26 March 2014

Air Asia X (Ticket Refund)

Assalamualaikum.

Following kisah 'sadis' cousin aku yang ndak dapat join aku & her lil sister berjimba di Korea last Dec-Jan, barulah aku sibuk mau ambil tahu kaedah untuk refund ticket ni. Kalau ndak, memang bodoh sombong selamanya. Kebetulan one of my close friend tanya pasal refund ni. Then not long after si Nana Mabuk Mabul pula tanya the same thing. Siap I lap u bagai. 

"Err, macam nipis harapan mau pi Kuching sama beliau. Budak2 bah ndak sihat. Kau tau ka cara mau refund ticket ah?" si Aima suarakan rasa risau cum ingin tahu.
Pastu si Err pun berjanji setia "Insha Allah tau, ada kawan blogger pernah buat entry. Nanti aku kasi link."
"Eh kau buatlah entry terus bah...susah lagi kau cari tu link" 

Hakikatnya...ndak susah sebab memang aku bookmarked page dua minah blogger ni; Azra & Aza. Alhamdulillah, si Aima ndak jadi cancel trip sebab budaklulus untuk naik flight. And sudah jadi gitu, aku pun dilly dally entry refund ni. Sampailah si Nana Mabuk Mabul suarakan soalan. Jadi marilah kita mengarang entri. 

Like, perlukah intro panjang begitu ah?

Firstly, sila isi e-Form (here). Air Asia akan reply by email. Refund yang aku buat ni based on pengalaman aku. 
  • 1 booking number for 2 guests
  • 1 of the 2 guests terpaksa tarik diri
In my case, my cousin had to pull herself out because her college changed her exam schedule a month before our departure. Last minute lah kan sebab aku beli tiket tu several months earlier. Ngeks.
Under the attachment tab, I attached her exam schedule. Berjela panjang, unedited version. I just highlighted her subject & exam date yang clashed with out vacation date.
Apa yang paling menyebalkan & memanaskan jiwaraga...that trip is from 27 Dec until 4 Jan. And my cousin had her first paper on the 29 Dec...pastu rest panjang until 7 Jan! Permainan busuk hati apa yang coba dimainkan oleh uni tu? Huh! Before purchasing their ticket, aku sudah siap tanya her schedule. Supposedly her first paper was on the 24 Dec & second paper on the 7 Jan. Redha jaklah lepas tu, memang bukan rezeki untuk pigi.


Masa isi e-form tu, aku ndak tau untuk booking number yang pegang nama 2 guests; refund hanya boleh dibuat once the other guest(s) arrived from the trip. Unless both intended to refund then they can fill the form & submit it right away before their departure date. That's why for the first refund form I sent, it was rejected. Invalid Refund. Sob.

I submitted the second form, few days after returning from our trip. It has been few months but the status is still In Progress. Contacted the customer service via online chat..and I was asked to wait. Also to make follow up with the bank since aku guna credit card untuk purchased haritu. 

For those who purchased by cash, Air Asia will refund in form of credit shell. Ndak kan ada kejadian diorang direct debit cash to ur account, ok. 

Also from what I understand, promotion ticket is only valid for airport tax refund. Unless u have other firm reason like Aza. And itu perlu disertakan bukti sekali.

And ouh, from Azra's blog she mentioned that refund is only for international flight. 

If u have any enquiries, silalah terus bertanya sama Air Asia. Lagi bagus dapat masuk online chat tu. Sebab kalau call, harapan untuk bil melambung tinggi adalah sangat cerah. Furthermore, u wouldn't favour the idea to be put on hold for too long right? At least kalau via chat, boleh lagi tunggu diorang reply sambil ngopi or blog-stalking. 

Ok sudah melalut jauh dari tujuan asal buat entri ni. Hope yang ni boleh membantu kau me-refund ye Nana!

eryantierdabdulkarim

21 comments:

DJ said...

aigooo ko up ini post aku br teringat nak buat refund tiket mak abah aku...hahaha boleh lg ke eh?dah 2 minggu lebih dah...aritu nak buat dia suh balik dulu br boleh...sama kes la, tiket skali ngn aku punya...huhuhu

Bibie Karim said...

Rasanya boleh lagi kot. Tiket sekali memang kena tunggu ahli lain balik baru dapat refund. Punyalah payah aku nak mencari ayat tadi.

Pas dah buat entry ni, aku cek statement credit card...hahah rupanya dah dapat refund. Berkat usaha gigih bertanya almost everyday. Haha tensi bank ngan aku.

Nanatron said...

erm. reason to refund kene kukuh ke?
kalau macam..reason tak dapat cuti ker...
tak dapat izin laki ker..
bleh ke?
apa laa aku nak attachkan ni..hahahha

Bibie Karim said...

Ko tulis je macam si Azra. Due to unforeseen circumstances. Gitu kan. Orang dah xleh tanya lagi. Hahaha hopefully dapat airport tax je pun jadilah.

Nanatron said...

wokeh..akan diusahakan.
nampaknya ada dua tix aku kene burnkan..
viet dan nagoya..
harap dapat la refund.. amin ~

btw..tenkiu bebeh. i lap u very tight. xoxo

Malicious Mind said...

aku macam trauma naik kapal terbang!

DJ said...

Cmna dia refund, byr kt credit card?pg2 lmbab, xdpt byg cmne...haha

Jari Manis said...

Ohh...baru lah faham...sebelum ni ada je trip member yg tak boleh join TAPI kami tak refund coz tak tahu ahakss..
Yg penting mesti ada evidience kukuh like sakit kan..kalau mmg sendiri tak pigi BURN sampai hitam lah ahahaha
Boleh lah nanti kalau ada kes JM try buat cam ni..thanks Bie

Unknown said...

Nanti kat statement tu dia ada tulis something like debit Air Asia. Aku kalau pagi2 lagilah, moody xhengat je kejenya. Ntah pape.

Unknown said...

Tix Viet tu yang ko cakap dalam blog aritu kan. Xberjaya persuade suami terchenta ka?
Xpelah, rezeki gi tempat lain plak lepas ni. Insha Allah.

Lap tight2 kan, bawa aku gi Mabul please.

Unknown said...

Honestly, as much as I couldn't wait for my holiday next week...dalam hati macam ada hollow feeling. I just can't explain.

Unknown said...

Bibie pun kalau cousin x jadi join memang sampai ke sudah buat xtau je. Perangai ignorance sangat. Haha.
Aah JM, kalau ada evidence lagi bagus. i.e sakit tu, boleh lah attach surat doctor yang confirmkan memang x fit untuk fly.
Welcome! Sharing kan caring.

penunggang.bulan.putih said...

same goes here bie...apakah perasaan ini..?? eh..tetibe nyampuk kat sini..huhu ko next week,aku lagi 2 hari je ni haaa..kuatkan lah semangat....

Bibie Karim said...

Semua akan terkesan Aza. Including u of course. Perasaan itu sukar nak explain kan. Safe flight for u & family! Insha Allah akan selamat pergi & balik. Have fun!

Azra said...

aku pun same.. cuak wehhh!! Dah la aku naik MAS nih.... nak counting days pun takutt... :S

Bibie Karim said...

Aku naik MAS gak ni Azra. Haritu grab promo tic tu dengan gumbira. Insha Allah xde jadi apa. Jarang pun kejadian involved plane kan. *sedapkan hati bersama2*

Jari Manis said...

Azra & Bie...posibbly we are in the same flight ke?...kalau ye tweet2 me hiksss

Bibie Karim said...

Azra gi lambat sikit dari Bibie, JM. Dia turun kat Tokyo. While me landing kat Osaka, insha Allah.

mrs said...

thanks for sharing...kena bookmarks siap-siap nie mana tahu perlu lepas nie

Unknown said...

U're welcome MS. Aah memang kena bookmark, mcm Bibie buat kat page Aza & Azra lah. Untuk buat reference katanye.

PutriMaryam said...

Bah...aku menerai la ni nanti...ticket pi Guilin...nda memasal mo dicancel