22 January 2020

Europe | Belum Apa-Apa Sudah Berdrama

Assalamualaikum.

Decided to share this story as benda ni still fresh lagi dalam kepala. Aku rest kejap dari cerita China Ni Hao yang tergendala genap 4 tahun tu. Pigi Jan 2016, sekarang sudah Jan 2020. Adoilah, nasib belum ada kereta terbang. Eh, tiber!

Anyway, last month today...

22 Dec 2019

South Korea

Lepas settled urusan check out from the guesthouse, aku pun laju gerak pi airport. Flight jam 625pm by China Eastern Airlines bound for Frankfurt tapi transit Shanghai for 4 hours. Masa keluar guesthouse tu baru 2pm. Memang sengaja pi awal sebab aku sejenis cepat panic attack when it comes to flight & stuffs. Kalau orang ulang-ulang tanya aku jam berapa flight, pun aku boleh gelabah seribu macam. Lagi kalau sampai lambat di airport. Pengalaman lalu diulang jangan. Serik oi!

And so aku sampai Incheon Airport T1 around 330pm. Terus aku pi kaunter check in walau belum buka. Was among the earliest to queue. Nasiblah information dalam website Incheon Airport ni accurate & updated. Else, satu kerja lah aku meneka which counter mau kena pegi kan. 

Around 430pm, counters opened. Sampai turn aku, dengan tiada rasa apa-apa pi lah kaunter. Then kena sign luggage tag. Then, orang kaunter tu (Ms A) told me to put my luggage atas belt. Lepas tu tiba masa dia key in all my details. Duk lah geleng (style Korean bingung), pastu 'sigh'. Adalah few times. 

Ndak lama, dia suruh turunkan bag. Explained to me the system cannot detect my name. Therefore ndak dapat print boarding pass. Ok, first aku cool lagi sebab benda ni memang selalu jadi sama aku. BUT usually diorang akan suruh tunggu & helped me fix my name. Biasalah tertunggang terbalik first name last name binti bin segala tu. This time, dia suruh aku call China Eastern sendiri. So, pergilah aku ke kaunter paling hujung where their team leader sat. Call the airlines, and bagitau nama aku salah. Masa tu wakil airlines pelik, apa yang salah sebab semua pun macam yang aku key in when I bought the ticket. Siap lah dia eja each alphabets; E for Elephant R for Roman. Sudahlah nama aku panjang oii!!

Wakil airlines double confirmed; betulkah mau tukar nama because I can only change my name one time. Ntah apa yang mau ditukar since she told me my name memang exactly macam yang aku booked. Kalau system still cannot detect, aku kena beli tiket baru. Gitu kau! Terus tiket baru. Boleh bayang macamana gelombang dalam hati aku masa tu? Tangan memang sejuk beku sudah walau Incheon Airport tu al-warm. Rasanya muka aku confirm pucat habis. 

So I went back to the counter. Put my luggage on the conveyor belt once more. Ketak ketuk ketik, Ms A geleng lagi. Masa tu nafas aku turun naik sudah. Ms A told me nama aku dalam system ada banyak slash. Jadi gini katanye nama aku

eryantierdah//bintiabdulkarim//mys (kau mampu banyak slashes??)

Seriously masa tu dada aku sudah berombak. Tinggal mau tsunami jak. Aku ulang between counter team leader & counter check in tu ada lah dalam 7 kali. And so did my luggage. 7x naik turun belt. Tetap Ms A cakap ndak boleh buat apa. Lepas tu dia tunjuk her wrist, telling me I won't make it to my flight sebab 'kes nama salah' belum settle. 
#1 Yang 7x turun naik belt. Sejarah betul.
Kali ni bawa luggage AF mau tukar angin. Tapi menyesal so bakal berbackpack juga lepas ni. 
#2 My cabin bag. Macam bag Doraemon sudah ni, semua benda ada dalam. Paling banyak, haruslah kudapan. 
It was already 545pm! Eh masa tu aku memang halfway jadi dragon. Kau persoal sangat nama aku dengan mys tu, then binti lagi. I see nothing wrong with my name in the system; ejaan semua perfect jak sebiji dalam passport. Not long after, datanglah wakil dari China Eastern yang office diorang cumalah di tingkat bawah! Team leader tu yang tolong panggil, katanye. Annoying gila aku tengok Team Leader tu, siaplah cakap pun meleret gaya malas. Hello, I can understand what you're saying. Aku ndak pandai reply in your language jak tau. Gitu getus dalam hati sebab risau juga kalau diorang automatically ban aku dari boarding. Damn!

Wakil airlines explained, I have 2 choices. 

First, they will issue me the boarding pass. BUT, I will have to buy a new return ticket sebab tiket tu automatically hangus. 

Or

Second, I cancel my flight that evening. Buy a new ticket to Frankfurt, the return ticket will not be cancelled. 

Apa kau gila suruh aku beli new flight ticket to Frankfurt last minute gitu kau tau kah berapa harga?!!? Aku belum 'ada masa' lagi mau tanam pokok duit oii. 

Cumalah mampu muntahkan semua ayat tu dalam hati. Yang mampu aku luahkan 

"I will take the first choice. I need to board the plane because I have to reach Frankfurt the next day or I will miss my next flight to Stockholm. Do not worry about the return ticket, I have enough money to buy from there"

Gitu kau enough money ntah mana lah kau mau kutip duit beli tiket baru Bie oiiii! Orang perasan have-have gitulah. Tapi masa tu aku memang fikir satu jak. Give me my bloody boarding pass already! Dari aku miss another flight, burn paid accommodation di Stockholm...better aku 'fly' pi Frankfurt jak dulu. Once there baru fikir pasal return ticket bagai.

And finally, I got my boarding pass at 6pm! Sekali dengan priority ticket. Ndak sempat aku mau pilih aisle seat ka window seat tau (sempat!)

Bolehlah imagine kan macamana aku jadi Watson Nyambek dalam airport petang tu. Sudahlah kena naik aerotrain. Masa queue untuk security check, lutut aku almost gave up. 

Benda normal, bila kau tengah gelabah ayam...masa tulah juga semua manusia mau jadi siput. Lembab selembab lembabnya. Aku ikut fast lane immigration, lagi cepat guna mesin tu. Then, jadi Nyambek lagi sekali. Turun escalator laju gila, berdesup masuk aerotrain luckily I didn't have to wait for its arrival. Sampai bawah jak memang train tengah tunggu passengers. 

Keluar train, pecut lari naik escalator lagi. Fuh! Tapi ndak juga selim betis aku. Huh. Sampai depan Coffee Work cafe, aku sudah dengar suara orang memekik 

"Passenger China Eastern Airlines to Shanghai, last call"

Selama ni selalu aku jak nampak orang berlari pi gate. Selalu jak dengar those ladies menjerit bagi reminder, siap angkat signboard airlines. This time, merasalah kau Bie. Nasib nafas ndak putus tiba-tiba kena berlari macam tu. Paling penting, panic attack aku langsung ndak munculkan diri. Cuma aku risau sebab jantung aku kuat gila berdegup. Takut jatuh pengsan. 

Hmm aku sempat singgah Coffee Work sebenarnya, beli air mineral. Sebab aku tau once seated in the flight, aku memang akan haus gila. Once nafas redha, confirm tekak aku akan menangis minta air. 

Sampai depan gate, teruslah diorang stop memekak. Oh yeah, I was the last passenger to board albeit being among the earliest to queue for check in. Nasiblah masa masuk tu, passengers lain belum settle down lagi. Ada yang masih belum sampai seat, ada yang masih sibuk ambil keluar masuk barang dari dalam beg. Contemplating mau letak bag di overhead or under the seat. Adoilah. Aku jak kah yang sedang calming down ni?

Dapat middle seat. Bersyukur lah Bie dari kau kena beli tiket baru, gitu bagitau diri sendiri. Tu pun sebelum jumpa seat, aku terlajak 4 rows ke depan. Pastu kelibut patah balik; dengan passengers lain yang kiri kanan sibuk urus beg. Fuh! Whatever lah korang, janji aku dapat boarding pass. And aku sudah on board. Apa korang mau buat, lantok.

Duduk-duduk jak, ndak lama cabin crew datang tanya 

"You bought our special meal?" 

Seriously, senyuman dia sweet gila immediately hilang penat aku. Magic! Thank you so much Cik CC.

Ya tuan puan, memang ticket fare tu includes meals & 2 luggages (30 kg each) but for special meal (Muslim, Vegetarian, etc) kenalah top up sikit. Ndak silap, aku beli ni few days before departure. I paid 6,000 Won (RM 24.00). Diorang served sandwich masa pi Shanghai, and another 2 meals + 1 sandwich to Frankfurt. Alhamdulillah, memang kenyang melantun. And I like all meals served.

Pastu, sampailah Shanghai after 3 hours on board. Phew what a day!

For that, I will continue in my next entry or maybe after habis cerita China. Or maybe juga laaaater. Let's see sampai bila angin R bertahan dalam sistem.

Till then, wassalam.

eryantierdabdulkarim

8 comments:

Azra said...

trip mega biasa mmg camni kan bie
drama dari start sampai abis trip

Bibie Karim said...

@Azra: Kan, kan! Dari awal dah buang jantung aku gugur tau. Dah lah berlagak orang ado-ado. Memang giler ah berlari nak gi boarding gate tu. Xkan ku lupaaaa

den.dyen said...

kita yang baca ni pun berdebar-debar..hihi..
tapi alhamdulillah, dapat jugak naikkan..

Bibie Karim said...

DD:Alhamdulillah dapat naik. Sampai Frankfurt dengan jayanye juga. Pengalaman betul trip ni. Rasa lemah lutut tinggal nak tergolek je.

Ako Retna said...

hahhaa ok part kena berlari tu memang dah pernah rasa sekali...
mmg putus napas dibuatnya... dah le gate palinng hujung! mmg pitam terus dalam flight hahaha

tapi part salah nama tu, ermm seriau gak!!
Adoiii nak kena beli tiket last minit, memang bole meraung...
ni yg x sabar nk tgu smp ending ni ehhehe

nohas said...

suspens nya..kalau akk, mau berdrama air mata kat kaunter..Alhamdulillah..settle semuanya..mesti lega giler bila dapat masuk pesawat..

Bibie Karim said...

@Ako: Tulah sebelum ni duk mengata orang yang berlari2 takut tertinggal flight. Jadi kat diri sendiri, mau jadi Watson Nyambek. Sibaik x tertanggal kepala lutut. Tu x masuk lagi berpeluh tapak kaki tapak tangan semua. Seram betul lah bila ingat semula. Doalah ada berita gembira kat ending mega trip ni hahaha

Bibie Karim said...

@Nohas: Rasa masa tu, hati keras macam batu. Nak jadi rimau sikit masa lagi. Sebab memang tau xsalah. Binti pun siap letak. Nama elokelok dah jadi pelik diorang kerjakan. Kalau diorg berkeras suruh beli tiket baru, memang saya bawa bertekak hahaha.