15 June 2015

Qatar - Hamad International Airport / The Corniche, Doha

Assalamualaikum. مرحبا.

Akhirnya tamat entry Cambodia (here). To those yang tanya pasal accommodations we stayed at during the trip, tunggu sampai aku sort out pictures of the hostels first ok. Ntah folder mana aku taruk gambar tu semua. Suka sangat asing-asingkan folder, padanlah muka.

Anyway, back to tujuan asal. Early Apr haritu, I flew out to Turkiye. A country where two continents meet. Seriously, ni memang out of my wish-list. Yes betul; sebelum ni memang ada berangan mau jejak Istanbul but that's only it. Ndak pernah pasang angan-angan untuk sampai sana in the near future. But perancangan Allah mengatasi segala-galanya. Alhamdulillah for the opportunity.

I was hunting for a cheap promo flight ticket to Athens, Greece sometime in September last year. I came across one super dirt cheap fare yet unfortunately the timing was wrong. Penyakit betul! Masa tu memang pasrah jaklah. Then klik sana, klik situ suddenly jumpa tiket murah to Istanbul, Turkey. Albeit not as cheap as to Athens. And macam biasa, next thing I knew aku dapat email confirmation of ticket purchased from Expedia.

First time oii book ticket via expedia. First time juga bakalan naik airline luar. Harus excited luar kotak! Ok fine! Before ni pernah naik Eastarjet (Korea) & Easyjet (British) tapi tu kategori budget airlines. Ni premium airlines! Pasal tu perangai darat menonjol. Paling penting, makan & luggage adalah included. Sobs betul perangai.

4 April 2015
Kuala Lumpur International Airport, Sepang

Aku dari Double K city jam 730pm. So memang tiada kejadian marathon kali ni. Turun pun memang di KLIA. Sampai KLIA, terus pi wrapped anak gajah. Then proceed pi kaunter untuk drop bag. Lega ok ndak payah angkut beg sementara tunggu waktu berlepas. Aku queue di Fast Lane / First & Business Class. Gitulah tumpang glamour First Class, walhal drop bag jak pun. Sudah settle semua, suddenly dengar orang panggil nama aku. Pelik sebab Err tu bukan common name. So aku pun menoleh. Rupanya kawan aku si Fatmah. Bertuah kan kami. Almost everyday whatsapp tanya pasal flight, tapi ndak tau pun kami same flight. Hampagas! Flight & transit airport kami sama, cuma destinasi berbeza. She's going to Casablanca, Morocco. Minah tu mati-matilah ingat flight aku lagi seminggu after hers. 

Aku joined Fatmah check-in. Sungguh-sungguh minah tu bawa 2 luggage AF. Demi isi barang belian sepanjang trip gitu. Memang truly was my lucky day. Untung Fatmah perasan & terus seru nama aku. Sebab kalau harap aku untuk melilau tengok orang...memang tidak akan! Juga nasib baik aku menoleh masa dengar nama diseru. Else, menantilah seorang diri layan blues for the next 5 hours di airport tu. 
# Lepak lounge gitu while tunggu flight pi Doha. Scheduled to depart at 0330am. Untunglah jumpa kawan yang ada Enrich gold card. Bolehlah menumpang masuk lounge.
# Flight was delayed for nearly an hour. Tapi sebab aku bukan rushing, so aku ndak risau apa pun.
# Courtesy of Qatar Airways. Aku cuma tapau bungkusan kanan tu. Ada sleeping kit.
4 April 2015
Hamad International Airport, Doha
# After almost 8 hours on board, we arrived Doha International Airport at 6am (local time). Fyi, Doha is 5 hours behind Malaysia time. 
Airport ni baru. Unlike the old airport where FA akan distribute colored cards prior arrival, yet at this new airport, we didn't receive any card. Upon descending from the plane, we took the shuttle bus & were told to alight at the same arrival point. Regardless transit or tidak. Once masuk main building, barulah ikut signage. Those yang transit & do not wish to go out from the airport, bolehlah ikut signage transit. As for me, yang purposely chose to transit for 9 hours di Doha; I folloed the Arrivals signage. Masa ni lah berpisah sama Fatmah as she only has 4 hours transit time in Doha. Mula tu mau juga dia ikut aku ronda-ronda Doha but after second thought, she cancelled her plan. Buatnya ndak sempat, memang penyakit lah kan tinggal flight segala. Lepas hugs-muax, we parted ways. 

For Malaysian who wish to enter Qatar; u will need a visa. Aku ndak apply visa prior the trip because I know I can apply for Visa on Arrival (VOA) at the counter. Immigration officer tu pun macam tau aku mau apply VOA sebab dia ndak tanya pun mana visa aku. After he stamped my passport, dia just tanya "Card". Mau apply VOA, harus bayar guna card sahaja. CASH is not accepted. Visa fee is ~RM 100.00.
# Arrival Floor. 
Settled urusan visa, I made my move to the arrival hall. Masa ni belum adjust sepenuhnya biological clock. Half mamai perhaps? Jam tunjuk pukul 0730am. Departed from KLIA at 0415am. Kalau ikut kiraan jam macam 3 hours(+) journey jak kan. Walhal aku atas plane nearly 9 hours. Haruslah jet-lag minta penampar. First thing I did upon exiting the arrival terminal, masuk toilet & 'sucikan diri'. Bagi wangi-wangi sikit ndaklah bau kepam liur basi segala kan. Then, lepak duduk lepas 'lelah' kejap. Ntah apa penyebab lelah, macamlah baru lepas angkat plane dari Malaysia. Around 8am macam tu, agak-agak otak sudah kembali waras & dapat terima hakikat aku bukan lagi di Malaysia...aku pun berjalan pi arah taxi stand. 
# Barisan teksi outside the arrival hall. 
# On the way to Doha city. Tu payung-payung parking depan airport.
# The taxi driver is from the Philippines. Sangat friendly & ndak kedekut tips. 
Journey from the airport to the city center took about merely 15 minutes. On the way tu, mata aku memang ndak lepas tengok meter yang berjalan. Menangis tengok tambang mahal mau pengsan! Untuk perjalanan yang less than 30 minutes tu pun aku bayar dekat RM 50.00. 

First place yang mau diterjah adalah Doha Museum of Islamic Art. Unfortunately, museum belum buka masa ni. Siaplah guard tu cakap cannot enter. Aku memang tau pun opening hours tu tapi ndak tau lah pula ndak boleh masuk perkarangan muzium just to take picture. Jadinya, si Err pasrah ambil gambar muzium dari kejauhan. Lawa gila building ni. Ngam lagi masa tu matahari pagi sedang elok menyinari. Gitu ayat! Sebab ndak dapat masuk, I decided to just kill time berjalan menyusuri The Corniche. Mau pi Souq Waqif...tengok jam, masih awal. Unless ada kedai aku di sana, bolehlah terjah awal kan? 

So marilah cuci mata tepi laut jak. Sambil angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Tapi! Memang terasa bahang panas ah. By the time I reached the Doha Pearl fountain; which is merely 5 minutes walk from the museum...muka aku sudah berpeluh & berminyak. Kalau taruk ikan masin atas pipi, confirm masak ikan tu.

The Corniche, Doha
# View of Museum of Islamic Art, Doha
# Cuci mata along The Corniche
# Qatar Islamic Center (FANAR)
# Dhow Harbour 
# The Oyster-and-Pearl statue.
Jalan di waktu pagi hari Sabtu, memanglah ndak banyak yang aku boleh cuci mata. Apart from mat-minah salleh yang berjogging. And of course labor workers. Doha ni sedang sibuk developing; maka sana sini memang nampak construction. 

The view would have been nicer if I come in the evening. Masa lampu semua sudah terpasang. Next time kalau ada rezeki, aku akan pilih untuk transit waktu malam. 
# Modern buildings seen along The Corniche
Initial plan was to go over there (berwalkertapaki that is) after breakfast at Souq Waqif. Tapi kepanasan & kemalasan yang berlipatkaliganda, hence I cancelled my plan. Ambil gambar dari jauh jaklah. Mau naik teksi tapi takut mahal melantun.
# Masa ni matahari sudah separa naik. Panas terik tapi ntahlah kenapa gambar ni terlebih blue-green hue pula.
# Doha Grand Mosque across the street.
Paling ralat bila aku dapat tau kewujudan Grand Mosque & the Clock Tower after I reached Istanbul later that night. Bingai bukan kepalang. Inilah akibat kalau buat kerja separuh-mahu. Sibuk mau jejak kaki untuk tengok all the modern buildings also Souq Waqif (market lah kan didulukan!), sampai langsung ndak ambil tau other attractions. Sesal sekarang tiada gunanya Bie. Pasal tu laju aku buat azam, next transit! *cough* Ndak mau stay for a night, aku rasa cukuplah transit for few hours. Insha Allah sempat cover apa yang patut. 

Lepas jalan-jalan cuci mata, aku pun tanya orang cara pi Souq Waqif yang hanyalah di seberang jalan sana. I've read somewhere; ada underground passage to reach the traditional market. Tu yang gigih tanya orang. Because crossing the road is too mainstream? Ayat bikin muntah. Sekian. Alaaa, aku pun mau lah poyo kan try jalan bawah tanah. Plus, sinaran matahari masa ni memang boleh tahan mengigit kulit. Sangat rasa terbakar. Tambah lagi dengan haba air laut dari man-made island tu. Double triple panas. 

Souq Waqif is next after The Corniche. Tapi sebab entri ni pun macam berjela panjang, I think I shall stop here first. Will continue soon! Sambil doa banyak-banyak hormon R akan senantiasa berada dalam sistem. 

eryantierdabdulkarim

30 comments:

Azra said...

Finallyy ... penat tunggu ko up cerita turki ni

Miss Nazla said...

AHA! posting yang dinanti telah tiba. Untunglah merasa lounge kelas atasan hehehehe

Ernie Khairina said...

Sioknya tejumpa org yg kita kenal. Ok tunggu cerita old market!

Ish said...

Yea..hope hormon R ko tue Bie at top notch sekarang. Tengah exciting baca nie. Tu baru cita tang Transit.

Cantik gambar yang ko ambil tu Bie. Guna DSLR, SLR mirrorless atau Handphone aje?

Mie said...

Tambang teksi 30 min rm50 takla mahal compare dg Oz...mau rm100...

agip roslan said...

aku ari tu 4 malam kot tido kat souq waqif...and termiss jugak pasal grand mosque tu..hehehe. padahal sebelah sket jer jalan kaki

Unknown said...

Assalam Bie
bah capat la ko sambung cerita mu ni, nda sabar kak mo baca. Wah, siuknya ko bejalan...

syieda said...

ni yg nak duduk je dpn laptop setiap masa tunggu entry ko yg seterusnya. thehehehe

Bibie Karim said...

Azra: Hahaha punyalah pemalas sekarang ni. Rajin baca blog orang je.

Bibie Karim said...

Nazla: Maaflah xmampu nak amik gambar kat HIA tu. Haha.

Bibie Karim said...

Ernie: Doi paling gembira ah. Terus yang non stop eh betul2 xpercaya. Haha. Request lagi duduk sebelah menyebelah. Astagaaa betul2 paling unsangkarable.

Bibie Karim said...

IS: Silalah doa hormon R bukan setakat touch&go ye. Hihi. Aku super pemalas sekarang ni. Dah lama entry ni duk dalam draft. Xtau nak tulis. Sekali mula, ha ambik ko xreti nak stop kat mana.

Aku guna camera samsung galaxy tu je. And sjcam. Dah malas nak hangkut dslr saiz gajah. Dulu je gagah.

Bibie Karim said...

Mie: Xpenah sampai OZ lagi so xtau. Huhu.

Bibie Karim said...

Agip: Best x SW waktu malam? Aku suka tengok bangunan tu sume liplap2. Cuci mata kat blog orang jelah jawabnye. Kan sebelah tu je. Aku dah nampak pagi tu tapi xtau tu apa. Ingatkan office je. Sobs sangat.

Bibie Karim said...

RJ: Wassalam. Hihi cuci2 mata bah Kak orang bilang. Insha Allah kalau rajin memang kena sambung juga ni.

Bibie Karim said...

SYieda: Mana dah heels merah ko tu. Tunggu sambil pakai heels tu tau.

Jari Manis said...

Lama tul x siggah sini...Jgn kata Bie..kalau JM lompat 'monyet' kalau dpt naik premium airline tu..berapa harga tiket Bie dapat..sambung baca

Jari Manis said...

Kalau taruk ikan masin atas pipi aku, confirm masak ikan tu...<---- kah kah kah ayat...x menahan

Jari Manis said...

ishh..klau tambang teksi RM50 x sampai 30 minit..itu yg x mampu nk pegi negara 'kaya' tu...x de choice lain selain teksi nk ke airport tu Bie..

Farikica said...

i ritu transit sekejap sangat.. masa nak p lagikla, 1 jm aja... turun flight, naik flight... tetiba time tu rasa menyesal x amik transit 16 jam ka.. blh jalan2 kat doha..hihihu... bibie, kasik email, mo tnya sikit pasal seoul..hihihu

Bibie Karim said...

Farikica: Ha kalau transit 16 jam aku lak xtau nak buat apa kat Doha nun. Sedang elok dah 9 jam tapi aku kalut tang naik teksi nak balik. Tu aku cerita next entry haha. Ni email bibierr82@gmail.com

Bibie Karim said...

JM: Return KK Ist dapat around RM2.2k juga. Pejam mata jelah gamaknye. Hihi. Alaa JM dah sampai OZ, tu bak kata Mie sana lagi mahal. Based on pembacaan ada shuttle bas dari epot tapi masa tanya kat kaunter, orang tu cakap xde. Kena naik teksi gak. Nampak gak signage shuttle bus kat epot tu tapi hmm...ikut cakap orang kaunter jelah.

kay dolce said...

Dah lama tunggu entry ni hihi! Cantik gambar yang terlebih hue blue-green tu. Laut dia memang warna turqoise macam tu ke?

Wah ada plan nak ke Greece ke? Saya pon teringin sangat nak ke sana ♡ Tapi setiap kali tabung penuh sikit tangan gatal book tiket ke Seoul so tak sampai-sampai lagi ke Europe orz 

Take your time Bie, biasalah mood menulis ni ada ombak dia kan :D

Azra said...

Bie, ko book tiket thru Expedia kan? aku cuak2 la nak book.. tapi tiket thru Expedia sometimes can be dirt cheap ... lame tak nak tunggu dapat confirmation flight itineraries tu?

Bibie Karim said...

Kay: Aah warna dia memang turqoise. Dah xreti nak adjust camera camana, so snap jelah apa depan mata regardless the setting haha.

Plan asal memang sangatsangat nak gi Greece. Nak menjejak Santorinni sebenarnya tapi tulah xde rezeki lagi. Allah buka peluang ke Turki lak walhal memang xde plan pun nak gi sana. Orang lain mengidam, saya lak yang gi. Alhamdulillah.

Part asyik korner beli tix ke Seoul tu memang. Haha xtaulah pasal apa kan. Asyiklah diri ni tertarik gi situ. Insha Allah cuba nak habiskan entry ni before raya. Azam ntah pape ni. Jangan yangyangyuk sudah.

Bibie Karim said...

Azra: Insha Allah reliable. Memula aku pun cuak takut kena scam ke apa. Tix kalau murah xpe gak kan. So lepas je beli, aku terus printscreen semua. Details payment etc etc. Few seconds pas confirmed beli, terus dapat email confirmation flight iti tu. Alhamdulillah semua smooth je. Few days & weeks before departure diorang akan email untuk remind gak.

DJ said...

cun lah building kat sini...untung laaaa dapat duk lounge, naik premium airliness...hahahaha!aku jelessss ko nak transit kat doha lagikkkk!

Unknown said...

DJ: Cun buildings dia tapi ko kena gi ke city center untuk dapat tengok semua tu. Sebab on the way dari airport, memang saujana mata memandang kawasan lapang. Ala padang pasir gitu.

An said...

Lama x singgah sini..gigih scroll dr awal sbb nk baca trip turki bie :)

Bibie Karim said...

An: Hihi baru-baru ni je semangat nak up entri Turki. Happy reading.