahaha

Nana Rjay said...

macam aku baca novel pula, betul2 drama cerita ko di hujung2 tu, hehehe...tapi klu aku pun mengalami situasi yg sama, nda tau bole fikir ka lgi nda time tu..

Unknown said...

Farikica: Kan??? Muka minah tu selamba giler, dahla diorang tengah layan bola sambil minum soju. Bedebah sungguh! Aku berlari macam xcukup tanah, sibaik kaki x sakit balik. Aah cafe kat sana mostly comel2 persaingan sengit tu semua sibuk duk deco camtu. Aku memang suka cafe gitu tu yang buat perangai nak cafe hopping ke katanye kalau kat sana.

Unknown said...

Syieda: Ko kenal x sape tanya soalan bonus tu kat aku. Ke ko dah lupa hahaha. Cute lah kan tapi xdelah macam barbie lagi. LOL. Ye rindu katil sebab ku dah imagine tidur kat patio ok!

MS: Aku rasa partly pun salah porridge tu. Hahaha tapi sebab utama memang salah drama tu. Bukan aku.

Nana: Aku heran tiap kali jalan mesti ada drama sebabak. Tapi siok lah ada kenang2an. Balik bilik tu malam, lepas sudah refreshed...berabis aku ketawa ah. Maka tengah2 sesat tu Mama ku sempat tanya aku di mana sudah. Terus aku jawab masih jalan2 di luar. Maka makaaaaa...hahahaha.

syieda said...

Aku tau siapa.....saje je buat2 tak tau...

::EIDA:: said...

huwaaaa! ini kalau ida mahu ida larik sambil menangis sambil pengsan sambil sambung larik balikkkk huhuhhuhu~

luna paris said...

macam lari marathon bace entry kali ni! hihihi.. =D

Jari Manis said...

JM risau mrs F pegi sorang then pada masa yg sama mau jgk mengopi ngan korang..kalau sorang JM x pegi kot hiksss

ahahaah..Bie..bie...penangan drama My Lovely Girl sampai salah tren..sabar je lah...cara tu cam dh mcm org local kan

Nasib baik si Bie pandai hangul leh la minta tlg org..kalau JM time tu mmg nangis arghh sorang2

Unknown said...

Syieda: Hihi takut saka dah cabut memori ko pasal tu.

Unknown said...

Eida: Ha tu lagi drama siap pengsan bagai. X de perasaan nak nangis sebab dah risau giler pasal curfew tu. Dah lah masa tu memang nak terkucil. Sabar jelah.

Unknown said...

Luna: Hahaha masa taip entry ni memang sebijik2 kejadian tu terbayang kat muka. Rasa nak gelak pun ada. Sume drama punya salah.

Unknown said...

JM: Jalan ngan Bb memang akan ngeteh manjang JM. Sila bertabah jelah eh. Aah tula risau gak kang Ms F lak xjumpa jalan balik GH. Satu kerja gak nanti kan. Memang sebab drama lah sampai terlajak. Ntah pape perangai x senonoh. Dah lah duk tempat ada curfew. Cis sungguh. Xdelah pandai sangat tapi basic words tu lepaslah. Janji diorang faham hahaha. Walhal ayam itik gak keluar bahasa haritu.

bilabudakkampungtravel said...

Nasib baik balik kampung sendiri Bie. Kalau aku gi kampung kau, mau sesat sampai ke mana hala kalau dah panik tu.

Unknown said...

Siti: Hihi tu pun aku goreng je merapu apa ntah. Campur Eng sikit. Pastu body sign language lagi. Kalau jadi kat ko, confirm automatically survival mode akan on. Tetiba je ko akan pandai communicate ngan local, trust me.

nyza said...

Bie...
Kau tgk scene ape sampai terlepas station tu?..kekeke..kau lak buat scene lps tu eh...drama habis..kekeke

Unknown said...

Xsilap aku ep 11 ke 12. Lupa dah lah tapi scene yang Shi Woo nak gumbirakan Se Na. Tulah pasal, aku duk sengih tengok drama tu...alih2 aku lak buat drama bingai malam tu. Hampagas betul.

Anonymous said...

haaaai la ingat dok hostel uni aje ada curfew. dok hostel korea pun ada curfew hahaha.. stress sngt. akak..!! nasib baik jonghyun nye cafe.. kalo minhyuk nye cafe lagi tergedik2 hati saya jeles tau. kalo CT nak pegi cube nye cafe sebab hasben saya kan keje situ.. eventho dia xkan ada tapi xpe hahaha..

Unknown said...

CT: Certain hostel kat sini ada curfew. Akak xkisah pun sebab memang xpernah balik lewat malam, nak lagi dah jalan sorang waktu. Tapi xsangka akan terlajak hahahaha. Minhyuk ada restoran bbq. Bapa dia jaga. Cube tu tryla sebab dengar kata bebudak hensem tu selalu singgah minum kat sana.

Anonymous said...

i just need to go to cube cafe..!! mesti masuk dalam itinerary kalau kesana. maaan..!! my opps works there. so amek gambar depan cube pun jadilah.. lepas tu nak buat video sendu sendu cakap dah jejak cube tapi oppa xde. lecturer CT pegi cafe tu la jumpa hyuna 4m tu hehe

Unknown said...

CT: Its just about luck kan. Haritu kawan jumpa Yonghwa kat Gimpo. Tapi sebab shes not into kpop, dia xdela teruja. Dia cam lepas nampak akak tunjuk gambar cnblue.