24 March 2014

South Korea Day 8: 40 Steps / Jagalchi Market / Gimhae Airport

Assalamualaikum. 안녕.

Our last day di bumi Korea Selatan. Siap2 packing supaya senang, balik dari berjalan nanti...pungut beg & boleh check out terus. For our last few hours in Busan, I decided to visit the 40 Steps Culture & Tourism Theme Street first thing in the morning.  

Kasih ibu membawa ke syurga.
History is my kinda thing. 
Part of the landasan yang lalu kawasan ni masih dikekalkan. 
Apart from the Ahjussi who played the accordion, that shop is among the thing that attract me. Keluar dari kedai tu sila berhati2 else akan jatuh tergolek dog. Up to this moment I still wondered, apalah dalam kepala orang yang bina benda alah tu. Unik? Maybelah kan.
Ada speaker at the Ahjussi's back. Bila ada orang duduk tepi dia, akan ada lagu dimainkan as if betul lah Ahjussi tengah entertain kita. 

"In 1950, when South Korea was swiftly overwhelmed by the North’s surprise attack. During the war, hundreds of thousands of refugees crammed into Busan, especially in the areas of Yongdusan Hill and the port. Among such a desperate crush of humanity, many families found themselves separated, lost among the crowds disembarking the overly-packed trains and ships.
Getting separated from family in war-time Korea wasn’t the minor inconvenience it would be today. There were no phones, no possibility of communication. You lose your mommy, and she’s going to stay lost. But among the newcomers, word spread of a spot in Busan where families could reunite. Anyone looking for a missing child or wife should head to the 40 Steps. This is where people could find each other again"
source here.
How the stairs looked like back in the day.
Aku yang seketul di tangga penuh sejarah suka duka itu.
Habis menghayati sejarah, we made our move to Jagalchi Market. Saja beli point to point ticket sebab mau merasa tekan mesin beli tiket di Busan. Kesian bah perangai. 
Alley near the hostel we stayed at...also sangat dekat sama market.
View macam di kampung tumpah darahku. Kalau jalan di pasar KK pun gini juga, nampak ikan bergantungan. Cuma di KK pasar adalah busuk bau hanyir ikan. And yes, kotor. Matilah perangai lupa diri sudah mari. But, that's the plain truth. Titik.
Sebelum isi perut, mari naik observation deck di Jagalchi Market ni. Cuci mata tengok keadaan keliling Busan dari rooftop. Cari damai di pagi hari as my cousin said. Ayat ndak menahan.
Yongdusan Tower. Dari 40 Steps boleh jak menapak naik pigi tower ni tapi kami memang ndak plan untuk jejak tower ni.
Sudah puas layan jiwang at the observation deck, we went down. Kali ni layan view air laut dari belakang market pula. Tu boleh nampak Gamcheon Village from afar. Sekali pandang, macam padat pula penempatan di Busan ni.
Sukanya tengok laut! Pastu ada seagulls pula. Damainya rasa. Kalau suruh duduk depan laut, dengar bunyi laut & burung berkicau; confirm aku sanggup! 
Seriously, aku memang masuk pasar basah. And cuci mata tengok bermacam jenis hidupan laut. Bersihnya pasar di Busan ni...kalau suruh aku duduk atas lantai tu pun aku sanggup. Cuba pasar di KK, air terpercik di sandals pun aku sudah membebel macam radio rosak. Sombong betul kau kan Bie. Dasar!
Nampak signage restaurant, terus lah both melompat girang. Sengaja ndak breakfast (aku just alas perut minum nescafe) semata mau membalun makan di sini sebenarnya. Orang bilang, kalau sudah datang Busan...silalah datang menjamu perut di Jagalchi Market.
Ronda 2-3 round before we decided to have our lunch here. The owner yang pakai baju biru tu, bersungguh explain menu dia sama kami. Siap tunjuk magazine dari Hong Kong yang ada mention restoran dia. Gitu kan.
"Hahaha tu magazine, siap dia sudah tanda which page. Senang buka untuk show to this customer" hmm cousin aku kalau bab ni memang laju jak dia tangkap. 

Malas buka kasut (yang sudah half-arwah! Koyak belakang boots aku memang ndak da ampun) so we opted untuk duduk area yang ada kerusi. 
15 minutes of waiting for the main course to arrived, we were served with these banchans. In which aku tambah 2x. Including the rice. Cousin aku ndak berapa makan benda pelik (to quote her), so memang akulah vakum habis banchans ni semua. Paling best makan sambal sotong (raw) tu with hot rice. Ok, terliur sudah!
Ikan yang kami order. Oppa tu suggest ikan ni paling best makan time winter. Surprisingly, ni antara ikan yang paling murah in the menu. Nampak cara diorang bisnes macam mana? Bukan semata mau kaut untung tau. Jujur! 
Dapat kim (seaweed wrap) as service. Aku pun buatlah wrap sendiri. Isi ikan, kimchi & sayur...wrapped with kim & sumbat masuk mulut. Yumms!! Cost kami mentekedarah ni around 75,000. 
Sudah kenyang. Its time to make our move. Mandi manda dulu before kami checked-out from the hotel at 1p. Sebab ndak da orang check-in bilik kami haritu, so Ahjumma tu bagi kami keluar lewat sikit. Without additional cost gitu. Although flight jam 5p, kami kena gerak awal. Naik train memang ndak jammed tapi takut sesak beratur check-in di airport.  
Also kami kena return wifi modem. And ada orang suddenly

"Better awal sampai, boleh lepak ngopi lagi kan".

Hmm I thought masa di market tadi ada oarng tu cakap perut penuh gila ndak tau mana mau store makanan kalau makan lagi...? Eh? 
Its time to go back to reality. Ada budak tu mentang lah kan baru habis PMR, terus ponteng sekolah dekat seminggu! Daftar lambat ok. Sudahlah sekolah baru. Bakal dapat rekod busuk lah di awal tahun.
Near the arrival hall ada changing room ni. Aku tumpang jama' dalam ni. Toilet pun sebelah jak. Sungguh convenient.
No check-in luggage masa dari Malaysia hari tu tapi sebiji telah di checked-in kan untuk flight back from Busan. Berat batu ndak larat aku hangkut ke hulu ke hilir sudah. Padahal bukan shopping apa pun, ntah macam mana suddenly jadi berat.
As requested, sudah masuk boarding hall. One hour before departure, kami pun lepaklah ngopi. Tetaplah Dunkin Donuts tapi balik Malaysia jak, terus lah ndak pandang langsung kedai ni. Kami lepak buang masa sambil reminisce kenangan selama seminggu di Korea. Gitu! Belum sampai Malaysia pun, sudah reminiscing bagai kan.
Ada orang habiskan saki baki kWon di duty free shop. Ntah apa jak dibeli. 
Flight was delayed for 30 minutes. Ndak apalah, janji kami sampai bumi Malaysia dengan selamat. Alhamdulillah. Seminggu berwinter with one of my closest sepupu. Kakak dia sungguh berdarah hati sebab ndak dapat join. Padahal aku beli ticket untuk kami bertiga but her college changed the exam schedule in the very last minute. Hence terpaksalah aku cancel ticket & request for refund. Thanks Azra & Aza sebab share info pasal how to refund with AirAsia. 

I'm a happy 'big sister' for making my cousin's dream to set foot upon South Korea land came true. Nasiblah dia berjiwa Kpop juga. So despite the 16-years gap of age, we can somehow connect dengan utuhnya. Thanks sudi jadi mangsa bulian kakak throughout the trip. Kira balasan-dendam sebab dulu kau selalu buli kakak untuk dukung kau & hantar pigi taska. And sebab kau cerewet jadi kakak selalu jak jadi mangsa untuk goreng telur-mata. 

Because u said "Kakak Bibie masak telur; cantik. Ndak pecah kuning". 

Twit! Baru aku perasan, sepanjang trip ni aku actually kena buli dalam diam. Bukan kah aku yang beraksi jadi masterchef preparing our breakfast(s) & dinner(s)?! Aigoo.

eryantierdabdulkarim 

22 comments:

DJ said...

bagusnya kakak bibie ni...hehehe aku terus rasa lapar ni weh pas tgk gmbar ikan ko tuh...haish la....king crab takde ke?hehe

Supermeng Malaya said...

patut kena posing mcm pompuan susu cap junjung kat tangga tu.

Unknown said...

Kakak Bibie memang bagus tapi jangan bagi dia bertukar jadi rimau je. Ikan tu sedap. Aku telan liur berkali2 tiap kali tengok gambar tu. King crab ko je mampu makan, kang kalau aku makan ada jadi kera tergaru2 kat sana DJ oii. Hahaha.

Unknown said...

@Meng: Hahaha tulah kan tapi aku dapat gambar old stair tu masa dah balik. Tapi satu keje pula nak mencari baldi macam pompuan susu cap junjung tu.

PutriMaryam said...

Jan ko gitu bie, busuk2 KK, sunsetnya tatap one of the best tau... Tatap! Eceh... Hehe

Unknown said...

@PutriMaryam: Itu tatap!! Paling manang lah kalau sunset sini. Belum ditanding biar di Seoul. Hihi cuma aku heran ba pasar dorang xbau hanyir macam di KK tu.

syieda said...

Amboiiii bie ko pandai masak rupanya..aku dtg kk sila masak utk ku. K hehehe
Busan masuk dlm list. Walaupun aku x tau zaman bila nak jejak. Eh aku nak include kampung jihyo sekali nanti. Miahahha

Unknown said...

Pandai masak telur mata semata je Syieda oii. Lain2, mengundang ciri & biri.
Insha Allah akan menjejak lah kan xlama. Pohang tu kan. Ok gak tu xramai orang gi situ lagi.

PutriMaryam said...

Mungkin sbb suhu air lautnya , di sana kn sejuk... Bie, mo tny, dari myeongdong ke gapyeong lebih kurang berp jam klu naik subway, n klu naik itx pula? Tgh menyusun itinerary ni....

Unknown said...

@PutriMaryam: Bukan juga sejuk sepanjang tahun tu. Kali cara dorang handle tu pasar dari segi kebersihan kan. Tula. Lagipun tu pasar berekon ah.

Myeongdong pi Gapyeong ada dalam 1.5 jam. Tu kalau naik subway. Naik itx cepat tapi ada schedulenya tu. Bagi aku lebih kurang jak sebab itx x frequent sangat. Papahal ko roger aku di email.

bibierr82@gmail.com. Cepat sikit aku reply.

nyza said...


Bie,
Kalau aku , siap guling2 baring kat pasar tu..haha
honestly, street stall and pasar kat korea mmg bersih!,,aku tabik spring!!!

Nanatron said...

macam mana ko refund tiket Bie? Spesel entry please..
Ker dah ada ?
tepek link..

Jari Manis said...

cantiknya seluar pink...colour blocking...JM pun ada sepasang..ahhaha
motip nk kabor kat sini...

Bab oppa yg jujur tu JM suka..dah lah suggest ikan yg best rasa cam manis je ikan tu..pastu murah...kalau d msia..hrmm..no komen...nk cari oppa sana jgk lah hahaha

Unknown said...

@Nyza: Ha guling2 tu xtahan. Kang bau ikan lak baju tu. Memang bersih kan. Tapi ada juga stall belakang lorong tu kotor sebenarnya.

Unknown said...

@Nana: Nanti aku buat entry spesel untuk ko. Kat blog Azra & Aza actually dah ada. Malam ni I tepek link yo.

Unknown said...

Hihi blocking sangat kan JM. Orang selalu guna suar warna gitu time summer or spring. Motip nak kabor katanye grear minds think alike gitu.

Ikan tu manis, sedap & paling penting xhanyir. Memang terbaik. Wah dan2 nak cari oppa gak ye. Okla tu bole ganding2 tangan berjalan menyusur kat Nami kan.

Nanatron said...

aku ada trip kena kansel.
sedih sebab tak dapat izin..
aku main beli je..
tiket ke nagoya lak tu !!

tepek ye bie..i lap u. *moodhiba

Bibie Karim said...

Malam tadi aku adalah busy sikit. Insha Allah by today I lap u. Motif sangat kan.

Harap explain ye nanti kenapa Nagoya ko cancel.

Unknown said...

hai saya akan ke seoul next yr same date mcm u ni...skrg ni musim sejuk nye sejuk sgt ke

Unknown said...

Hi Wailin. Insya Allah xsejuk sangat kalau dah Jan/Feb kat Busan. Kat Seoul still sejuk lagi. Beli heat pack jelah untuk stabilkan suhu badan. Bestnye gi Korea.

luna paris said...

haa... nak telur mata ndak pecah kuning jugak kak bie.. hihihih.. gurau...

so tamatlah winter di korea.... =) sonok bace!

kalaulah ade rezeki kesane.. boleh jadik rujukan entry bie ni...! =D

Bibie Karim said...

Luna: Ok telur mata kuning xpecah siap! Hahaha.

Thanks for reading Luna. Wah tiap entries ko baca eh. Terharu gitu. Insha Allah, one day ko akan sampai ke sana juga. Aku doa kan. Amin, amin.