30 June 2015

Turkiye Day 2 - Sultanahmet, Istanbul

Assalamualaikum. Marhaba.

As I said in my previous entry, I went exploring some part of Sultanamet prior entering the Blue Mosque. Alkisah perut sudah berdangdut. Jadi kena mencekik sebelum aku tercekik menahan sakit bila gastrik datang melawat. 

Alhamdulillah, banyak pilihan makanan di Sultanahmet ni. Ndak susah mau cari; semua dijamin Halal. Cuma tu jaklah, mau masuk pun kenalah beringat budget sendiri. Kalau budget ado, bolehlah pakai taram jak makan di mana-mana. Kalau nan-ado macam aku, haruslah buat tawaf keliling area untuk survey harga. 

And Istanbul successfully triggered my 'sweet tooth' on the first day! Mengugat iman betul makanan diorang. Dari makanan berat, sampailah dessert. Baru first day tapi aku sudah start memborong lokum (famous Turkish delight). Sila tahu, masa beli tu memang langsung tiada terlintas di hati untuk bawa balik Malaysia ok! Aku rambang mata upon seeing all the choices in front of me. Haruskah display dengan cara paling menggiurkan?! Sudahlah boleh cuba-try-test. Kalau tiada tester, siaplah dengan muka ndak malu aku suruh Oppa potongkan sikit. And diorang memang akan layan walau tau chances kau beli 50-50 jak. Lebih pada mau 'free testing'. 

5 April 2015
Sultanahmet, Istanbul
# One of the many Turkish Delight shops in Sultanahmet. Haruslah si Err terjah every kedai possible. Semata untuk ambil tester. Yumms!! 
# Aku memang extra energetic masa di Istanbul. Sugar high!
# Keluar dari restoran ni, terus jadi Panas Baran. Double Baran tu!
# Kebab. Kebab. Lauk Pauk sedap.
# Ahjumma. Sambil uli tepung jadi roti, sambil main handphone...nampak aku hala kamera, terus senyum. 
# Menyusuri kedai-kedai belakang. Mostly kedai ala fine-dining jadi aku just tengok jaklah sambil berjalan. Cuci mata.
# Pudding Shop; among the famous eatery in Sultanahmet.
Mula ingat mau lunch di sana jak. Sebab ramai recommend dalam Trip Advisor. Tapi! Food display kedai sebelah Pudding Shop tu lagi mencengkam jiwa aku. Terus tertarik kau paling de'boom! Maka dengan senyuman lebar; perut menyanyi riang...aku melangkah masuk. 
# Ahjussi yang nampak garang. Tapi bila nampak kamera, terus jadi friendly.
Note the food! Sangat meriah, sangat banyak! Aku adalah rambang mata rasa macam mau ambil semua!
# Dessert. Turkish loves their fruits & Bavlava. 
Ok dari observation aku; konsep kedai makan di sana macam ala-ala queue dalam dewan makan asrama. Start dari pintu masuk, ikut jak rail depan display. Ambil pinggan, tunjuk dan tunjuk dan tunjuk lauk. For dessert, boleh ambil sendiri. Order air dekat cashier. Bayar sebelum makan. Senang!
# My first meal di bumi Turki.
Sayur adalah wajib! Tapi aku ndak sangka begitu banyak portion yang diorang akan bagi weiii. And aku pilih potato tu sebab aku ndak mau jamah nasi lah kununnya. Memang brilliant decision sebab dalam potato tu adalah lambakan minced meat. Sangat sedap! Sangat berchenta untuk aku habiskan juga. Banyak aku baca di blog orang pasal makanan Turki ni. Mostly complain pasal the bland taste. Pastu ramai siap suggest suruh bawa sos tomato/cili or sambal. If u asked me, I'd say I don't have any problem with the food. Perhaps aku bukan picky eater. Semua aku telan. Atau aku memang tahap kebulur gaban that's why sedap jak di tekak. Or maybe lidah universal much? 

Lepas mencekik, jalan-jalan cuci mata lagi. Killing time before masjid buka to visitor. 
# I think this is the 'post office' mentioned by Merengmate in her blog. I bought stamps here. Senang nanti; tulis postcards tampal stamp & buang jak dalam mana-mana postbox. 
I headed to Blue Mosque right after purchasing the stamps. Jalan dengan penuh santai sebab baru lepas makan. Ndak guna rushing pun, ndak kan lari Masjid Biru dikejar. Gitu! Padahal pagi tadi punya main risau kan ndak sempat lawat semua tempat. 

Fyi, untuk trip kali ni sebenarnyan aku tiada itinerary tetap. I just jot down the places that I wanted to go. Kalau ndak sempat, insha Allah murah rezeki repeat visit lagi nanti. Tapi, aku fix kan siap-siap lah sekian-sekian dates...aku akan ada di mana. Thats all. Hence, I only perfected the itinerary after the trip. Tu pun sebab ada dua-tiga kawan yang minta pinjam itinerary. Kalau tiada orang minta, memang selamanya semua still dalam bentuk caca-marba. Ngeh!

Anyway, as said in my previous entry...after visiting Blue Mosque, I went to see the Hippodrome of Constantinople. Located just outside the mosque; at Sultanahmet Square. Read more about the story about the hippodrome; here
# Obelisk of Thutmose III
# Walled Obelisk
# Tulips! Kali ni ndak jadi jakun macam di Jepun haritu. Tau sudah yang ni original. 
Aku bukanlah minah bunga tapi bila nampak bunga warna warni macam ni...meriah di kiri kanan; haruslah aku jadi excited. Bukan selalu perjalanan aku diiringi tulips. Kan best kalau dapat bawa balik Malaysia berkuntum-kuntum.

Next aku pi attraction bawah tanah pula.

To be continue...ahaks.

eryantierdabdulkarim

22 comments:

Ish said...

Mmg rambang mata wei tgk food yg diorang display kat depan kedai...tambahan lg perut tgh keroncong. Of course semua nak. Aku tgk gmbr pun terliur. Ok...kedai mkn style self service. Mahal tak hrga mknan kat sana sbb tgk portion agak besar?

mrs said...

masyaAllah ko janji sama DJ ker up entry makanan nie :P
display semua tahap kecur air liur!

An said...

Halamakkk..menggoda tul baca entry makanan bie di pagi2 posa yg mulia nieh..hihi. Leh wat edisi #jjcm nmpknyer disitu ;)

DJ said...

haa bos aku pun ckp psl makanan tu...dia ckp ramai dlm grup dia taknak makan, dia plak tekak universal, semua telan...dia ckp balik tambah 2 kg sebab duk makan portion org lain punya gak...hehehe

arggghhh lapar plak aku nengok gambar makanan ni weii...

Miss Nazla said...

ko beli stamp pelese kot. tu sampai sudah tak dpt2 poskad hahahahah.

tintamerah_blogspot.com said...

Cantik betul tulips nya bie..

syieda said...

bie.. mohon post gambo pudding yg mengancam plis! tu lah masalah aku kat area sultanahmet ni.

kay dolce said...

Ahhh terliur saya tengok lauk pauk tu *_* Berapa Bie kena bayar makan tu?

Bibie Karim said...

IS: Trip kali ni memang xsedar diri bab beli jajan. Keje aku mengunyah sambil sightseeing. Sibaik aku x tamak dah ambik potato tu, nak ambik lauk lain pula. Yang dua tu pun jenuh aku nak habiskan. Kalau convert duit kita memang agak ehem juga tapi macam biasa, aku anggap jelah tengah guna RM. Ahaks.

Bibie Karim said...

MS: Kebetulans. Hahaha.

Bibie Karim said...

An: Memang leh wat edisi jjcm pun. Jjcm edisi desserts. Yummy!

Bibie Karim said...

DJ: Xpenah aku usik duit emergency ko tau. Tapi kat Turki sejarah berlaku bahaha. Aku beli lokum xhengat. Tu xcampur lagi 24jam mengunyah jajan. Xyah lapar, tadi ko da goda orang ngan bf masuk perut ko.

Bibie Karim said...

Nazla: Pelese sangat. Poskad orang lain semua selamat sampai tau.

Bibie Karim said...

Yani: Ya bah. Hidup segar sepanjang jalan lagilah aku senyum jak.

Bibie Karim said...

Syieda: Pudding mengancam esok harinye. Aku melepet kat cafe Topkapi tu.

Bibie Karim said...

Kay: Imagine lah saya yang tengah lapar tu lalu tepi-tepi kedai ngan display makanan yang rasa macam memanggil je. Fuh! Sibaik sedar diri, perut cumalah satu. Tu yang ambik 2 pinggan je. Ikut nafsu, sume nak ambik. Kalau x silap saya bayar TL 17. Sekali ngan air tu.

azaleania said...

Clear and lovely picture..lawa bangat..ko bab makan memang ndak kisah kan Bie..tolak batu dgn kayu je kot? hehe jgn marah..

Bibie Karim said...

Aza: Lawa eh. Makaseh. Aku bab makan xkisah tapi! Ada certain aku tolak wei. Ko jangan sesekali bawa aku gi pesta durian, dusun durian etc. Sebab aku xmakan durian. Aku xmakan jagung & kelapa juga. Air kelapa aku xminum. Haha tu je. Yang lain, asal eatable aku bedal.

Radin Fadli said...

Makan restoran baran jangan jadi panas baran pula. Terbuka pula entri waktu pepetang macam ni , sabar ajelah nampak makanan tu kan~

Bibie Karim said...

Radin: Ni lepas layan entri kambing kat blog DJ ke? Ke king crab tu? Hahaha bertabah lah.

Siti Yang Menaip said...

woah akak.. kalo kita nak post postcard macam yang akak buat ni..
beli setem x semestinya kat post office eh ? kedai biasa pun ada jual setem.. then kita boleh terus masukkan dalam post box yang kadang2 ada tepi jalan eh ? kalo xda mmg kena p post office ke ? hehehe..

maceh ye.. ingat daku dalam trip mu =)

Bibie Karim said...

CT: Selalu akak xbeli stamp kat post office pun. Main redah tanya any convenient store. Senang. Beli banyak2 then tinggal beli poskad & pos. Kalau xjumpa kat kedai biasa, jawabnye memang kena pi post office la.