26 December 2014

Liburan Day 2 - Bandung Revisited

Assalamualaikum.

Sambungan dari sini.

Before I scribble more about my trip to Bandung, let us together pray the safety for the flood victims in East Coast of Peninsular Malaysia. I know apart from the du'a there sure are many ways to alleviate the difficulties they're facing right now. Instead of irritating or bashing people in the internet *regarding the flood that is*, just do something. Do our part. It doesn't matter if it's big or small as long as it meant to help the victim. 

To quote my friend. Don't ask either the contribution channels are reliable or not; follow your gut. 

If you have dilemma the help(s) would be too last minute, or difficult to deliver the aid...just remember that it is never easy to do good deeds. If doing good deeds is easy & without challenges then we couldn't be able to taste the sweetness of pahala.

24 Ogos 2014
Bandung, Indonesia
# Bandung Station
Arrived after three hours (plus) journey from Gambir, Jakarta. Feeling di Paghee bila nampak Du Nord (utara) bagai. 
# Hello Bandung!
From the arrival platform, we have to crossed the railway track to get to the main terminal. Feeling2 masuk rural area di Europe lah wei, siap weather pun a bit gloomy. Suddenly snowing. Ok, ignore.
# Ruang menunggu before boarding the train
Dari Bandung Station, kami hire supir van untuk hantar ke hotel di Jalan Riau. Worry not, memang ramai jak pak supir akan offer service once u reach the main building. Sebab kami berenam, so eloklah naik van. Share bayar tambang ndak lah rasa mahal sangat pun.
# Angkotan. Rode this with Imot when I first came to Bandung, four years ago.
# Welcome Kudapan from the hotel. 
Sah ndak cukup untuk perut kami berenam kan.
Sampai hotel, refreshed sikit & tunaikan apa yang patut...it's time untuk isi perut. By the way, we stayed at Grand Serela, Jalan Riau during the four days we were in Bandung. As usual review pasal hotel aku buat dalam entry lain. 

Petang tu sebab semua lapar, we decided to go out for dinner first. And ronda area sekitarnya. Mana yang sempat & larat. Kami naik teksi jak dari hotel. On the way pi Cihampelas Walk Mall, aku nampak banyak kedai sepanjang Jalan Cihampelas mau tutup sudah. Maka punahlah harapan Ms P untuk tawaf Jeans Street tu.
# Excited bila nampak Mr Spidey.
Last time aku terkejut beruk nampak dia ni bertenggek atas tu. Banyak lagi cartoon characters hanging depan kedai2 sepanjang jalan tapi aku memang mau ambil gambar dia ni jak. Kenangan! 
Kenapa aku rasa Bandung ni special? Sebab Bandung lah titik tolak aku mula gila berjalan. Semangat untuk travel mula berkobar ever since I went back from here. Masa mula2 pi sana, aku tersangatlah naif. Beli tiket pun untuk cuti selama empat hari jak. Sobs. Pastu stay rumah kawan aku yang kebetulan tengah study di sana. Dari supir to places to visit; semua dia yang tolong arranged. The only place that I knew at that time was Tangkuban Perahu. Tu pun sebab si Ernie sudah jejak. Should she not mention about it, memang buta Bandung aku masa tu. 
# Udah sampei!
While waiting for the other three to arrive, kami posing lah depan signboard ni. CiWalk sudah sempurna renovasi nya. Sebab last time I was here, tempat ni masih ditutup sama kanvas. 
# Yang ni memang tiada last time. Four years is a long time Bie. What do u expect?
# We chose to have dinner at Baso Malang, Platinum.
# Gigih kan naik tangga pi First Floor semata untuk makan. Cuba di KK, ada nampak muncung sedepa. 
Trip Bandung kali ni memang sempoi. I didn't prepare details itinerary. I didn't do research like I did for my other trips. Sebab memang mau jalan santai tanpa terikat dengan fixed itinerary. Tapi memang aku ada buat guidelines places to visit cuma aku cakap siap2, jejak mana yang terlarat.
# Pilih outdoor seating sebab malas duduk dalam. Luckily tempat kami jauh dari orang berasap. 
# My first meal in Bandung. Sebesar bola ping pong bakso (meatball) yang aku dapat.
Pas jamu perut, masa untuk lancarkan penghadaman makanan. Marilah berjalan ukur mall. Just cuci mata dalam mall sebab aku ada personal misi. Empat tahun menanti! Bukan tiada kawan yang selalu ulang alik Bandung tapi aku memang sudah cakap sama diri sendiri, kalau mau beli lagi benda ni...aku akan pergi sendiri. Beli sendiri. Noktah!

So bila keluar jak dari mall, aku terus atur langkah pi kiosk ni! 
# Annyeong Gurita! ti Bandung. 오랜만이야 ! 
Akhirnya! Misi terlaksana. Ndak sia2 menunggu begitu lama. Kiosk masih di tempat yang sama aku jejak dulu. Else, memang satu kerja lagi lah kan terpaksa mencari tapak baru diorang. 
# Rezeki Adik Kiosk malam tu.
Mula2 aku jak yang sakan membeli, diorang yang lain jalan ntah ke mana. Merayap usha kedai2 lain kali. But bila diorang datang balik & tengok hasil pembelian aku...diorang pun terberkenan. Maka, kejadian pilih design & beli-terbelah pun terjadi. Senyum lebar Adik Kiosk! Beli bukan sikit pula tu masing2. Alhamdulillah.  
# One of the many 'words' design by this company. 
Tshirt macam ni memang aku minat. Nae style, gitu. Last time aku beli "Sumpah, Aku Pernah Kurus" & "Sumpah, Kulitku Pernah Putih". This time, aku beli for my brothers & anak buah2an.
# More open cafe options
Sebenarnya banyak jak pilihan cafe di CiWalk ni. Cuma tulah, hati ditarik untuk menjamu selera di BMK. Plan untuk lepak ngopi pas nyopping tapi mostly kedai ndak terima order sudah masa tu. Datang lewat lagi kan Bie, memang itulah hasil kejadian. 
# Sebenarnya dalam diam jatuh chenta konsep cafe macam ni. Open cafe concept, lampu gantung2. One day, insha Allah.
Kami ada singgah one coffee kiosk before balik. Tapi memang sudah malas mau menggambar. Tengok CiWalk yang makin berkurangan orang, terus rasa mau balik cepat. Baru sedar diri adalah penat & perlu rest. 

So balik lah kami malam tu. Naik teksi. Pastu ndak perasan teksi kami naik tu, ada sticker yang tulis minima 15,000 IDR. Kiranya regardless dekat or murah tambang tu, if it's less than 15,000 IDR then memang diorang akan charge 15,000 IDR. Hampas betul. Tau kalu, better naik metered-taxi yang berbaris depan CiWalk tu. 

Sampai hotel, mandi lagi. Walau malam, aku tetap berpeluh. Mau cakap Bandung ni panas...ndak juga lah tapi aku tetap rasa rimas. Lepas lepak2 layan internet bagai, kami pun belayar ke alam mimpi. Esok aktiviti adalah jauh ke area gunung ganang. Jadi kenalah rehat secukupnya. 

eryantierdabdulkarim

18 comments:

Scdha Sein (SS) said...

Aku tak ada apa nak komen... Cuma aku nak kata "Bie... Awak nampak hijau"... He He He...

Unknown said...

SS: Tu konsep cintakan alam sekitar, sila jangan buat2 xtau eh.

Miss Nazla said...

Sumpah, dulu aku pernah kurus.

bagi aku ye nnt hahhaa

zarul farhana said...

boleh x.. kalau, Sumpah, aku nak kurus balik.
hehehehe... syoknya...

Farikica said...

siap dpt kudapan2 tu.. slalu ada welcome drink aja... ahh... sedapnyer teringat bakso...

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

A|re you biker?

Unknown said...

Nazla: Aku dah xmuat tshirt tu ko tau. Dah derma kat pekerja aku hahaha. Tapi serius wei, kualiti kain dia memang tip top!

Zarul: Hahaha yang tu xde. Yang best tshirt ni, ada column kuning tepi wordings tu diorang buat macam ayat2 perli sikit. Sumpah Aku Pernah Kurus...pastu kat column, tapi kapan ya?

Fari: Tulah, berebut lah kitorang berenam nak merasa. Yang adik 2 orang terpaksa mengalah tengok kakak2 piranha. Bakso sedap! Ko datang KK, aku bawa ko makan bakso.

Nana Rjay said...

Samalah Bie, Bandunglah yg buat aku suka travel & cuti2 :) bandung is my first cuti2 oversea gitu, dah 3x visit, hihihi

Radin Fadli said...

Tetiba snowing? hehehehe jangan , dulu pernah ada berita pasal indonesia dah snowing haaaaaaa. Sedapnya makanan dia. Bukan main lagi "sumpah aku ini biker kental" KIHKIHKIH

Bibie Karim said...

Radin: Hihi saja buat imaginasi bengong tu. Sedap mi tu. Bakso tu dah biasa makan kat KK. Sebab tukang masak kat cafe memang orang Jawa hihi. Saja nak tunjuk tshirt tu, kawan xbeli pun. Dia beli design lain.

Bibie Karim said...

Nana: Wah 3x suda ah. Nanti tahun depan ko pi lagi kan. Aku mau repeat juga ni tapi tunggulah. Kasi settle area Indonesia lain dulu. Kunun.

Bibie Karim said...

Abang MKL: Hihi action je lebih tu

Jea Mohamad said...

oh aku pon mesto beli tshirt tu. ada lg 1 kiosk kat transtudio.aku pgl tshirt tu tshirt sumpah..hahahaha

Unknown said...

Jea: Aku gi Bandung dulu, Transtudio tu xwujud lagi. Baru tiang2 je kot yang aku nampak. Sekarang kiosk merata2 kan. Kat Kartika Sari siap ada kedai kat lot atas. Hahaha tshirt Sumpah.

DJ said...

Jakarta n bndung pun '1st' oversea trip travel aku ngn sue...hehe naik klm lg tuh...haha mmg naif jer masa tu..xde itu, print je blog org..haha boleh?hahaha

Unknown said...

DJ: Kan, kalau dah kata 1st oversea trip...memang sweetness dia lain macam. Ke aku je yang over. Hahaha. Aku lagi sedih, masa ni x tau pun wujud blog travel ni. Sibaik ada kawan study sana & tolong aku arrange everything. Accom pun free katanye.

Anonymous said...

hehehe santai nye akak pakai.. suka seluar cemtu rasa longgar saja en.. senang angin nak masuk =P hehehe.. orang yang suka jalan ni mesti ada punya satu pengalaman first yang buat kerja dia asyik nak jalan saja lepas tu hehehe..

Bibie Karim said...

CTHumairah: Kalau jejalan bodoh macam ni memang suka pakai camtu. Xmakan space dalam luggage, pastu ringan. Sejuk je. Hahaha harus lah ada trigger! Pastu dalam kepala dah xde mende lain, asyik nak cari flight tix murah je.