25 April 2014

CutiCuti: Japan - J-Hoppers Hostel, Osaka

Hostel: J-Hoppers, Osaka
Date: 4 Apr 2014 (1 night)
Price: 3,300 (~RM 108.00)
Room Type: 6 Beds Female Dorm with breakfast

Booked via hostelbookers.com

Kyoto Station ---> Shin Osaka
via JR Rapid Service
Shin Osaka ---> Fukushima
via JR Loop (Uchimawari Line)

That was our journey from Kyoto Station to J-Hoppers in Osaka. Initially I planned to just stay at Kyoto for our first night in Japan but almost all the affordable & easy accessible hostels in Kyoto were fully booked. Musim sakura so memang siapa cepat dia dapat. Jadinya pasrah lah stay jak di Osaka.

Luckily it is very easy to get to this hostel. It is only 3 minutes walking from JR Fukushima Station. Just like whats said in their website.
Map provided in their website.

We finally arrived. After one whole day of superwalkertapaki-ing.
All the info u needed to tour Osaka.
Kawaii. In case u're going to check-out early, just drop ur room key here.
Where we had our breakfast the next morning before leaving Osaka for Tokyo.
In Japan, almost all water from the tap is drinkable. Mula tu kesian jakun kami cari water dispenser. Pastu stress susah hati ndak dapat minum plain water. Padahal di KK, punyalah jarang minum hatta untuk pandang sekalipun. Time travel, kena keep hydrated. Supaya penyakit lain ndak datang melawat.
Gigihlah siapa turun & lepak di living room tu. Satu kerja untuk menapak naik.
Photo courtesy from their website.
Naik tangga ni untuk ke dorm kami. Located at Level 1. Tapi memang hazab. Curam ok tangga dia. Pasrah jak Ms P & Ms C tu menghangkut beg AF diorang.
Ignore the messiness. Tanda dorm ni berpenghuni. At first aku booked triple room sebab Ms C belum confirm untuk join. Then last minute aku tukar booking to female dorm. Nasib memang baik masih ada available bed. Else, sorang kena berkorban untuk stay dorm. The rest tinggal triple room. Erm, memang sahlah aku yang kena tendang keluar. Guide-ndak-bertauliah kan kenalah give-and-take.
Sebab aku naik lambat, sibuk mau snap gambar di lobi macamlah hari esok ndak boleh buat. So yang lain dapat katil bawah. Ada 2 jak pun lower bunk yang available. Aku & Ms G pasrah katil atas.
Alangkah nikmat jumpa katil & dapat melabuh badan. Tilam super comfy. Ada langsir lagi. Aku suka. Even hostel aku stay di London haritu pun ndak da curtain tau. Privacy sangat.
Free wifi at each floor. Memang signal super strong.
Sinki ni di luar. Before toilet & shower room. So senang. Mana yang ndak da intention untuk mandi, bolehlah cuci muka & berus gigi di sini jak. Ndak payahlah queue panjang depan shower or toilet semata itu kan.
Ni memang like sejuta kali. Tiap kali jumpa toilet with bidet system, aku rasa mau berjoget time tu juga. Toilet gini memang banyak di sana BUT ndak semua tempat pun ada provide sistem ni.

Everytime mau singgah toilet
"Bie, nak bidet"
Maka fahamlah aku. Asal boleh kan panggil toilet pun bidet. Mula aku dengar tu macam Beat It. Aik kenapa bunyi macam lagu Michael J jak.
Shower room memang muat2 jak. Sudahlah bersebelah dorm jak. Right next to my bed actually. So bila ada orang mandi, memang free lah aku dengar bunyi air. Pastu bunyi orang langgar dinding shower; kecil sangat kan saiz shower ni. Nasiblah ndak da orang mandi sambil test pitching suara. Phew.

Kalau stay lama sikit di hostel ni pun ok juga. Very near to a convenient store. Sepanjang jalan tu pun banyak cafe/restaurant.
Malam tu lepas mandi & rest lebih kurang, aku plan mau keluar lagi. Malam masih muda katakan. Ingat mau lepak lah area Umeda tu sambil usha jacket. Alasan terbaik kan untuk guna Yen di hari pertama. Sekalinya ahli lain reject idea aku sebab masing2 sakit kaki & mau rest awal. Ok roger, esok aktiviti superwalkertapaki lagi banyak so marilah kita rest.

Then Ms G bawa aku turun pigi lobi untuk masak nasi. Tembolok kan. Padahal aku baru lepas telan 4 keping roti inti sambal bilis masa tu. Fikir punya fikir aku pun setuju. Boleh masak nasi sekali untuk bekal esok. Takut ndak sempat. Niat untuk turun di tengah malam. Sebab every Fri night, hostel tu akan organized party for international guests. Kami siap dapat kupon free drink masa check in tu. But because kami ni pemalu, tu pasal kami ndak join.alam masih muda katakan.

Yet tunggu punya tunggu, menanti cue dari Ms G di katil seberang. Rupanya dia tertidur. Aku pun jadi triple malas untuk turun sendiri. Sudahlah dapat upper bunk, proses turun naik katil macam anak gajah. Mengamuk pula orang katil bawah.

Hence, aku pun layan 'Kkaeb Song' di youtube. Di Jepang kau Bie, masih ndak habis melayan Kpop. Aigoo.

eryantierdabdulkarim

Jari Manis said...

Bie, untungla dpt hostel murah, lokasi menarik dan byk facilities, kami booking one month before ouas mencari hostel murah tp fully book adoyai last end up dgn hotel je lah Rm250++ per night huhuhu padan muka last min deal

Supermeng Malaya said...

aku pun dok hostel ni dulu.... kalau jalan kaki dari shinosaka tu nampak bangunan berlubang tengah tu...

Bibie Karim said...

Eh tapi kalau duk hotel, ensuite lak tu. Kira ok lah JM. Sharing rate RM250+ tu kan. Lebih kurang rate kitorang yang duk dorm. Triple room tu murah sikit sebenarnya tapi sebab ada penambahan ahli so cancel. Kena adil, sume duk dorm. Haha.

syieda said...

Omai...aku harus say hello kat hostel ni....sbb aku malas nak cari hostel lain. Boleyyy?

PutriMaryam said...

Yg best toilet di sini, boleh cuci dgn air.... Di umeda hotel kami siap ada remote toilet lg.... Tp nda semua, yg di subway selalu teda jg

DJ said...

tak silap aku J-Hoppers ni sama company ngn Hana Hostel aku tu....dia ada bagi tak pamplet yg dia cop2 tu...next tiem dtg leh kumpul cop dan dapat hadiah...masa aku duk kan sekali 7mlm, setiap 3mlm dapat diskaun...best2....tp toilet aku pun gitu la kecik....ko byg la si gemuk ni nak mandi...asyik la berlanggar dinding!hahahaha tp sebab ada toilet best tu, I is REDHO....hahahaha

just.HY said...

kalo katil dorm mmg ade langsir tu mmg rare. dlu pegi guilin pun ade satu jumpa. mmg best ah sbb ade privacy plus senang nak tido sbb gelap kan... hiks

zette said...

Hahaha.. funny.. yg kupon drink tu, agak2 dapat sake? Hahaha..

Bibie Karim said...

Masa dia bagi kupon tu aku agak terkesima gak. Pastu laju dia cakap ouh ada serve non alcohol drink. Sibaik cepat bagitau, kot aku turun & bantai minum sake. Hahaha.

Kan, memang rare. Kat Jepun je macam banyak hostel gitu. Aku buat perangai macam asal dari pendalaman mana ntah, duk main tarik langsir. Tutup buka main cak2 ngan kawan seberang. Teruja ada privacy kot. Hahaha.

Memang sama. Alkisah aku nak book hostel ni dlu pastu full so diorang direct aku ke Jhoppers. Sorang kawan aku macam ko sikit, pastu dia duk kata aku perli dia gi book hostel ngan shower macam tu. Lawak giler. Janganlah kata gemuk. Cakaplah sasa, macho sikit. Aah toilet tu best. Xabis lagi cerita toilet kan.

Eh lupa...kitorang xdapat kad cop2 tu sebab duk semalam je kot

Ko cetengok hostel DJ duduk. Pun macam best. Lagi dekat tempat jalan2 lain. Tapi kalau ko nak duk sini pun ok kot. Haritu xsempat meronda kawasan.

Aku kalau jalan kaki petang tu, memang confirm cramp kaki malam. Sejuk gigil. Bangunan lubang tengah yang mana Meng. Aku xperasan.

Azra said...

Aku suka la toilet diorang .. besides toilet seat yg nyaman sbb panas, pastu bile flush, kluar plak air ikut paip kat tempat ala2 sinki kecik tu... wahh senang bleh basuh tangan terus kat situ ... walaupun air sejuk beku ... eeh ke aku sorang je yg jakun tengok menda camnih?? hahahhaa ^_^

Bibie Karim said...

Sibaik a week before tu kawan aku dah gi Jepun dulu so masa dia up gambar toilet tetiba ada paip tu aku dah siap2 tanya. Supaya bila kat Jepun xde aku tekejut & boleh riak explain kat budak2 lain. Hahaha kenyataan nya bukan ko sorang je Azra. Kita segeng. Sekali ngan si DJ tu. Duduk situ best, almaklum seat suam2 kuku.

Farikica said...

Jm, klu rm250++ rate jepang dh kira mur2 dh tu...hehe. .. bibi, I x carik accommodation lg nk ke osaka..tp lmbt lg...ingt nk tngk kt airbnb coz kami sefamily...

Bb nk tnya sket. . Skrg ni I dok wat research japan tngk hyperdia secara online... bile u kt jepon. .. u guna secara offline or kna pkai tenet juga?

Bibie Karim said...

Kan Fakirica. Kira berbaloi2 lah harga JM dapat tu. Ensuite bathroom tau.

Kawan gi before Bibie. Dia duk area Shinsaibaishi, booked apartment thru airbnb gak. Murah kalau duk ngan family. Kitorang ada dapat murah gak haritu tapi sebab nak duk semalam je, tu yang decided hostel jelah.

Hihi masa kat sana kitorang sewa mobile wifi. Sebab gi ber5, sharing bayar rental tu yang xrasa sangat. Hyperdia tu xleh guna secara offline. Bibie xtau apps lain ada ke x. Sebab ada wifi tu yang xrisau guna Hyperdia.

DJ said...

Sblm decided nk duk hana hostel tu mmg dah usha abes airbnb...harga lbih kurang ngn hana aku amek tu (in total fir 5 person)...tp kbykn apartmnt tu xde tv plk...tu xjd akhirnya...hehe saje nyibuk kt sini...

Haha gemuk tu reality..redho...haha xleh blah bathtub dia...adoi...ooo kad tu utk yg duk lama sket kot...hehe

Eh sume komen aku nk sibuk...hahaha wei aku pun suka toilet jepun....haha rasa nk bwk blik 1!hahahaha

Bibie Karim said...

Ko memang kan. Dari haritu layan tv dalam bilik je memalam. Haha. Faham Nihon katanye.

Farikica said...

Bibi, I just gatal2 type kat playstore.. ade app ala2 hyperdia yg offline. Nma die Japan trains.

Bibie Karim said...

Tapi gemuk adalah comel. Aku rasa kad tu memang untuk yang stay long term.

Hahahaha stetmen tu lawak. Tapi xpe difahami kesukaan ko kat toilet tu. Kawan aku kata ada jual kat Akihabara. Paling murah dalam RM300+.

Farikica said...

Oppss sorry bibie..kena pkai sbnrnya data.. I x prasan coz kt rumah mmg ada wifi.. tu yg app tu blh search...huhuhu... bru nk gumbira...

Bibie Karim said...

Rasanye tulah kot yang JM guna masa kat sana. Bibie sebab dah tau sewa wifi tu yang malas nak godek dah. Hyperdia jelah kekasih masa tu.

Aah lupa nak bagitau, Japan Trains dalam playstore tu sebenarnya Hyperdia. Ish pelupa betul. Dalam fon app memang nama tu. Icon dia Fuji kan.

Farikica said...

Wifi tu bibie sewa di mna ya? Harga? Tp klu saya sewa satu aprtmnt kat airbnb ni, die skali kasik dngn portable wifi tu spnjng kite sewa situ.. tp mahal sket sewanya..dlm rm340 mcm tu per nite. Area namba.. tp klu aprtmnt yg murh sikit tu, x da plak cerita psl free pinjm portable wifi tu...

Bibie Karim said...

Link dia Bibie ada letak kat entry Malaysia to Japan. Kitorang sewa untuk 9 hari & were charged RM 300+. Boleh connect up to 10 devices. Reserved siap2 nanti sampai Japan, pick up kat booth diorang kat epot. Easy peasy je.

Kalau nak sewa pun ok gak. Tapi cuba compare la dulu, manatau yang apartment with wifi tu same je harga ngan sewa apartment + sewa wifi dari luar.

nyza said...

bie,
ko kena buang daerah nnt bie oiiii..
dgr lagu k-pop dekat jepang..muahahahhaha

Bibie Karim said...

Xpe. Aku lagi rela dibuang daerah. Dapat balik kg secara percuma.

Kalau ada remote lagi daebak. Ya betul memang ndak suma ada. Kami tu sampai mall or station besar baru laju mencari.

Nurul Says said...

i wish ko pegi Manila duluan dari aku hehehe.. perlukan info bergambar mcm ini :D

Bibie Karim said...

Hahaha ko xkan stay tempat aku stay. Lagipun ndak ngam ah kamu stay hostel. Kesian bah budak2. Tapi memang budak2 xboleh stay di hostel. Rules knun. Ko tunggu jaklah BKK ah.