21 December 2014

Land of Ong Bak Day 6 - Last Day in Bangkok

Assalamualaikum. สวัสดี!

Previous entry Asiatique Riverfront.

Last day at the Land of Ong Bak. Macam biasa bangun awal walau sudah habis packing the night before. Flight balik Kolumpor is at 730pm.

Memang sudah planned untuk singgah Hard Rock shop before pi airport. Lepas breakfast di bilik hotel, kami pun mulakan misi. Sebab malas mau guna walkertapaki, we decided to take the train to BTS Siam Station. Hari last cuti2 memang kaki akan suddenly kurang bagi kerjasama.

Thanks to Meng's blog, I got the correct direction to our destination. Tanpa sesat. Tapi, sebenarnya kalau jalan kaki dari hotel less than 10 minit pun boleh sampai. Sedih kan perangai.

Turun jak dari train, ambil exit arah ke kiri. Kiranya facing the Siam Paragon mall, Siam Center will be on the far left. Jangan ikut exit untuk masuk Siam Paragon. Just jalan ke kiri & turun tangga. Walk straight on the road. Sila alert macam ada pintu gerbang belah kiri. It's actually bumbung untuk ambil tiket parking pun. Masuk arah pintu gerbang tu, walk straight. And akan nampak bangunan HRC sebesar alam di sebelah kanan. Actually dari dalam train memang sudah boleh nampak signage HRC tu. Belah kiri if u're coming from Bang Wa station & belah kanan if u're coming from National Stadium station.

4 July 2014
Bangkok
# Maybe kami terlampau awal, orang pun tiada kelihatan. Kedai pun banyak masih tutup.
# Demi tunaikan permintaan si Adik Bongsu (demand tshirt HRC saja!) & cousin terchenta. 
Adik aku memang jenis collect tshirt HRC ni. Tu pun sebabkan kakak dia yang over-bijak lah. Aku yang mula belikan dia tshirt HRC ni. And from then on, mana2 aku berjalan memang tu jaklah dia pesan. No more, no less. Nangis darah Kakak dia tengok dompet tiap kali masuk kedai ni. Since dia ni jenis jarang demand, tu aku pun lapang dada jugalah tunaikan. 

Pastu, lately the middle brother pun initiate sikap mengada minta penyepuk. Dia pun mau juga tshirt yang sama. Mana adil kalau yang Bongsu jak dapat, katanya! Memang bertuah lah kan adik aku berdua tu. Hengat Kakak vogue dia ni jenis boleh tukar daun jadi $$. Padahal akulah paling cheapskate bila travel. 
# Dari HRC tu jalan kaki ke depan untuk sampai MBK Mall. 
# Ibis hotel is where we stayed in Bangkok. Kan dekat gila hotel pi HRC tu. Mentanglah tambang cuma 15 Baht tu yang bantai naik train. 
Singgah MBK lagi for last minute shopping. Pastu Ms G sempat singgah tapau makanan from this one chinese restaurant. Dumpling dia nampak sedap, aku cuma mampu telan liur. Tapi memang 1000x bingai sebab dua kali lalu depan Yana Restaurant, aku ndak terfikir pula untuk tapau makanan. Confident level sangat tinggi ada kedai makan di airport.
# Finally! 
Lepas check out, kami minta tolong concierge hotel untuk panggilkan teksi. Yay, kali ni merasa naik pink taxi! Ndak Bangkok lah kan kalau tidak merasa naik pink taxi. Tu cakap si Err untuk diri sendiri. Keluar jak dari hotel, terus jumpa si Macet. So apalagi, bantai tidur lah. Macam penat betul kami, sedar2 jak sudah sampai airport. Nasib lah Pakcik Taxi ndak drop kami di tepi sungai.

Sampai airport, memang checkmate aku mengenang nasib diri. Sebab semua restaurant serve benda aku ndak boleh makan. Terpaksalah pujuk diri, beli secangkir mocha frap + dua potong cheese cake. Time ni lah memang menyumpah diri sendiri sebab jadi extra bijak di MBK Mall tadi. Why? Why didn't u tapau something just now? Maka, sumbat lah perut dengan kek. Memang aku ni suka dessert, tapi kalau sudah lapar tahap gaban of course I need makanan al-berat.
# Gigih tawaf sampai first floor semata cari tempat makan. 
# Tapi harus sempat posing kalau nampak spot yang ngam untuk bergambar. 
# They have surau at the airport but neither halal nor vegan resto. Sobs.
Calling for Mr TF! Cubalah intai opportunity to open at least one kiosk which sells halal food at Don Mueang Airport. 
# Akibat sampai terlebih awal. And untuk ignore perut yang kelaparan.
Susun atur barang sebab malas hangkut paper bag. Dua beg lebih dari cukup sudah buat aku. Ntah apa lagi kami buat just to kill time. Lagi haru bila flight delayed! Hambek! Perut sudah start buat bunyi ketuk drum bagai. Ada konsert dangdut dalam tu.
# Layan seround mocha frap lagi sekali while tunggu boarding time.
Sebab ndak tau apa lagi mau, kami pun masuk lah departure hall. Pastu nampak Setabak. Si Err kalau jalan obersi, dia akan suddenly kemaruk bila nampak coffee shop ni. Ntah lah apa special, walhal di KK langsung ndak heran pun sama brand ni. Kami lepak minum lagi semata buang masa. Tapi memang menyesal juga aku ndak perabis Baht di airport. 
# Annyeong Air Asia's plane! 
Nampak kapal ni bersidai di terminal, terus rasa ndak sabar balik Malaysia. Itu semua poyo! Maka punyalah liat untuk balik. Walau Thailand sangat panas mendidih, the idea to go back to reality hasn't fully registered in my mind at this time. 

Flight delayed for half an hour. Sampai KLIA2, terus naik bas pi KL Sentral. Cousin picked us up there. Flight balik KK was the next day; at noon. Petang esoknya sampai KK dengan hati separa rela. Nasiblah cafe tutup sebab cuti semester & Ramadhan. So bolehlah sambung cuti di rumah, layan post-vac syndrome. Penyakit buatan sendiri. 

Maka tamatlah sudah trip aku di Tanah Ong Bak. Fuh, memang procrastinator tegar si Err ni. Biarlah, better late than never. Ngeks.

eryantierdabdulkarim

11 comments:

zarul farhana said...

jenuh bertahan gak kelaparan..

DJ said...

Klo aku pi mna2, bab mkn laaaa harus didahulukan!haha klo x, leh spoil mood aku seharian...hehe ko bleh plk buat xnmpk dh 2x lalu dpn kdai tu.iskkk

syieda said...

Omaiii aku kalo travel mmg lupa weii nak mkn. Tapiiiii aku pelik napa x kurus2. .grrr

Bibie Karim said...

Zarul: Sibaik ada gak mencekik 2 biji kek before masuk departure hall tu. Dah lah memang jenis xmakan jajan sangat tu yang xbeli pun kat convenient store.

DJ: Dah nak balik kan, perut tetiba lapar memanjang. Walhal semalam tu seharian tawaf Wat xde pula lapar macam dinasor. Tapi tulah aku memang menyesal xbeli kat Yana tu. Konfiden tinggi konon ada resto kat epot. Tabahlah. Masuk perut kapal, terus xsabar tunggu waktu makan. Sibaik nasi lemak ada stok lagi sebab aku memang xpernah pre order inflight food ni.

Bibie Karim said...

Syieda: Memang selalunya jarang makan pun, tapi hari last...perut memang auto gedik. Nak minta sumbat makanan saje. Xkurus2 sebab semua lemak ganti jadi muscle tu.

Nana Rjay said...

Bie, aku pun a new big fan of HRC t-shirt, hehehe...tapi stay di Ibis hotel tu betul2 strategik la kan, senang dan dekat klu jalan kaki pi mana2 mall

Bibie Karim said...

Nana: Xlah kalau aku. Mahal membunuh hahaha. Nasiblah aku ndak terjebak macam adik2 ku. Darab 3 helai pengsan trus aku. Ya paling strategik la tu Ibis Siam ah. Xku sangka begitu dekat bah sama train station.

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Lepas ni ke mana pulak. Korea. Your favorite destination

HaFizaH aYu said...

Sis bibie selamat tak kalau bermalam kat airport b4 check in kat bangkok?

Bibie Karim said...

Abang MKL: Hihi aah. Saya bagi 5 bintang. Nak ajak Bunda balik kampong kali ni.

Bibie Karim said...

Fizah: Akak rasa selamat je. Bermalam kat area departure hall tu je. Ada banyak kerusi kat sana..and dekat ngan pejabat kastam. Xsilap ada pondok polis gak.