24 August 2013

Prosperous Aug: Chiqa-maru

Assalamualaikum. Kon'nichiwa! 

Watashinonamaeha Chiqa-desu!

Kejam tau Kakak Bibie...up till this moment belum pun heboh di blog pasal my sweet presence in her life. Karang aku merajuk baru tau. Bro Chombee, sis cum Mak Tiri Chomel, bro Cheeloh, sis Corridor, bro Cafe & bro Chompok semua sudah glamour. Bro Cheeloh Debab a.ka. Abang Bulldozer tu jangan cakap, over enterframe. Benci!

Dulu Kakak Bibie rajin update cerita pasal diorang, ambil gambar diorang siap guna si Blackie; camera bagak tu lagi. Aku? Malar jak guna camera handphone dia. Blur pun blur lah bilang Kakak, janji ada gambar. Malas ler tu menghangkut kamera besar. Tulah dulu gatal beli dslr. 

I was actually found by Kakak's cousin. Masa tu dekat2 raya sudah. Maybe aku masih trauma because up till now I couldn't remembered how I ended up being in a box; in front of a kedai runcit in Kepayan. Kakak didn't think twice when I heard her cousin called her...and told her about me. 

And ever since that, I live at Kakak's home. Place I called 'my home, my playground, my MANSION'. Together with six other 'siblings'. Arigataugozaimasu Kakak sebab sudi adopt Chiqa. 

Yup, u see it right. I am the same height as a 100ml Johnson's lotion bottle. Masa mula stay sama Kakak, mata aku baru half buka. Jalan pun masih berkengkang. Ni tinggi aku pas couple of weeks di rumah. 
Right after Kakak fetched me up at her cousin's house, Kakak went to the supermarket & bought this bottle for me. Lucky I am a girl thus I don't have an issue with her selection of color. Aku masih belum pandai minum direct dari bekas air, pasal tu Kakak kena beli botol. But puting tu terlampau besar untuk aku. Bigger than my 'lips' tau. Kakak panik sebab aku sudah start 'menyanyi'; tanda lapar. And Kakak memang kreatif bila dia guna syringe ubat bro Cheeloh untuk feed aku. Aku masih kecil masa tu, perut pun belum tembolok sangat so aku minum sikit jaklah. Dalam 10ml, aku kenyang. 
The next day, awal pagi Kakak singgah pet shop untuk beli nursing bottle for pet. Puting too small, sikit jak susu mengalir masuk mulut. Aku pun ndak boleh lambat sikit, memang terus menyanyi nyaring. Once again Kakak jadi kreatif, dia gunting half puting tu. Hambik kau...berintis2 aku dapat menyusu. Baru puas hati!
Mula2 tu kerja aku minum, tidur, minum, tidur. Few weeks pastu, kaki pun sudah kuat. Aku sudah boleh jalan lurus. Sudah boleh lari. Paling penting, gigi pun sudah tumbuh. Kuku makin panjang. Erm, menyusu pun makin lahap! 

Since sudah ada gigi, aku start belajar makan snacks. Tapi aku ndak suka snacks for kitten tu. Aku prefer snacks untuk big cat. Jadi aku selalu gaduh sma bro Chompok bila kami sama2 tempat makan. Sebab aku kecil & comel, jadi dia mengalah. Sama yang lain, jangan harap bro Chompok bagi muka.
Ni first day Raya. Malam tu aku penat kasi kawan Kakak kemas2 rumah thus aku tidur jak mana2 asal terlelap. Kakak told me I will meet her cousins from Kolumpur. And they have cats at their house too. Aku of course excited jumpa diorang. Mau tambah koleksi orang2 yang sayang aku. Mau overtake ranking bro Cheeloh ok!
Sebab haritu aku masih menyusu, so pegi mana2 memang Kakak bawa. Kalau dalam kereta aku stay diam2 jak, tapi bila sampai destinasi & Kakak sudah start angkat aku bawa jalan2 time tulah aku bercerita. Haruslah kena kestau orang sekeliling pasal kehadiran aku di mall tu. Aku pun mau glamour.
Kakak Beby & Kakak Ijan..diorang suka layan aku. Bila aku start nyanyi sikit, diorang cepat2 angkat & kasi susu. Unlike Kakak Bibie, she tend to ignored me. Aku ni punyalah berlari ke kiri ke kanan kejar dia, siap panjat kaki & tunjuk muka kasihan. Pun dia ndak layan. Paling pun..."Chiqa Kakak comel". Confuse tau, Kakak puji aku or puji diri sendiri ni?!

But Kakak akan surrendered kalau aku kasi keluar suara menusuk telinga ala Jiana Jain. Time tu baru dia sibuk cari botol susu. Kakak selalu marah bila aku menyusu & tripping macam aku tau pegang botol. Sebab kuku aku memang masuk dalam kulit jari Kakak. 
Bro Cheeloh paling friendly. And dia lah mangsa buli aku semenjak aku pandai bergurau senda ni. Tapi dia ni perangai bulldozer sikit. Sebab dia kan besar, the way he plays with me pun haruslah kuat. Few times bila tengah main, dia simply put his big paw on my face & pretended as if nothing happened. Aku ni separuh mati sesak nafas, nasib Kakak datang rescued. Huh!

Kakak selalu cakap sama orang "Cheeloh...bawalah kucing mana datang rumah. Dia peduli apa. Janji tempat tidur & bantal dia tetap atas katil". Aku masih kecil masa datang haritu, jadi semua welcome aku except sis Chomel. Kakak cakap dia tu memang stepmother. Tripping princess darah gaban tulah sombong, ndak mau bercampur. Her ultimate foes for now are bro Chompok & I. Why me? Aku masih kecil ok!

Dulu masa bro Chompok baru datang rumah, Kakak cakap semua pun bro Chompok marah. He was a stray cat before so he assumed beside his mom & siblings; kucing lain adalah his enemy. Dia grrrr berabis sama bro Cheeloh, tapi ndak dilayan. In the end, he gave up & made peace with him. Sampai sekarang diorang bestfriend. As for me, I love playing & bullying not only bro Cheeloh & bro Chompo; but also bro Cafe. Paling best bila bro Cafe tidur dalam bakul, aku pun masuk sekaki. Gigit telinga dia & lastly he walked away. Yeah aku berjaya usir dia dari bakul. Tapi aku bukan mau tidur dalam bakul tu pun.
Oh dear, betapa peaceful & comelnya posing aku tidur. Carpet depan tv ni memang terbaik. Lembut! Bro Cheeloh doesn't like the carpet though. Dia geli2

Kakak decided to just leave me at home now. Dia ndak bawa aku pegi cafe sudah. Sebab aku sudah start pee-pee & poo-poo. Kalau dalam office, litter box ndak da jadi susah aku buat business. Ok juga stay rumah, dapat main kejar2, hide-and-seek sama yang lain. Yang ndak best, kena minum sendiri. Pasal tu kalau Kakak balik jak aku terus sambut dia depan pintu...and nyanyi the highest note. Ngek.

Ok, this entry sudah teramat panjang. Kakak will be back soon. Kunun dia attend birthday party her bestfriends' son; Jipun. Kena buat2 tidur cepat nanti Kakak balik boleh terus minta susu! 

Sayonara!

2 comments:

Suraya I. said...

oloh comel sgt!

Unknown said...

Ni kes xpenyabor nak Kakak dia update kisah dia. Comel kan? Memang selalu kena squeeze dia ni.