23 March 2015

Winter Trip with Family - Oh Se Gae Hyang Vegan Restaurant, Insadong

Assalamualaikum. 안녕!

Plan untuk makan di Insadong adalah something impromptu bila harapan untuk ber-bbq lamb di Yanggood punah ke laut (here). 

Once sampai di Insadong, aku teruslah atur langkah menuju Han Gwa Chae. Initially I thought of having sujebi tapi memandangkan semua kelaparan gila; I didn't think sujebi will be suffice to satisfy our hunger. Sampai depan Han Gwa Chae, I saw no menu board in front of its entrance. Itu tandanya, another unlucky fate for us.

Nasiblah aku perrnah buat survey tempat makan di area Insadong untuk autumn trip aku last year. I normally use Happycow app to search for vegan restaurant(s) in Seoul. And Oh Se Gae Hyang (a Buddhist restaurant) is among the vegetarian restaurant that appeared in the search list. If translated it brings the meaning of "Scent of Five Worlds".

It is reachable via Anguk Station Exit 6. Walk straight from the exit, turn left at the Information booth. And keep walking in between the shops.

25 January 2015
Insadong
# Note this street sign. Follow the arrow.
# Located behind the Ssamziegil shopping mall. 
It is at the end of this pathway.
There are many restaurants along the way heading towards Oh Se Gae Hyang (OSGH). But all of them served non-halal meat. Angah got confused with the many signboards in front of OSGH. Siap beria panggil aku & tunjuk the oink2 menu. Untuk puaskan hati dia, aku pun pigilah tengok. Turned out, arrow signboard tu heading to another kedai. It is located next to OSGH. Angah & her uncertainties; berpisah tiada. 
# Pintu masuk.
Kasut kena tanggal. Bertabahlah aku buka boots. Uhuks.
# Restoran ni jenis sit-down dining.
Meaning kenalah ko duduk bersila or bersimpuh atas lantai. Aku? Lunjur kaki. Penat oii sehari suntuk ukur jalan.
# Tumpang solat di hujung penjuru kedai.
Nasiblah Eonni ndak kisah. Gomawoyo Eonni.
# Happy face while waiting for our order.
Teh yang diorang serve upon we sat down adalah sangat sedap! And wangi. Ezza yang ndak suka teh pun berabisan puji sedap. 

# Water dispenser.
As usual, for free! Ambillah banyak mana pun.
# Banchans!
Free refill. Apart from the vege, semua pun soy-based. Paling best dapat lettuce; boleh buat ssambap. Yums! Berliur bila tengok gambar ni balik. 
# My lunch!
Super sedap bibimbap paired with super delish tofu-soup.
# Fokus!
Semua concentrate makan, ndak layan aku panggil untuk digambar. Gitulah kan. Adek siap bertambah nasi. 
I don't remember how much we paid for the meal but masa keluar dari kedai tu, Aunty looked at me.

"That's cheap!! Sedap lagi tu. Nasib esok balik, kalau ndak. Makan lagi kita sini."

And her statement was seconded by her two sisters. Also by the cousins. Wah ndak sia2 lah kan dua kali pigi restoran tutup, Allah bagi nikmat makan yang superb. For more information about this restaurant, boleh refer sini

Lepas makan, we headed to Namdaemun Market. Sebab Angah ada benda yang dia mau beli lagi. Memang betul2 semua pulun habiskan Won malam tu. Tapi ndak dapat shopping sakan juga sebab masa kami sampai tu banyak gerai sudah start berkemas. Namdaemun market tutup  jam 5pm ya kawan2 sekalian.

Masa di Namdaemun hujan sudah start melebat. Sepanjang hari hujan, haruslah temperature dropped lagi malam tu. Settled shopping. Next, Myeongdong. Macam biasa, walkertapaki. 
# Hujan di Seoul.
Rasanya ni first time aku berhujan di Seoul.

Ndak lama kami di Myeongdong. Sempatlah cuci mata, beli Jungmu Kimbap lagi. Beli roti telur yang sangat sedap juga. Angah sambung shopping di Etude House. Pastu beli Kebab di satu gerai Indonesia ni (siap ada sign Halal). Sikit punya tamak, cousin aku beli sorang satu. Sampai rumah, semua pakat buang kebab tu. Sebab rasa macam basi kunun. Nasiblah aku ndak beli. Jungmu Kimbap juga yang paling best.
# Roti telur! Yumms!
Kami balik rumah around 10pm. Memang sakanlah berjalan non stop since morning. Selalu paling lewat kami sampai rumah jam 9pm. Lepas mandi, makan...packing! Juga mendobi for the last time. 
# Semak!
Terpaksa beli luggage untuk check-in sebab mostly liquid yang kami beli exceeded 100ml. Nasiblah sharing bayar, kalau aku memang berangan jaklah akan ada luggage check-in kan. 
Malam tu tidur dengan perasaan berbelah bahagi. Esok flight balik Malaysia. Ntah bila akan jejak kampong lagi. Gitu kan berdrama bagai. Kalau ikut hati, memang aku mau extend tinggal di sana. Tapi mengenangkan ada destinasi lain mau dijejak lepas balik dari South Korea, jadi pendam jaklah apa yang dimahu oleh hati. Redha.

eryantierdabdulkarim

15 comments:

Miss Nazla said...

Aku pnah dgr kedai vege ni dari blog oditusufi. Dia antara manusia terawal selain dari dj yang aku email tny psl seoul sebelum aku jejakkan kaki. Gituhhh

Now entry seoul almost habis kan? Aku curious betul apa saja so 3 beradik tu borong kat Etude. Kan main lagi perabiskan won kan

tintamerah_blogspot.com said...

Bie,di mana tmpt beli tu roti telur?mau merasa..hihihi

Jea Mohamad said...

sudah hari last? ***nangess..

kay dolce said...

Hari last awak dekat Seoul ni hari first saya sampai. Saya pon ada ke Myeongdong malam tu dalam hujan. Too bad kita baru kenal, kalau boleh ajak mengopi/mengeteh seround dua.

Btw, lunch awak ni sangat menggiurkan... Ini memang akan saya masukkan dlm list tempat untuk diterjah next time ^___^

Bibie Karim said...

Naz: Manusia terawal eh. Kerlas kan ko siap email bagai. Aku dulu xmalu main campak komen je. Huhu. Dah habis pun tinggal nak share budget je tapi aku bingung macamana nak kira gitu. Bunda x borong, yang 2 beradik tu je. Angah aku ah especially sebab dia je yang ramai officemates haha.

Yanie: Di Myeongdong tu. Banyak jual sepanjang street. Kami beli yang depan Forever 21 ka xsilap. Tapi memang sedap!!

Bibie Karim said...

Jea: Aah udah hari last. Pasni nak share crita Cambodia pula. Hihi banyak sangat free time si Bibie ni.

Kay: Saya rasa kita berselisih bahu gak kot tapi xperasan. Memori daun pisang sangat kan berhujan di Seoul. Nextime kalau same travel date, bolehlah ngedate ngeteh. Lunch kat restoran ni highly recommended. Sedap sangat. Sama sedap macam kat Han Gwa Chae juga.

PutriMaryam said...

hi...bie...winter lagik ko yeee...

oh ya, aku pun ada lunch di sini tahun lalu tu tp sebab nda byk amik gmbr aku nda review restoran ni...mmg sedap dan aku kekenyangan habiskan makanan sorang2 masa aku makan hari tu...

Bibie Karim said...

Putri: Fav season kan hahaha. Tulah ko xda review, kalau x ada juga tu penambahan dalam list hihi. Sedap bah, nanti aku mau makan lagi di sini kalau datang nextime. Insha Allah.

Ish said...

Aku tgk banchan dia hidang dah macam hidang lauk nasi padang kat medan.

Hujan + winter = beku. Mmg mencabar kalau jln2 kat luar tu.

Bibie Karim said...

IS: Memang meriah ah banchan dia. Tu xsampai lagi main dishes yang kitorang order. Sesuai lah masing2 masa ni memang lapar; nafsu harus macam piranha. Beku giler juga petang tu, nak lagi temperature dropped. Fuh sibaik pakai extra tebal pagi tu.

Radin Fadli said...

Dekat insadong ada kedai makan rupanya. Tak pernah tahu pun, ok dah siap install aplikasi itu hehehe. Harga memang tak pasti eh? kena budget budget juga ni

Bibie Karim said...

Radin: Kat Insadong lah banyak vegan restaurant. Diorang masak temple-style so insha Allah xde benda yang haram for us. Sebab bayangkan garlic pun xboleh include dalam menu tau. Harga bibimbap saya makan tu kalau xsilap dalam 9,000 KRW. Sebab ada side dishes (bukan banchan) comes along with the dish.

diary1971 said...

اسلام عليكم ورحمةالله وبركاته
Bie. Nk titip apa? Kita nk pi dah ni. Sambil nk tanya jarimanis juga. U both byk tolong my research :)- shida

diary1971 said...

Garlic pun x boleh? Hmm macam makanan sunnah pulak jadinya 👍

Bibie Karim said...

Shida: Hihi titip rindu peluk cium kat Oppa2 hensem. Xde apa nak dititip, just enjoy ur holiday there. Paling penting, makan kimchi ingat2lah kitorang kat Malaysia. Have fun!!