17 March 2014

South Korea Day 7: Taejongdae Park, Busan

Assalamualaikum. 안녕.

Oleh kerana si Fuchy telah membuat onar di awal pagi, maka lambatlah aku pigi cafe harini. Hajat di hati mau jadi stuntwoman, naik bas jak pigi workshop paling dekat sama rumah. Beli bateri & tukar sendiri. TAPI! Bab tukar bateri aku adalah fail paling kental. Kau suruh tukar tayar pancit aku lulus cemerlang. Bab ni, tunduk tersipu malu sambil geleng kepala is the ultimate answer. Maka mari kita tunggu adik terchenta datang rescue. Pembulian di awal pagi.

Twit! Refill air bateri aku tau! Tu kena bagi kredit juga.

Intro punya panjang, kan. Padahal mau mengarang benda lain. Alkisah kerana si Fuchy 'sakit', aku pun curilah peluang untuk update Winter Trip lepas yang ntah berapa lama akan siap ni.

So lets continue where I last stopped. Malam sampai dari Gyeongju tu, pas dinner memang kami ndak keluar sudah. Stay bilik layan segala entertainment yang ada before we dozed off to dreamland.

The next morning bangun lebih kurang jam 830a. Plan hari ni adalah untuk join Busan City Tour Bus (a HoHo service Korean version). The first bus will depart from Busan Station Square (bus stop right in front of Arirang Hotel near Busan Station Line 1 Exit 8) at 930a. Pasal tu bangun pun lebih kurang lambat.
Hujung alley hostel kami ada cafe Paris Baguette. Finally, tercapai impian untuk beli bun di sini. Eh ntah kenapa before ni walau teruja tengok PB outlets tapi ndak pernah menjejak masuk.
Almost all the buns & breads ada info pasal calorie content. Aku mau beli pun jadi takut2 terpilih yang super banyak kalori. Saiko betul la Korean ni. Memang health conscious tau. Sudah beli bekalan breakfast, we made our move. From Jagalchi Station to Busan Station isn't that far actually since both are in Line 1. Cuma 3 stations away.
There are 2 routes for the Loop Tour. And I chose the Taejondae Tour.
Masa sampai tu, the first bus has already left. Ndak sangkalah pula ramai orang even on weekday.
Second bus (10a slot) pun full. Nasiblah cuaca pagi tu sedang2 jak. Else ada juga orang meroyan rimas panas sebab lama berdiri. Or meroyan sebab lutut gegar kesejukan.
Double decker bus tapi bukan yang open-top bus. Temperature 10'c bolehlah temberang mau naik open-top. Cuma single digit temp, jadi sculpture kali atas tu. Beku dek angin.
Made it on the third bus. Untung budak tu dapat child ticket kan. Jimat RM15 aku.
Crossing the sea via a bridge.
Aku adalah pencinta alam semulajadi macam ni. Suka tengok laut, bau air laut. BUT sila jangan verangan bawa aku masuk laut untuk diving. Hatta snorkeling pun aku ndak mampu. Let me just enjoyed the view without being in contact with the water. Unless u want to trigger my drama queen mode. Air baru paras bawah dada aku sudah menggelupur what's more kalau disuruh masuk dalam. Mati kejung dalam tu kali.
Busan adalah port city so view macam ni adalah normal. Terus ingat KK time ni. Rindu anak2 di rumah. Kaitan apakah?!
We alighted at the third stop.
We were dropped off at the bus stop in front of the main entrance of Taejongdae Park. Kena melintas roundabout yang super besar untuk sampai entrance ni.
Marilah menapak di awal pagi. Exercise muscle as I told my cousin when she said "Pagi2 kena mendaki? Habislah apa orang makan tadi!" Nasiblah kan. Bilang berjalan tengok tempat orang.
Before proceed untuk queue for the tram, sila beli tiket di pondok. And aku rasa siapa yang ikut Busan City Tour akan dapat discount since Eonnie minta aku tunjuk pyo a.k.a ticket bus tour.
Masa beli tiket, Eonnie siap2 bagitau yang kami kena tunggu an hour for the next tram. Sebab line untuk naik tram tu memang super panjang berlingkar macam ular. Alang2 sampai, biar 2 jam aku tetap akan tunggu. Boleh kalau ndak mau ikut tram ni tapi untuk menapak sampai ke tempat tujuan memang hazab.

"If u wanna walk to the 3rd stop then we will skipped the tram" I told my cousin.
"Jauh?" she asked.
"Don't know since this is my first time. But I read from a friend's blog, it's quite tiring. She suggested better take the tram". Thanks Azra for the info. Aku jual kat sepupu aku. Heh!
"If ur friend sudah cakap macam tu, then why jalan? Tram lah" her final say that is.

Fine. Aku saja mau uji tahap kecekalan kaki kau.
The Danubi Tram. Nama comel kan. I didn't remember how long we were in queue but I do remember my cousin amazingly langsung ndak merungut. Kami dapat naik tram yang ke-3.

Kami turun di station yang ketiga; The Observation Deck. Memang sah kalau kami decide untuk superwalkertapaki, baru 1st station aku rasa memang pancit habis sudah tenaga. No more superwalkertapaki, tinggal tapaki ada.
Orang gayat langsung ndak mau berdiri dekat pagar. Apatah lagi tengok ke bawah. Nasiblah aku bukan orang tu.
Di tingkat atas yang bercermin tu, ada gallery of Choi Ji Woo (actress famous Winter Sonata tu). Ada few pictures of her in Busan displayed di atas tu. Aku pun ndak berapa tengok sangat, pusing2 kejap pastu aku turun. Mau cuci mata tengok laut dari atas lagi best.
Unfortunately, observation deck ni is one of the famous place to commit suicide. Hence the statue is built in front of the deck. Bagi kesedaran sikit. Susah payah mak melahirkan senang2 kau mau cabut nyawa sendiri.
And from the third stop, we decided to just walk to the fourth stop. The Lighthouse. Adalah dalam 100m jak jarak. Ndak sempat berpeluh pun.
Again, thanks to Azra yang share experience dia panjat tangga ni. So before sampai tu aku memang sudah set mind; aku boleh bergumbira masa turun ke Light House tapi bakal dera kaki untuk naik ke tram stop.
On the way turun, sempat singgah cafe untuk beli kopi. Tripping penat turun tangga. Eh? Udara sepoi bahasa, matahari memancar tapi haba nan hado...perfect timing lah untuk layan blues.
Aku duduk di tangga facing this view sambil menghirup kopi separa panas. Kan sudah memang pasang niat untuk mempamer poyo.
Damai & indah ciptaan Allah. Syukran kerana Kau beri aku peluang untuk berjalan, meneroka bumi Mu, Ya Rabb.
Budak gayat duduk dia di tengah tangga, ndak mau maju ke depan & enjoy view laut. Nanti pening lalat. Nanti ndak pasal aku kena sembur.
Sinseon Rock
"By, jom jalan pi tempat tu. Challenge ourselves lah. Lagipun ada pagar bah" suddenly I blurted out the idea.
"No thanks. Apakata dia pergi sendiri. Orang tunggu sini. Make sure ur kasut ndak tercabut ah."

Memang sengaja kan perli aku. Sebab masa tu belakang boots aku sudah macam ada tanda akan koyak. Niat di hati memang mau memanjangkan langkah sampai sana. But the idea was not to go alone! Bila tengok laluan tu dari atas, kecut sikit juga perut aku. Pasal tu aku mau berteman. IF one day aku jejak kaki pi sini lagi, harus akan ku sampai di cliff tu. Insha Allah.
Bersedia menapak naik. Berkat kegigihan, aku berjaya stop sekali on the way naik ni. Ndak mau kalah sama cousin aku. Langsung ndak mengah. Ish, nampak sangat jauh beza umur tau.
Sampai atas, teruslah tunggu tram. And kami turun di tempat yang mula2 kami naik tram tadi. Jalan lagi pigi bus stop. Luckily tour bus sampai as soon as we arrived.
Aku sengaja ndak naik p deck atas, sebab next destination is the National Maritime Museum of Korea.
Tapi baru 5 minit bas gerak, suddenly aku dengar orang berdengkur sebelah. Sang sepupu sudah lena diulit intan. Bertabah hati jaklah aku. Padahal ada 2 lagi destinasi mau dituju. After maritime museum aku ingat mau turun di Songdo Beach. Apakan daya, budak muda dari aku yang mulanya sangat gigih naik tangga telah tewas sebaik dapat seat dalam bas. Jadi selamat tinggal muzium & pantai. Mau juga aku kejut tapi kesian sebab muka budak tu tidur sangat suci...and penat gila. Pfft.
Cuci mata jaklah aku tengok view dari dalam bas. Nasib baiklah aku duduk tepi tingkat. Songdo Beach adalah super lawa. Banyak sculptures menarik. Sob. Adakah ah next trip to Busan ni.
Busan City Tour route. Jangankan berangan mau join Haeundae Tour, attractions di Taejongdae route tu pun aku ndak habis round.

Taejongdae is also accessible via public transport. Take bus #88 or #101 from Busan Station & get off at Taejongdae Park. Frequency of bus is every 10 minutes & the journey will take about 40 minutes.
Sampai Jagalchi Market (the 7th stop), aku pun kejut cousin aku.
Ndak tau mana lagi mau pegi masa tu. Aku bawa makan at 1 vegetarian cafe dekat area Nampo-dong tapi cousin aku mau balik bilik. To refresh; she said. Supaya ada energy untuk sambung jalan petang tu. Ok juga ndak membazir sebab ikan bakar semalam ada balance lagi. Kami simpan dalam fridge di bilik. Sampai bilik, aku masak nasi. And mandi before kami jamu perut. Guling kejap atas katil, melepas lelah before we proceeded to our next destination. Yang ni memang top list place I wanted to go ever since I bought the ticket to Busan hari tu.

A good friend of mine went to that village sometime in August. Banyak gila gambar dia snap, semua pun jadi pemangkin tegar untuk aku kuatkan hati & menjejak kaki.

Insha Allah next entry akan cerita pula pasal Gamcheon Village. For now, lets rest the case. Tetiba.

eryantierdabdulkarim

Orga said...

apa ni adik sepupu, kalah dengan hakak bibie, hehe...banyak sungguh aktiviti korang, dari seoul sampai ke busan. entry ko dengan azra banyak membantu pasal busan, next time pergi boleh ceduk info dekat sini :)

Jari Manis said...

Omomo view sgt ohsem, kenapa lambat tabung mau penuh ni hati dh tak tahan mahu pigi. Abis tu camna ngan riwayat kasut tu masih bernyawa ke hee

Unknown said...

@Orga: Hahaha hakak sangat!! Gunakan masa sebaik mungkin. Kalau aku jalan sorang, maybe akan tercapai objektif itinerary macam Azra haritu. Kesian lak kalau aku paksa dia perah tenaga. Satgi kena bebel. Aku paling banyak dapat info hasil cedukan dari blog si Azra tu lah juga.

@JM: Memang view lawa gila. Kena gi sendiri untuk saksikan. Haha saiko sungguh kan. JM dah beli tiket kan. Yeah insha Allah xlama lagi penuhlah tabung tu.

Riwayat kasut telah tamat sebaik sampai Msia lah JM. Sudah masuk dalam tong kesampahan. Sedih.

Mie said...

Bibie, kalau naik public bus ke sini adakah lebih murah tambangnya banding naik city tour bus tu...

Tak sabar rasanya... hehe

nyza said...

Bie,
Aku juga sudah sampai ke Busan. tp one night stay jah..tak sempat nk pergi merata tempat..tp aku sempat merasakan kenikmatan bayu laut Haeundae Beach..Busan cantik!!

Unknown said...

@Mie: Wah nak gi Busan, jelesnye. Hihi.

Aah lagi murah if naik public bus. Just 1,300 kWon. Naik tour bus tu 10,000 kWon sebab boleh hop oon hop off each stop bila2 & berapa kali sekalipun.

@Nyza: Aah aku baca entry ko kat Busan. Jeles wei sempat aku xsempat lepak beach kat Busan. Malam last nak gi pun x dan sebab sebab both of us memang dah penat gila. Memang kena repeat ke Busan ni.

Nanatron said...

ouhh bagus lah ada kiraan kalori tu...lebih berhati-hati lah memilih food kekdahnya. BIE LETAK BALIK PIE TUUU BAPAK BESOR KALORINYAAA

aa view dari deck sgt marvelous..sky yang gemilang..laut yang rasa nak terjuuuun je. ada org buat cliff jump tak dari situ. ahaks.

Choi Ji Woo tu la first actress korean aku kenal sbb aku follow tuuu WInter sonata. pastu aku takmo follow korean dah..sbb ceritanya mencengkam jiwa sgt. ko bygkan la dah la kene eksiden..pastu ilang ingatan..pastu tak igt life n gf dia...pastu last tu dia buta ke cacat ke ape ntah mamat tu. kesian betul la. cip*t la citer korean ni. apa apapun choi ji woo sungguh cun ...

Unknown said...

Hoii keji tau siap caps semata nak suruh aku letak balik pie. Tapi aku xbeli pic, aku beli all cheese bun. Kalori rendah sikiiiit je dari gambar aku snap tu. Sila percaya, tolonglah percayaaaa.

Gemilang sangat kan sky dia. Dah ramai buat terjunan maut kat cliff tu. Terhempas kat batu, diorang xterer lagi bab nak cliff jumping ni kot. Mati ah statement.

Ko harus tengok Stairway to Heaven pula. Memang berkesinambungan sakit jiwa. Pun cerita pasal hilang ingatan gak. But this time si Ji Woo cun ni yang hilang ingatan. Tragic gila cerita diorang buat. Aku xboleh nak tinggal drama diorang sekarang. Dah macam kena sumpahan. Melarat2. Eh?!!

DJ said...

terer ar ko reti tukar tayar wei...aku cuma tau cek air n myk itam je!hahaha

busan ni byk tmpt best rupanya kan...ok la, leh consider lepas aku lengkapkan 4 season in seoul!hahaha

Unknown said...

Hihi terer sangat sebab pernah tumpang keta kawan & dan2 tu lak nak pancit. Terpaksa tunjuk skill, sia2 kan ikut kursus katanye. Haha.

Banyak tempat tu pun aku xcover habis. Haaa ni macam ko dah ada planning je nak melengkapkan semua season. Pfft benci tau.

syieda said...

Homaiiii bie, lawa giler wei view tu!!!
Eh pesal aku rasa mcm ko tour satu korea ni????

Unknown said...

@Syieda: Hahaha sebab lama sangat nak habiskan entry trip lepas tu yang ko rasa macam aku tour seKorea. View kat sana memang lawa. Jalan sambil hirup udara segar, angin lak sepoi2 bahasa. Memang tenang.

PutriMaryam said...

Bagusnya ko terer part tayar ni, klu aku harapkan abg ja, nda pun nangis ja siring jln....
Adeh, malu aku tinguk mermaid tyg aset dia tu... Hehe
Byknya tmpt best di busan ni, harus seminggu baru puas meronda kali kan......

Anonymous said...

bilalah gamaknya tabung ke korea saya nak penuh. hurm..

Unknown said...

@PutriMaryam: Tayar keta kecil bolehlah lepas. Tunjuk skill knun terus.
Hihi mermaid mendoakan nelayan ba tu. Dia pegang torch tu supaya terang knun perjalanan nelayan di tengah malam.
2-3 hari ok sudah kali. Lepas tu ko ronda pula jiran2nya.

Unknown said...

Insha Allah xlama lagi akan penuh CT.

luna paris said...

kalo g due orang takut tak same stamina pulak.. kang leyh wat gado.. hahahhaa... tapi at least kalo g berkawan ade laa geng nk bercakap n bawak berbincang.. give and take la kan.. =)

tapi korang punye ite pon ok dah.. banyak stamina tu gune... kalo tengok tangge tu adoiyai... kalo bole nk gune pintu sesuke hati doremon.. masuk je pintu terus sampai! ehhehe...

Bibie Karim said...

Luna: Betul. Kalau gi ngan travel mate ni kena ada give & take. Tolerate ngan orang so xde lah bermasam muka sepanjang bercoti. Kang xpepasal balik Msia terus x kawan dah.

Iti ni pun sebenarnya banyak yang ubah last min. Sebab ada certain tempat tu jauh masuk kampung & bila timbang-balik macam xlarat je.