22 June 2015

Turkiye Day 2 - From Taksim to Sultanahmet, Istanbul

Assalamualaikum. Marhaba.

The night before memang tidur super lena. Sebab penat total! Jet-lagged! Tapi tetaplah bangun terlebih awal. Half reason sebab bunyi hon bertalu-talu di luar jendela. Half lagi maybe sebab aku sebenarnya sudah ndak sabar mau start exploring. Penat oii turun naik flight. Haruslah jadi extra impatient untuk explore Istanbul.

5 April 2015
Taksim, Istanbul
# Menjenguk ke luar jendela. Kereta bukan banyak tapi mana datang bunyi hon bertalu-talu tu? 
Lepas mandi, terus siap-siap. Walhal masa tu dunia masih gelap gulita. Boleh masa ni kejadian bersiap macam datin berlaku? Belum pernah dalam sejarah aku travel, aku jadi extra extra fussy apa mau dipakai. Seriously! Ntah roh apa rasuk aku. Dua kali tukar tudung. Dua kali tukar baju. Mula tu mau pakai jubah; gigih ok pi alter panjang jubah sebelum trip ni. Semata-mata mau berjubah di bumi Istanbul. As per Ernie; sana semua rata-rata berjubah. Yang aku ni pun ntah kenapa, ada hati mau ber-ootd. Dress like the local. Katanya! 

Tapi niat untuk berjubah serta merta mati bila aku tengok kabus di luar tingkap. Checked weather forecast; it was freaking 8'C. Memang menempah maut kalau still berkeras mau ikut kata hati! Nasiblah akal logik outweighed everything. Pastu part tudung? Pun gigih juga bawa tudung yang perlu ironing. And masa nilah start aku menyumpah tangga berlingkar hostel ni. Imagine turun naik dari 3rd Floor to the reception area. Seksa! Sudah sampai di bawah, sorang pun tiada untuk tunaikan permintaan aku. Office/bar still berkunci! Terpaksalah bertabah naik balik. On the way up, nampak satu 'perabot' bergrill. Dalam tu ada towels & bedsheets. And di rak paling bawah adalah benda aku cari-cari dari tadi. Iron! Hoyeah! Akhirnya dapat iron tudung. Sobs betul perangai kau kan Bie!

To cut things short (padahal sudah tiga paragraphs untuk intro jak)...lepas siap-siap, and bid goodbye-safe trip sama roommates; I made my move out from the hostel. Tanpa ada syak wasangka, malam tu drama cerekarama di Istanbul akan berlaku.
# First drink yang aku telan di bumi Istanbul. Fuh, ayat.
Bought my Istanbulkart at a convenient shop near my hostel. Paid TL10 (Card; TL6 & fare credit; TL4). And aku reload extra TL20 sebab dasar pemalas mau top up berulang kali. Oleh sebab guna not besar, aku pun belilah drink sekali. Walhal Ahjussi kedai ndak kisah pun cuma automatik rasa bersalah. Aku kan customer awal pagi buta, so aku assumed Ahjussi mesti kurang duit tukar. Gitu tiba-tiba jadi seorang yang concern. 

Istanbulkart ni lebih kurang macam Touch'n'Go / TMoney juga. Tap at a turnstile censor upon entering a station (tram) or card reader next to the driver (bus). Turun ndak payah. Untungnya pakai this transit card sebab tram, city bus, Metro, Funicular, Tunel & ferry fare is TL2.15. Regardless of the distance. Pasal tu kalau setakat jarak 2-3 station, aku prefer jalan kaki jak. Sayang duit tambang.
# Lengangnya Taksim di pagi hari, sangat different with the view I saw last night yang super crowded. That morning, aku rasa siap boleh berguling dari hujung ke hujung. 
# Awal pagi lagi diorang sudah buka start berniaga.
# Down to Funicular platform (Taksim Station).
My route that morning was from Taksim to Sultanahmet. Kena guna two mode of transportation. Funicular & tram. Bab transportation ni memang sangat sangat sangat berjuta-juta kilo terima kasih to bestie Ernie, Merengmate & Farikica. Aku ni selalunya akan plan route prior my trip, so adalah sangat berbesar hati when they generously shared information about these transportation in their blogs. Pastu siap ada gambar, sangat suka berganda-gandalah kan. Dapat aku imagine how those stations look like. 

Taksim (Funicular) - Kabatas (Funicular) - Kabatas (Tram) - Sultanahmet (Tram)
# Everyday memang jalan via this route. Mau cakaplah kunun, I managed to master the transportation system in Istanbul in just seconds. Riak!
# Warna warni di pagi hari. Si Err ada rupa macam pokok krismas berjalan sudah.
# Everyday juga exercise turun naik tangga sebab sangatlah susah untuk jumpa escalator. And I thought di kampong jak aku akan exercise betis? No wonder orang-orang Turki ni selim-melim.
# Angan-angan ku untuk dapat capture gambar sunset macam di kad tu...punah ke laut Bosphorus. 
# View from inside the tram. 
Memang sengih kerang busuk jak aku sepanjang journey pi Sultanahmet ni. Ntah sebab apa; tapi yang pasti hati aku bahagia gila saat ni. Happy. Terus ada rasa sendu juga. Betapa perancangan Allah itu indah. I never thought I will be going to Istanbul in the near future. And I never expected I would fall in love with this place albeit baru berapa jam landed di bumi Istanbul. 
# Gigih ambil gambar road signage walau dalam tram.
# And akhirnya sampai ke destinasi. Sultanahmet Station. 
Terus rasa dejavu sebab sudah puas cuci mata tengok gambar station ni di blog orang lain. This time, turn aku pula menjejak. Alhamdulillah. Keluar dari tram *dengan senyuman lebar gila & dada dupdap ntah penyakitan apa*, terus lintas atas laluan tram! Wah, do it like the locals katanya. Semua orang pun selamba jalan atas track tu. Laluan bersama kereta, tram & manusia. Masa ni suddenly rasa macam ndak cukup masa untuk visit tempat yang aku mau jejak. Queue at all the three main places adalah macam ular kena palu. Walhal baru jam 830am! Ok fine, that day adalah Sunday hence no wonder manusia adalah ramai. Dari dalam tram tadi sudah nampak barisan ular depan Basilica Cistern. 
# Gazebo style fountain at the Sultanamet Square. It was constructed for the 2nd anniversary of German Emperor Wilhem II's visit to Istanbul. 
Aku jalan pi Sultanahmet Square. Masa ni memang fikiran kacau bilau. Boleh? Tiba-tiba ndak tau mana mau jejak dulu. So I let 'the legs' do the decision. Di mana langkah kaki, aku turuti. P to the Yo! First yang aku lintas adalah German Fountain (picture above). Mula tu ingatkan tempat wudhu'. Apa menarik pasal fountain ni? It was actually built in Germany. Then transported piece by piece & assembled in Istanbul. Gigih kan angkut satu-satu. Tapi fountain ni memang lawa. Interior dome tu sebenarnya covered with golden mosaics. 

Sudah pusing-pusing tengok fountain ni, kaki melangkah menuju pi next destination. Sempatlah posing seround-dua depan water fountain yang terletak in between Ayasofya & Blue Mosque. Hati memang berbelah bagi mana mau dituju dulu. Bila ditimbang-timbang; considering aku lagi dekat sama Ayasofya so ke sanalah aku. Before join queue pun sempat lagi snap few more pictures. Sambil senyum! Ntahlah roh apa merasuk, senyum memanjang masa di sana. Mesti orang ingat aku gila senyum saturang-saturang. Lantaklah labu, yang penting hati aku bahagia saat & ketika itu. Unsangkarable betul penangan Istanbul ni.
# Senyuman masi terukir walau nampak queue gini. 
Alang-alang sampai, ndak kan nampak queue panjang terus patah harapan kan? Join jaklah baris. Bukan luka mana-mana pun. Lagipun weather adalah sejuk-sejuk sepoi bahasa. Tengah queue tu, ada few tour guide datang approach offer untuk jadi guide dalam Ayasofya. Kalau ikut guide, akan skip barisan macam ular ni. Kiranya fast lane. Tapi haruslah akan kena bayar extra. Sebab aku memang ndak plan untuk berguide bagai, haruslah tolak offer dengan baik. Biarlah aku baca jak information plaque-plaque dalam bangunan tu nanti. Budget ciput oi, ndak mampu hire guide. 
# Right before entering the entrance gate.
Ndak lama mana pun sebenarnya queue untuk masuk. In less than 10 minutes, aku sudah sampai depan gate. The moments of truth! Ndak sangka betul dalam tidak beria untuk pi Istanbul; aku akhirnya jadi excited. Sebelum sampai memang ada study sikit-sikit, yet still rasa macam mimpi upon seeing all those historical buildings before my eyes. Alhamdulillah, syukran Allah. 

Tapi! Aku stop sini dulu lah. Next entry baru buka cerita pasal Ayasofya. To be continueeeeeeeeeee....

eryantierdabdulkarim

32 comments:

Radin Fadli said...

Cantiknya. And tangga di mana mana? macam kena keep fit saja untuk pergi istanbul ni? ada dahsyat macam kampung kita kah?

Ernie Khairina said...

Woi inilah entry ko yg senyum2 saya baca. Lainlagi jubah lain lagi tudung mau iron ah haha. Mampu! Ai itu first drink ko minum dr semalam? Haha siok kan istanbul, sampai sultanahmet terus konfius ni mau masuk mana sebab semua dekat2 jak. Saya oun jd dejavu ni tengok gambar2 ko.

Mie said...

Bie buat saya teringin nak ke Istanbul...kena masuk senarai ni...

Azra said...

tersengih tetiba time travel tu mmg selalu jugak jadik kat aku.. bile tetiba rase mcm happy sangat, alih2 boleh tersengih mcm kerang busuk sorang2 hahah

Miss Nazla said...

terus seriau tengok tangga. Y__Y

azaleania said...

Wow..akhirnya...rindunya Istanbul. Nak pakai cantik tu ada hati dak nak ngorat jejaka Istanbul?? hehe neway lawa gambor

Unknown said...

huhhh...mmg sengajaaaaaa..!!

tintamerah_blogspot.com said...

aku pun tersengih2 baca entri ko ni bie..hepi semacam jak smpi berDejavu la plak..hahaha

dzuchan said...

aku antara jenis manusia suka iron baju/tudung. so bila travel memang pening ah (nak beli travel iron, kedekut hehe)

sama la mcm aku, kalau smpai tempat dlm wishlist , mesti rasa nak sengih2 je, nak lompat2 malu pulak..ku nantikan entry Hagia Sofea ituuu

Bibie Karim said...

Radin: Lebih kurang dasyat. Jalan kat old town kena bertabah gak sebab laluan cobblestones. Memang kena pakai kasut yang sesuai ah.

Bibie Karim said...

ERnie: Cerita apa jak kejadian yang berlaku. Nanti esok lusa baca balik, boleh senyum lagi hahaha. Mampu kan iron tudung. Tukar baju. Ciskek betul perangai. Ya tu first drink dari semalam. Last saya makan dalam flight dari Doha tu. Penat berabis saya ingat mau beli makanan lepas check in tapi tengok tangga terus cancel plan bahahaha. Thanks so much for ur help!

Bibie Karim said...

Mie: Sila lah gi & bersedia untuk jatuh chenta. Saya memula memang xde expect akan suka giler.

Bibie Karim said...

Azra: High five!! Memang kalau happy habis meter, akan berlaku kejadian kerang busuk kan.

Bibie Karim said...

Nazla: Ala Syieda mampu xkan ko xmampu kot. Sila bertabah & gagahkan diri.

Bibie Karim said...

Aza: Rindu kannnn kannnn. Xpernah tau macam ni sekali penangan Istanbul. Bukan nak ngorat hahaha tapi nak bergaya macam local katanye. Xnak kalah tu! Tapi temperature 8c memusnahkan segalanya.

Bibie Karim said...

Kak Sam: Xberniat!!!

Bibie Karim said...

Yanie: Aku pun heran. Macam juga perangai kalau tiap kali jejak kampong ah. Gitulah susah diexplain.

Bibie Karim said...

Dzuli: Bijak bestari sebenarnya. Ada je travel iron tapi tinggal kat Cheras. Flight aku dari KK back to back tu yang x dan nak gi ambik iron. Sobs kan perangai. Walhal sebelum ni xde kisah pun pasal iron sebab memang bawa tudung xyah iron je manjang.

Tempat ni memang langsung xde dalam wishlist. Tu yang extra pelik. Kiranya Istanbul memang surprisekan aku. I love!

kay dolce said...

Ehh to be continued ke?! Ingatkan dpt masuk Aya Sofia dah!

Saya pon xpernah ada Istanbul dlm list, mungkin lepas khatam travelog Bie ni akan dtg nafsu ke Istanbul.

Apakah drama cerekarama dekat hostel? Brg Bie kena curi ke??? Ahh perangai buruk xsabar dah dtg hihi

Ish said...

Wah! part nie senyum sokmo aje ko Bie. Excited sangat la tu..hihihi
Bila ko tunjuk isntanbulkart tu, aku terfikir macam nak buat collection kad2 dr negara yang aku travel.

Up skit gambar funicular dan tram kalau ada. Aku bet cita pasal Turki nie mesti pjg berjela. Cuma depend pada hormon 'R' dan 'M' aje ko Bie.

Qaseh Vee said...

bertabah tu turun anik 3 tingkat utk iron n lainnya . sape nak kurus , sesuai sgt gi turki . banyak tangga ! ... awal pagi dah buka kedai ? mmg pun rezeki masuk awal pagi ... apa lah agaknya tujuan mrk doh hon sesuak hati ye . budaya kot ...

DJ said...

aku mcm speechless jap tgk gambar blue mosque dr jauh tu...kalo jd ko pun aku jd org gila sengih sensorg weiii...istanbul ni antara wishlist yang tak kesampaian aku lg nih...hehehehe!

Bibie Karim said...

Kay: Mianhae. Saya saja nak panjangkan entry Istanbul. Mengada kan nak berpart-part bagai. Kang risau kalau panjang sangat. Saya kan suka membebel.

Itulah harapnya adalah yang termakan cerita saya ni bahaha. Seriously, sangat jatuh cinta ngan Istanbul.

Drama tu kena tunggu lagi 2-3 entries haha. Saja kan nak bagi saspen. Poyo sangat.

Bibie Karim said...

IS: Ntah lah kenapa. Bahagia sangat rasa di hati masa tu. Ni bila ingat balik pun still rasa nak menyengih. Sebab x expect Istanbul bagi impression wow kot. Padan muka kan. Ha aku memang collect kad-kad tu. Xdelah kata dah banyak tapi alhamdulillah ada jugalah kenangan untuk diri sendiri.

Boleh x gambar funicular aku terdelete. Walhal aku beria ambik masa first day tu. Siap naik paling last demi nak snap sekeping dua. Ciskek betul perangai. Tram nanti aku upload ye. Hihihi sekarang ni R sedang bermaharajalela so insha Allah akan makin berjela lah entri Turki ni.

Bibie Karim said...

QV: Kena bertabah demi nak iron tudung katanye. Demiii tu. Dah hangkut beribu kilometer so kenalah pakai juga. Kedai macam Ahjussi tu memang awal pagi dah buka. Kedai ado-ado je buka around 9-10am.

Bibie Karim said...

DJ: Tu bukan Blue Mosque. Tu Fatih Mosque. Kalau nak gi sana kena menapak kaedahnye. Sejarah masjid tu lagi hebat dari Blue Mosque katanye. Based on apa aku baca dari blog mana ntah. Aku xsangka dapat jejak, kiranya on behalf of ko & Mrs lah juga. Sebab korang antara yang paling beria nak gi. Tetiba aku lak pi beli tiket kan. Insha Allah, soon bebeh.

bilabudakkampungtravel said...

8 degree boleh tahan sejuk. Awesome gambar-gambar kau Bie. Akhirnya hajat tercapai ye walaupun mula2 suam-suam kuku

Bibie Karim said...

BK: Memang boleh tahan sejuk. Walhal kata suka sejuk kan. Sibaik aku dah tengok forecast before gi & bawa jaket siap-siap so xde lah terkejut beruk tengok temp. Awesome eh? Hihi thanks. Aku nak kembang bontot sat. Tula pasal, memula tu xtau nak expect apa. Memang ramai dah kata lawa tapi aku still macam blur. Ha sekali, sampai la ni still terkenang-kenang.

An said...

Ngan kita2 pon tersenyum2 baca entry bie nie..hehe.

Bibie Karim said...

AN: Hihi kiranya message sampai eh.

Siti Yang Menaip said...

eeeh baru perasan Kak Bibie letak link CT kat grup traveller kat sidebar.. macceh =) iols kan traveller semput saja bukan gempak2 cem kakak2 yang lain hehehe..

okay.. bab hon kan.. time CT kat shanghai tu pun hotel tepi jalan.. dari midnight smpai ke pagi mmg bunyi hon x brenti.. apa yang diorang hon pun tatau la.. dahla x reti tido.. konon nak kasi angin winter masuk thru tingkap tp terus x jadi sbb memekak sngt.

sengih la kak.. tempat cantik klasik n romantik..
harusla sengih smpai tlinge..

Bibie Karim said...

CT: Hihi sebab kenal pun memang dari blog travel. Semput pun tapi kaki da merata jejak tu.

Hon tu memang nightmare. Gila betul diorang main hon. Aritu ada banyak kat blog kawan tapi x sangka lak hon bertalu yang membingitkan. Sabar jelah.

Sengih memanjang sebab bahagia dalam hati...susah nak explain.