12 August 2015

Turkiye Day 4 - Pamukkale Archaeological Site, Denizli

Assalamualaikum. Marhaba.

Previous entry (here).

Selesa gila bergolek beramah mesra sama katil, after almost 11 hours tidur duduk. Kalau ikut hati memang lagi best sambung tidur tapi sudah datang jauh-jauh kan, ndak kan meroyan layan ngantuk. Malam baru pulun tidur.

Sebelum keluar bilik, sempat jumpa Ahjumma house keeping complained pasal bidet toilet yang rosak. Mengucap panjang Ahjumma bila dia tengok bidet yang rosak tu. Siap minta maaf banyak kali. Erk, terkedu kejap depan toilet bila she continuously uttered "Masya Allah, Allahu Akbar!". Suddenly terbit rasa guilty dalam diri. Apakah?

Settled masalah toilet, on the way down to the lobby I told the Ahjumma I will be leaving for Selcuk early the next morning. My plan was to leave for Denizli Otogar & I will hop on a bus to Selcuk. Pastu Ahjumma buat muka comel, mata bersinar suara excited. With very limited English, sungguh-sungguh Ahjumma tarik tangan aku sambil cakap "U buy bus ticket from here!" Gitu! Turned out bangunan sebelah hotel tu adalah company bas Pamukkale Turizm. Ada bas departed from Pamukkale direct pi Selcuk. Ndak payah mau transit pi Denizli Otogar bagai. Alhamdulillah, Allah permudahkan. Tesekkur ederim, Ahjumma.

Lepas sudah secure seat dalam bas, marilah kita teruskan dengan highlight plan of the day. Dari hotel walkertapaki in less than 2 minutes to reach the ticket booth.

7 April 2015
Pamukkale, Denizli

"Pamukkale, meaning "cotton castle" in Turkish is a natural site in Denizli Province in southwestern Turkey. It is recognized as a World Heritage Site together with Hierapolis in 1988.The city contains hot springs and travertines, terraces of carbonate minerals left by the flowing water. It is located in the River Menderes valley; which has a temperate climate for most of the year." -wiki-
# Entrance to the archaeological site is TL 25. 
# Lepas dapat tiket, bertabahlah kena menapak sampai nun di hujung sana. 
# A park at the bottom of Pamukkale
# Pokok tandus di dataran putih.
# Sila gigih climbed sampai atas.
# Saujana mata memandang. 
On the way up tu memang silau sesilaunya. Reflection of the sunlight on the white limestone is definitely no joke! I had to put on my sunglasses. Alasan baik untuk mem-vogue-kan diri katanye. But seriously, boleh berpinar kepala when surrounded with white landscape. Memang cotton castle sungguh!
# One of the many pools of Pamukkale.
# Take five kejap. Ndak larat kalau daki non stop. Lepak di 'longkang' belah kanan tu sambil main tadpoles. Mampu main anak katak di negara orang? 
# My brunch. 
Unfortunately, that is the ONLY sandwich available at the cafe up there. Sandwich sedap semua sudah disapu orang. Pasrahlah demi perut lapar. Siapa suruh bijak bestari kasi tinggal segala simit di bilik. Terimalah vege+cheese sandwich. Gigit pepper adalah amazingly sedap di kala lapar. Habis mencekik, lets start exploring. I have decided to spend the whole day up here so tiadalah kejadian rushing. Lagipun bukan ada apa mau dibuat sangat di pekan Pamukkale tu.
# Di kejauhan, the Hierapolis site. 
Mampukah si Err menapak sampai di situ? Challenge of the day! Rasa macam mau terburai isi sandwich upon seeing those ruins from afar. Terus bersoal-jawab sama hati. Minda masuk campur juga. When it comes to decision making, hati & minda perlu bekerjasama. 
# Close up. 
# Some of the pools that has dried up. 
# See that terraces? That's where I had my brunch. Jauh juga kan aku sudah atur langkah. And yes, that's also the route that I walked upon just to reach Pamukkale from the town.
# Walau panas mentari mengigit kulit, I thanked Allah for the cool breeze. 
# Travertine yang sudah kering dari kejauhan. I wasn't strong enough to walk to get there. 
# Alhamdulillah. Up till now, whenever I look at the photos I took here...I still feel it's like a dream. 
# The pools.
# Terraces of the travertines. 
# Overlooking the town from up above. I sat here for almost an hour. Sambil layan drama dalam diri. 
# More & more people coming towards the late evening. To catch sunset, perhaps? 
Initially I intended to leave the site during sunset but decided to go down when the weather suddenly turned gloomy. Mendung kalu, confirm lah sunset pun ke laut.
# On the way down. Matahari macam chipsmore, kejap ada kejap tiada. 
Unlike pagi tu, kali ni memang ndak ramai yang mandi manda di kolam ni. Maybe yang datang ramai-ramai tadi tu dalam tour group. Haruslah diorang akan spend masa berendam di kolam hotspring. Lepas jadi badak berendam baru layan sunset. Yang tu aku ndak masuk sebab berbayar. Sekian. 
# Muka hangus! Sampai bilik, nangis tengok beza warna muka sama tangan. Lagi nangis bila cuci muka, rasa pedih tiada ampun. 
# This is how the ground looks like. Take extra precaution climbing the limestone especially during descending. Kalau jatuh, memang goodbye.
So adakah si Err explore Hierapolis ruins? Haruslah jejak wei! Sudah naik bas berjam lamanya, rugi besarlah kalau aku lepas peluang. Yes? Tapi yang tu aku cerita next entry. Saja mau kasi asing dua tempat ni.

TIPS: As to protect the carbonate minerals, u have to walk barefoot all the way up. Hence, bring along a plastic bag to store your shoes/slippers. Thanks Merengmate for the tips. I tapau-ed the plastic given to put my boots when visiting Blue Mosque the other day. Just like she did!

eryantierdabdulkarim

28 comments:

Azra said...

sekali tengok mcm snow

Unknown said...

Jeleshhhh....!!

azaleania said...

wah...kuruslah gituu...exercise punya pasal..hehe..cantiknya cotton castle..macam dlm kayangan

kay dolce said...

Patutla Bie tinggal komen pasal walaupon lain bahasa, ramai yang tak kisah menolong. Rezeki Bie peramah cakap pasal bas, dapat info baru dari ahjumma.

Btw, kenapa last tu Bie cakap kalu jatuh habislah? Air dia panas sangat ke?

Bibie Karim said...

Azra: Kan. Kawan aku pun ada tanya benda sama. Pastu ada yang tanya benda tu lembut macam snow x. Hakikat sebenar, batu sekeras alam.

Bibie Karim said...

KakSyam: Jom ler repeat tapi bertabah duk dalam bas berjam lamanye eh.

Bibie Karim said...

Aza: Ha kurus sangat. Turun tu rasa macam ringan giler je dibuai angin. Auta sangat kan. Lawa wei. Aku berapa kali uwaa sengsorang. Tabah jelah diri sendiri mendengar.

Bibie Karim said...

Kay: Tulah nye Kay. Yang penting kena selalu baik sangka jelah sebab ada gak orang yang susah nak menolong kan. Tergerak hati nak bagitau Ahjumma sebab dia pun sungguh2 ajak borak. Air xpanas tapi batu tu semua keras. Kalau jatuh & terhantuk kepala memang selamat tinggal.

dzuchan said...

limestone rupanya, aku ingatkan salt mcm salar de uyuni tu hehe, kat iph banyak gak limestone, tapi idokla lawa cmni
serious lawa ah tempat ni tambah2 gambar Hierapolis site tu

Anonymous said...

Cantiknya pool kat Pamukkale tue! Like seriously!

niL said...

Aku ghase..
aku ghase..
aku ghase..

Kat gambar ko ni baru aku macam nampak sikit overall ghupe Pamukkale untuk aku imagine kan dalam kepala.
Biasanya nampak gambar separuh je.

Kipidap my friend! Ko bleh jadi duta Istanbul dah skrg!

tintamerah_blogspot.com said...

Cantik sungguh bie..putih mcm kapas

mrs said...

komen aku sama mcm azra..memutih jer dah mcm snow, tapi seriously cantik giler! wei dah banyak entry turkey ko aku belum baca :-(

Bibie Karim said...

Dzuli: Ha limestone. Pastu certain area jenis bercorak. Sibaik tempat tu berair so xdelah sakit tapak kaki. Aku suka Hierapolis site tu. Ntah kenapa suka tengok ruins. Pelik.

Bibie Karim said...

Zara: Yes! Couldnt agree more. Memang sangat cantik. U must go here.

Bibie Karim said...

niL: AKu ada ambik gambar panaroma tapi macam biasa aku hilang ingatan mana aku letak. Sekian.

Hahaha dan-dan letak aku jadi duta kan.

Bibie Karim said...

Yanie: Aku jak yang belum jadi kapas. Hitam hangus lagi ada.

Bibie Karim said...

MS: Kan suci murni je warna putih dia. Sampai sekarang aku sendiri macam xpercaya wei. Hihi ala nanti ko baca lah. Xbaca pun xpe sebab sama je macam aku cerita ngan ko aritu. Cuma kat sini aku tempek gambar banyak. Ngeh. Take ur time.

DJ said...

Yezzaaaa tmpt idaman aku ni...sobs... #kesatairmata

Supermeng Malaya said...

good BK. terima kasih.

dpt gak aku tengok real area ni.. sebab selalu tgk dlm gambar nampak kolam2 tu je. tak nampak kawasan sekitar.

anyway. aku jeles !

Bibie Karim said...

DJ: Hihi aku tau! Silakan pergi ye.

Bibie Karim said...

Meng: Thank u thank u. Aku duk cari pool bertingkat orang selalu gambar tu, tapi kering masa ni. Aku xtau kalau musim lain kering juga or ada air. Lawa ala2 air terjun jadinya.

Xyah jeles wei, ko tu bukan betul kejap lagi ntah2 dah kat sana.

Ish said...

Laa..mati2 aku ingatkan snow...rupanya bukan...cisss...boleh tertipu dengan gambar..hahaha. boleh mandi ker kat kolam2 tu? nak tunggu cita Hierapolis pulak.

Unknown said...

IS: Hahaha kawan aku siap tanya, boleh pijak ke benda kaler putih tu. Dia ingat lembut macam snow juga. Boleh jer mandi tapi bahang giler atas tu. Lagi triple ganda sunburn kalau aku buat kerja gila nak bermandi manda. Ramai je mandi kat sana. Pastu ada pool gak, yang tu private & berbayar of course. Lagi lawa ah dalam tu.

Siti Yang Menaip said...

okay yang ni i loooike kakak !!! ada air2 ada pool2.. yes i like..
wishlist !! bilaaa nak sampai..

Bibie Karim said...

CT: Insha Allah, soon!

PutriMaryam said...

Jelezzzz I Bie....mmg ni tmpt aku mo pigi sgt....and whyla ko nda pakai sun block yang....

Bibie Karim said...

PM: Nah berbulan baru aku reply ah. Insha Allah soon ko sampai. Kah sudah menjejak? Sunblock aku memang jarang guna. And underestimate juga weather Denizli. Padan muka kan.