17 January 2015

Liburan Day - View on board Argo Parahyanan (Jakarta-Bandung-Jakarta)

Assalamualaikum.

Sambungan dari sini.

Ni bukan sambungan cerita last entry. This time, aku update some of the pictures yang aku sempat snap on the way from Jakarta to Bandung; and vice versa via train. 

Jom cuci mata!

24 Ogos 2014
Jakarta - Bandung
# Semua sila berhenti bila palang diturunkan. Keretapi lagi mau lalu. 
# Walau tiada palang, semua kena berhenti. Hormat train please. 
# Before jumpa segala pemandangan yang hijau, inilah sebahagain dari common view throughout the journey. 
# Sebenarnya view macam ni selalu jak aku nampak di KK. Specially area yang memang ramai orang dari Indonesia & Philippines.
# Masuk area hijau. Memang damai.
# Sawah padi, walau kecil jak tapak...tepi railway pula tu. 

27 Ogos 2014 
Bandung - Jakarta
# Remind me of the terrace paddy field at Tegalalang, Ubud. 
# Green...green! I like. 
# Bawah tu adalah sungai; cetek tapi berbatu-batan super banyak. Ni bukan yang paling tinggi, ada lagi satu landasan yang lagi tinggi tapi aku ndak sempat ambil gambar. 
Nanti aku update kesinambungan cerita last entry. Mana aku lepak petang tu. Layan sunset sangat.

eryantierdabdulkarim

13 comments:

Pojiegraphy said...

Aweeeeesome!

zarul farhana said...

cntik view ja

bilabudakkampungtravel said...

Pegh.. risau aku tengok jambatan merah tu. Kalau suruh eniti mau ketar lutut. Awesome Bie

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

selamat bercuti ke korea....

mrs said...

hijau itu mendamaikan!

Nanatron said...

pic last, yg merah tu landasan ketapi?
oh mui, horror gak eh...

Radin Fadli said...

Amboi sempat buat entri before balik kampung diaaaaaa~ baru nak tanya cost train tu berapa ringgit. Sama ada boleh beli online atau better beli dekat sana.

Bibie Karim said...

PB: Hihi.

Zarul: Lawa view bila dah masuk kampung2 tu.

Siti: Kannn. Sibaik aku sempat nampak kejap ke view bawah tu. Seriau wei

Bibie Karim said...

Abang MKL: Mekaseh.

MS: Hijau tu damai, pink tu lawa. Tetiba kan.

NanaT: Haaa landasan lah tu. Yakin boleh kan buat landasan setinggi & tunggal gitu.

Radin: Hihi entry perap namanye ni. Refer entry before2 ni ada tulis pasal cost train. Bole beli online je.

Farikica said...

One of the reasons why i love train travel from jakarta to bandong... u can see almost everything.. from paddy fields to houses, factories... mmg x bosan kan? I took the train to bandon in 2009...long time ago....

Bibie Karim said...

Farikica: Betul! Banyak benda kita boleh tengok & belajar as well. Sangat x bosan. Tapi part landasan curam tu memang seriau kejap ah hahaha. Wah 2009 tu kira dah lama gila. But I think nothing much has changed since then. Tengok coach train pun memang old school giler. Ada few cracks kat windows gak.

DJ said...

seram okeh tgk bawah masa train lalu atas jambatan tu...huhuhu meremang bulu roma!huhuhu tp bila tgk sawah padi tu, terusss sejuk hati aku...hehehe

Bibie Karim said...

DJ: View masa kat kampung2 tu lawa. Hijau je. Pastu bila dah nak masuk Jakarta, baru nampak yang ala2 perumahan PATI kat KK ni ha. Kan meremang kan, meremang kan? Aku sibaik lah nampak sekali je haritu. Kawan aku kata ada lebih sekali train lalu jambatan tu.