2 July 2015

Turkiye Day 2 - Yerebatan Sarayi (Basilica Cistern), Istanbul

Assalamualaikum. Marhaba.

From Hippodrome of Constantinople; I walked towards the Sultanahmet tram station. Nope! Not going back to hostel yet. Siang masih panjang. This time mau visit the largest ancient cisterns that lie beneath Istanbul.

"The Basilica Cistern or (Turkish: Yerebatan Sarnıcı – "Sunken Cistern") located 500 feet (150 m) southwest of the Ayasofya on the historical peninsula of Sarayburnu. It was built in the 6th century during the reign of Byzantine Emperor Justinian I." -wikipedia-

Originally, struktur bawah tanah ni dibina di bawah Stoa Basilica iaitu dataran awam besar di First Hill of Constantinople. Sebelum dijadikan perigi (cistern), tempat ni ada sebuah Basilica (gereja) yang besar built during Roman Early Age. And it functioned as commercial, legal & artistic centre. 

Menurut sejarah, Basilica ni ada taman-taman yang dikelilingi oleh deretan tiang-tiang & mengadap Ayasofya. 

Ok enough with introduction of the cistern. Mari menuju pi sana. Actually kan aku tiada pun highlight Basilica Cistern ni dalam places-to-visit list. Tapi pi jaklah sebab sudah alang-alang dalam area yang sama...and aku rasa masih awal untuk pi melepak layan view laut Bosphorus. Yang ni memang jujur aku cakap; cistern ni aku masuk list 'asal sampai'. Been there, done that. Gitu.

5 April 2015
Sultanahmet, Istanbul
# The Milion Stone; situated just before the entrance to BC. 
# Sambil queue, sambil cuci mata tengok tulips. Meriah!
# Entrance. Kecil jak dari luar kan. Sebab the main attraction ada nun di bawah; tempat kami semua-semua ni berdiri.
# Super comel Police Station. Yes, u read that right! Police station.
While still in queue, azan Asar berkumandang. One after another sebab banyaknya masjid di Istanbul. And berdekatan pula kan. Subhanallah! Rasa sebak di hati masa tu. Terus teringat statement Liam Neeson about adhan; Islamic call to prayer that got into his spirit. He is even considering converting to Islam after his working trip in Istanbul. I am a big fan of him hence upon seeing the view of Istanbul's old & modern buildings I couldn't help but to became excited. 

"Wah ni macam dalam scene Taken 2." Gitu si Err bercakap sendiri. 

Anyway, queue masuk Basilica Cistern ni walaupun panjang tapi kejap jak. In less than 10 minutes, I was already on my way down. Entrance adalah TL20. It is open daily from 9am to 630pm. Dalam few websites aku tengok entrance adalah TL10. Maybe diorang belum update the latest price. 

Lepas staff sana koyakkan entrance ticket, maka turunlah aku menyusuri anak tangga. Sambil layan muzik on the way down tu. First sebaik sampai bawah, jumpa booth untuk sewa baju traditional Turki. Siap ada props untuk bergambar. Dalam banyak-banyak tempat, haruskah ambil gambar di bawah ni oii? Kelam suram jak suasana. Pastu ada cafe. Hmm, ngopi di bawah? Na'ah, nanti jak aku ngopi di atas sana. 

So aku pun teruskan berjalan dengan penuh hati-hati. Sebab? Laluan tu adalah basah & licin. Signage suruh be careful with slippery ground pun banyak.
# According to history, 7000 slaves were involved in constructing this!
Emperor Constantine built the Basilica; which later rebuilt & enlarged by Emperor Justinian after the Nika riots that devastated the city.
# Honestly it was super dark down here. Only certain areas ada cahaya tapi tu pun suram & kelam. I depended on my mobile phone's light while walking upon the passageway.
The enlarged cistern was used as a reservoir for water storage for the Great Palace of Constantinople & other buildings on the First Hill. It continued providing water to Topkapi Palace after the Ottoman Conquest & also into modern times.
# Ada 336 columns at this underground waterways. 
Sepanjang di bawah ni, memang ndak berapa clear pun nampak muka orang. Pastu dengar bunyi air dripping. Temperature di bawah ni ala-ala sejuk best. I read somewhere, regardless musim apa suhu di sini remain the same all year round. 

On the way pi bahagian hujung, ada few boards yang bagi information pasal Medusa. Sebabkan cahaya pun nan-kelam, haruslah aku malas mau pi membaca. Took some selca, banyak yang K.O dari OK. Sampai hujung, rupanya area kepala Medusa. Eh, jammed?! Ramai rupanya orang di bahagian sini. Semua pun gigih queue semata-mata mau tengok dua kepala si Medusa. Including Yours Truly. Ngeh!
# Upside down Medusa head supporting one of the column. 
It is said that the head was placed in upside down due to the belief that the position will ward off evil spirits. For more cerita pasal kepala medusa ni, bolehlah baca entry written by my Merengmate (here). Minah tu excited mau jumpa Medusa. Al-maklum, dewi Greek gitu.
# This one was placed sideways. 
Kenapa susunan dua-dua kepala ni ndak sama? Kunun kalau both pun placed in the same orientation, it will give power to the evil forces living in the snakes on Medusa's head. Hmm, aku tau Medusa ni manusia berambut ular jak. Mitos or kepercayaan sebalik ke-ular-an rambut dia tu memang aku ndak tau pun. Pelik kan kenapa suddenly ada dua biji kepala si Medusa di bawah ni. Well, ni sebenarnya salah satu cara untuk tenggelamkan kuasa jahat tu. Sebab haruslah selamanya kepala tu di bawah tanah ni jak. Unless ada yang 'baik hati' untuk bawa si Medusa ni naik & place it somewhere on the ground. 

I didn't spend a long time at the underground waterways. Lepas tengok Medusa, then jalan balik pi depan. Tengok columns, tengok ceiling...pastu imagine apa jadi kalau suddenly ada mata di atas tu. Terus laju kaki melangkah keluar dari sana. B to the Ngoks kan perangai! 
# Blue Mosque on the right & Ayasofya on the left. Masa ni still ramai lagi visitor yang serbu both places. Mostly tour groups. 
Goodbye for now Ayasofya & Blue Mosque. Insha Allah, umur panjang murah rezeki...aku lawat kamu lagi. Bringing along Bunda. And Mak Jemahs sekalian. 
# From Sultanahmet to Gulhane.
It was only walking-distance so I decided to walkertapaki. Tiba masa untuk cuci mata. Feel the air! Weather pun ndak sejuk sangat. Ngam-ngam untuk aku feeling sorang-sorang. 
# Tram. Kongsi jalan yang sama dengan kereta. And manusia. 
# Old school habis. Ni salah satu kedai runcit di Gulhane. Komunikasi with the staff only via that pagar besi. 
# One of the main reason yang 'patahkan kaki' si Err sepanjang di Istanbul ni. 
Cantik memang cantik cobblestone walkway ni. Memang feeling kembali ke zaman dulu kala. Tapi! Seksa oii, seksa. Punyalah bergaya dengan boots bagai...tapi gaya jalan pun sudah macam senget sebelah. Tempang. Pasrahlah. Mau berboots bagai kan. Nasiblah bukan yang ada heels Bie oii.
# Directions! 
Lalu bawah archway ni & straightaway headed to Gulhane Park. Masa untuk cuci mata tengok tulips! Sebelum cuci mata tengok laut. 

To be continue...

eryantierdabdulkarim

28 comments:

Jea Mohamad said...

mcm dlm scene dracula je bwh tanah tu.

just.HY said...

aku wonder kalau betul2 ade org bawak kepala medusa tu ke atas, dah medusa tu hidup balik... bala kah nanti? haaaaaa imaginasikan.

Mie said...

Owh.. di Istanbul pun ada tram macam kat Melben...

Suka tengok kebersihan kat tempat diaorang... macam kat kebanyakan negara maju.

azaleania said...

Wah..cantik tulip kat Basilica entrance tu..eh rendam kepala medusa kasi evil power lembik sama! walau tak selembik kuih talam ko haha..

liza said...

hahahah....kasi tunjuk sikit boot tu...

Bibie Karim said...

Jea: Pasal tu aku blah awal bila imagination jadi bingai semacam. Buatnya betul ada mata duk kelipkelip atas tu?? Xmencari pasal namanya.

Bibie Karim said...

John: Ha ni lagi sorang dah boleh sekapal lah kita bab imaginasi xboleh blah ni. Kan, buatnya betul ada orang bawa naik. Pastu dua kepala tu bertentang mata, adakah terus bertukar jadi manusia kepala ular straightaway. Hahaha.

Bibie Karim said...

Mie: Aah. Tram salah satu mode transportation penting diorang. Selain bas. Walau baru je pun tram tu tapi efficient yakmat. Mostly depends ngan tram juga untuk gerak sana sini sebab metro train dia xcover banyak tempat.

Bersih. Tu yang sangat suka berjalanjalan sambil cuci mata makan angin, sebab bersih.

An said...

haruslar ada imagination skill kalu nk dtg istanbul ni eh bie..baru leh fefeling gitew kan..hehehe.

Bibie Karim said...

Aza: Lawa. Kat Gulhane Park nanti lagi lawa tapi xde meriah macam kat Keukenhof Garden nun. Hahaha kuih aku da xlembik. Sudah berlalu minggu lembik & kuning. Dah boleh jual talam cendol & keladi dengan jayanye!!

Bibie Karim said...

Liza: Boots sama yang diusung ke sana ke mari since Oct last year lagi hahaha. Konsep adalah pakai sampai lunyai.

dzuchan said...

aku kenal medusa sebab suka tengok filem Percy Jackson.
kenapa dewi greek tersesat kat turkiye?

Ish said...

Mak ai..besar giler Basilica cistern nie...aku ingatkan kota bawah tanah tadi...siap ada patung kepala Medusa lagi. Police station tu mcm GH pun ada...sib baik ada signboard. Wah!..cantik tram dia...moden lagi. Yang tak boleh blah, kedai runcit mcm dlm penjara...hahaha.

mrs said...

aku suka tengok buildings kat turkey ni!!
kurang pencahayaan kat bawah tu kalo aku mau sesak nafas

Bibie Karim said...

An: Hahaha banyak sangat nak diimaginasikan.

Bibie Karim said...

Dzuli: Aku kenal Medusa dari cerita mende ntah. Tapi femes ah cerita kepala ular tu. Dewi Greek tu ko bukan refer si Syieda kam hihi. Pasal tersesat tu aku xtau. Ada hubungan kot duludulu negara ni. Kan Constantinople under Roman dulu. Greek pun sama.

Bibie Karim said...

IS: Luas gak tapi x semua section boleh masuk. Lagipun gelap giler. Seriau ah juga. Aku duk risau kalau tetiba ada tangan kuar dari celah kolam kat bawah jambatan. Hahaha. Ok x imagination aku. Tram cantik. Bersih. Tapi giler sesak kalau peak hour. Tu kedai runcit zaman duludulu tau.

hidayahrodhi said...

waduh2,i is x sabar pulak nak tau cerita selanjutnya. ko punya budget makan sehari berapa disana?

syieda said...

ah aku suker gilos kot medusa. apada aku ni.. semua aura negatip jek aku suker.

Bibie Karim said...

MS: Memang nostalgia sangat buildings dia. Kurang pencahayaan tapi ceiling dia tinggi so xde lah aku sesak nafas bagai.

Bibie Karim said...

Dayah: Aku bajet RM20-30 sehari. Tapi dek sebab banyak giler pastry shop, pastu semua pun display ala-ala menggoda aku je...memang banyak gak ler spent on food. Kat Istanbul je aku makan beria x hengat dunia. Sibaik cuma 2 full days kat sana.

Bibie Karim said...

Syieda: Bukan ko kata Medusa ni baik ke sebenarnya cuma dia kena fitnah kan.

tintamerah_blogspot.com said...

seram plak di bawah tanah tu bie...hehehe

Radin Fadli said...

Kalau nampak Medusa jangan pandang, nanti jadi batu. Tak pasal pasal ada tugu bibie dekat Turkey hahaha

Bibie Karim said...

Yanie: Tulah sampai imagine ada mata segala.

Bibie Karim said...

Radin: Ha kan kannnn. Pernah dengar tu. Jangan pandang mata Medusa nanti jadi batu. Eh kalau jadi tugu, ada alasan korang lawat Turki. Tetiba jadi motif sangat orang gi sana semata nak si Bibie tu.

DJ said...

aku tak tau pasal medusa tu...kenapa semua org tau?huhuhu nampak sgt sengal level dewa aku nih...huhuhu

ehhh aku suka taken!selain istanbul aku dtg, cite tu gak menggamit istanbul kepada aku...gituuuuu

Unknown said...

DJ: TU makna dia ko bab-bab ni still level Kak Jem. Hahaha! Alah ko kalau layan citer ala-Greek ke apa...mesti tau Medusa ni. Xpun cerita ala-fantasy macam si Dzuli sebut tu.

Kan kan. Istanbul Aku Datang tu ntah berapa ribu kali kawan aku paksa tengok, sampai balik dari Turki pun aku xlayan lagi hahaha. Konsep nak layan citer Omputih sajo!