26 March 2015

Cambodia - The Arrival / Muslim Family Kitchen, Siem Reap

Assalamualaikum. Chomreabsuor!

Memang back to back trip awal tahun. Suddenly jadi tamak. Siapa suruh bagi aku cuti dekat sebulan kan. Haruslah aku pulun guna cuti sebaiknya. Nasiblah flight ticket beli half year before; time promo pula tu so ndaklah rasa macam terbakar terus poket aku. Pi Korea tu pun sebenarnya aku tiada tukar duit sebab guna balance Won dari previous trips. 

So to those who endlessly cakap aku ni duit berkepuk, rentikanlah. Kau belum tau kegigihan aku buka web Airasia tiap kali promo. Aku cuma mampu beli tiket masa promo; walau pun travel time kena tunggu nearly a year. Itulah rahsia cheapskate travelers. Berkat tips dari para sunbae.

Anyways, back to Cambodia story. Trip kali ni consists of the ladies yang bersakura sama aku April last year. Kiranya Chasing Sakura ladies reunited for Angkor Trip. I've been singing the words 'Angkor Wat' to both Ms G & Ms H for quite sometimes already. Upon seeing the Angkor Wat replica at Grand Palace, Bangkok last year; aku makin confident that I'll be in Cambodia soon!

And alhamdulillah. One Sunday morning, Ms H texted me. Bagitau ada promo to Siem Reap. Lantas si Err bingkas bangun, switched on laptop. Tanpa mandi, tanpa basuh muka. Motifkan itu pun mau dihurai. Yadda yadda, berjaya beli tiket untuk 5 orang sekaligus in less than 10 minutes. Memang berani mati beli untuk Ms G walhal masa tu belum sure pun minah tu mau join or tidak. Betul2 kan cari susah sendiri. Kunun boleh baca what's in her mind at that time. Nasiblah few hours lepas beli tiket tu she texted me. "Saya on saja!". Phew!

Malam sebelum our departure to Siem Reap, Ms G & I stayed at Tune Hotel (KLIA2). Sebab Ms G arrived from KK rather late malam tu. And esok pagi flight kami seawal Subuh (650am). Dari buang tenaga pi downtown KL (Angah's house) hence we decided to book a room. Mula mau stay di Capsule Hotel tapi rate mahal; and the idea untuk tidur dalam capsule is yet to be registered in my mind makanya ke Tune Hotel lah kami. Nasib baik dapat harga promo.

Pagi tu, berjumpa semua ahli rombongan di departure hall. Semangat Ms P & Ms C datang awal gila pagi tu. Diorang sampai masa aku tengah sibuk bersiap di hotel. Memang menepati konsep "Kami tidak sabar untuk bercoti". Flight departed on time. Masuk perut kapal, aku terus membuta lepas isi arrival card! System belum fully recharged sebenarnya. Kan baru dua hari balik dari kampong. P to the Yo! Aku perlu tidur sebab sesampai Siem Reap, kami akan terus 'start enjin' exploring. We only have two full days to enjoy the city! Makanya, once landed...aku adalah half-mamai. Yang aku ingat kami queued untuk passed arrival card sama imi officer tapi masa tu pun macam belum digest fakta yang aku sudah di Cambodia!

28 January 2015
Siem Reap, Cambodia
# Arrived Siem Reap International Airport at 0750am local time; as scheduled. For the record, Cambodia is one hour behind of Malaysia. 
# Right after exiting the arrival hall are these booths.
I bought the Smart simcard (green booth). Cost me 5 USD for 5G of internet data (no call). 
How's the data speed u asked? Super high speed. Titik! I paid merely RM 18.00 for a 5G of internet data. And how cheap is that? Laju, and coverage adalah tip top. Even di dalam 'hutan' Angkor Complex tu pun connection still full bar! Walhal, Cambodia is still one of the poorest countries in the world. Malaysia negara membangun...tapi? Ok, sila abai kenyataan lupa diri. 

Like any of our previous trip(s), aku akan buat research pasal accommodation & transportation. Gigih cari info kalau part begini. Wonder apa jadi sama pointer aku kalau time study dulu aku segigih ini. Mesti tiap semester dapat masuk Dean List. Pastu gila kuasa naik pentas setiap kali majlis anugerah. Well, itu kalau! Hakikatnya? Sekian, terima kasih.

A week prior the trip, aku sealed perjanjian sama si Zack a.k.a Kariya Hassan. Dialah guide kami di Siem Reap. I got to know about him through DJ. Alhamdulillah, puas hati with everything he offered us. Anyone looking for a guide in Siem Reap, Zack is reachable via facebook & whatsapp (+855 16 944 387). Or via email zakariyasan@gmail.com
# Excited nampak nama aku di atas sekeping kertas.
Jadilah kan walau A4 cuma. First time disambut begini. Selalu keluar airport jak, aku melilau cari sign teksi or airport shuttle.
# Purposely chose tuk tuk as our mode of transportation.
This was our first experience riding a tuk tuk. Haritu kempunan mau naik tuk tuk di Bangkok. 
# Plan asal untuk ada group photo di sini. Tapi plan ke laut sebab si Err kelupaan. Told so; aku half mamai. Tapi ingat pula mau beli simcard kan. 
Dari airport first destination kami haruslah hostel. Aku bagi address hostel sama si Zack jak. Pastu dia congceng2 sama kawan dia yang bawa tuk tuk Ms P & Ms C. Di awal pagi, kami 'membelah' jalan pi city center. Masa ni nampaklah motosikal yang mendominasi jalan raya di Siem Reap.
# Sebab kami datang berlima, jadi perlulah sewa 2 tuk tuk kan. 
# Main snap apa jak aku nampak along the way. Rasa deja-vu gitu sebab aku sangat rajin belek map-orang-kuning before menjejak Cambodia ok. 
# Hangul?
Ok! Drama occurred when suddenly nampak something very familiar & readable. Mamai no more! Lantas aku paniks. Motif untuk panik? Rasanya aku landed di Siem Reap International Airport. Tapi kenapa perlu sepanjang2 jalan dari airport pi hostel; berderet kedai dengan signboard bahasa kampong ku? Tu belum campur lagi tour buses yang berlambak2 parking tepi restaurant ni. Inilah berkat ndak buat kajian menyeluruh sebelum datang. 
# Hatta lori sekalipun bertulisan Hangul?
Ini confirmed mainan jiwa!
# Sorang staff dedikasi CIMB bangga kembang hidung nampak 'ofis'. 
# Lorong masuk pi hostel kami. Opposite this road (left side), the new night market. And only walking distance from Hard Rock Cafe, Angkor. Paling gumbira adalah Ms H. Pelanggan tegar HRC.
# Laundry service memang bersepah di Siem Reap ni.
Kami sampai hostel; tapi sempat sesat sekali sebab Zack salah nama hostel. Actually, kali kedua tu dia terbabas. Pastu aku pula yang tunjuk jalan, boleh? Sampai hostel tapi ndak boleh check in lagi sebab still awal; bilik pun belum ready. So we left our bags & tibalah masa untuk isi perut! Semua kelaparan gila. Belum menjamah apa pun since dari Malaysia lagi. 
# Ninja!
Makaseh Ms C sudi sponsor face mask hospital. Pasrah sama diri sendiri. Penat lelah pilih face mask di Seoul haritu, kunun mau digayakan di Cambodia. Sekali si Bijak Bestari ni ndak bawa! Tinggal nun di Cheras. Ntah siapalah aku suruh pakai di sana. Sobs.
# First tempat makan kami terjah.
Senang sebenarnya cari tempat makan halal di Siem Reap. Especially dekat area masjid. Tapi sebab sudah alang2 ada guide, haruslah aku serah 100% sama si Zack untuk bawa kami pi mencekik. Mula tu dia suggest kami nasi lemak + lauk Khmer at this one pondok depan masjid. Malangnya masa sampai, Kakak kedai bagitau lauk sudah sold out. So, back up plan adalah ke Muslim Family Kitchen. Located just few meters from pondok nasi lemak tadi. 
# Nampak pedati kuda terus aku ingat cerita Pancha Delima. Jiwa Melayu klasik sangat kau ni Bie!
# Suka tengok ceiling restauran ni. Idea; perhaps?
# Mostly menu memang beef memanjang. Balik Malaysia, BP naik oii. 
# Group photo
Tapi Ms G sibuk atur fon. Booo!
# The two 'giraffes' among us. 
Gigih aku hangkut kek dari Malaysia tau. Dapatlah alas perut sebelum our order sampai. Perut happy bila dapat makan kek. Yumms!
# My first meal di bumi Kampuchea.
# Siem Reap Mosque
# Reason why wearing mask is a must! Unless kau naik kereta berair-cond that is.
Lepas makan, Zack suggest untuk kami balik hostel & rest. Maybe dia kesian tengok muka kami yang ndak cukup tidur. What he didn't know was that; part bersengkang mata during travel is what we love the most! Tidur boleh pulun malam nanti. Time is golden when we travel so haruslah setiap saat diguna sebaik mungkin.
# War Museum
Next in the itinerary is War Museum. Bertabah sungguh; dengan perut kenyang...naik tuk tuk meredah jalan berdebu. Certain orang cakap ndak pi War Museum ni pun ok. At first aku pun mau skip juga but memandangkan traditional performances at Cambodia Culturul Village will only start at 2pm; haruslah kena buat something to kill time. Sebab balik hostel & berehat adalah nehi kabi nehi. 

Aku update cerita War Museum in my next entry. 

p/s Nana Mak Elsa, insha Allah tak sempat lapar kat Siem Reap ni. Sebab makanan halal sangat senang nak dapat.

eryantierdabdulkarim

28 comments:

Ish said...

Haha...I'm first to comment.

Wah..gigih ko Bie, balik kampong terus ke Cambodia. hebakk mu(thumb up)

Actually Cambodia nie langsung xde dalam my vacation dictionary tapi let see ur story dulu. Manalah tau terbuka hati nak ke sana...ahaks.

ok..Carry on..

agip roslan said...

korean tengah funding development to siem reap, agressively, hence explaining makin ramai tourist diaorg pegi sana. as well as diaorg antar missionaries jugak. this what has been told by my muslim driver. hehe

Bibie Karim said...

IS: Cari pasal namanye; balik KK demam seminggu tau. Padan muka. Cambodia memang dalam list semata2 Angkor Wat je hihi.

Agip: Lah baru tau. Thanks! Si Zack tu bila kitorang tanya dia just cakap Korean suka gi Siem Reap haha. Patutlah siap ada bangunan besar + signboard Korean Class kat Phnom Penh.

Zilla said...

rujuk pada gambar'giraffes'..kawan ko yang pakai tudung tu sapa namanya ekk? sebiji rupa opismate aku ne..minah tu budak sabah..

Bibie Karim said...

Zilla: Hahaha memang dia ah tu. Aku dah confirmkan tadi. Terkejut minah tu. Kitorang panggil dia Miza.

Zilla said...

hahaha keciknya dunia.

dzuchan said...

ko punya part atas tu samalah dengan aku...memanjang tggu time promo. Tiket semua standard peram 6 bulan dan keatas.

ni pun destinasi impian jugak ni, tapi tiket jarang murah jugak siem reap ni. Kalau dapat murah tu rembat je terus tanpa berfikir panjang

Scdha Sein (SS) said...

Nyaris nak booking Siem Reap semalam... Fikir2 balik... Rasa tak sedia...

kay dolce said...

Bie, saya mmg tabik la dgn awak, mampu travel back to back mcm ni.

Internet tu murah sgt *-* Aish, bilalah Malaysia nak improve kualiti Internet kan. Bosan dah saya dgn kekura-kuraan Internet ni >.<

mrs said...

nampak sangat kan ko takleh hidup tanpa internet hahaha

Bibie Karim said...

Zilla: Tulah. Dia siap tanya aku "Dia nak gi Korea Nov ni kan" Hahaha. Itu cara dia describe ko.

Dzuli: Itu je yang kita mampu beb. Haritu merasa naik MAS gi Jepang pun beli time promo. Mahal lah compare ngan AA tapi masa tu AA tengah mahal gak. Ha kawan aku pun cakap gi Siem Reap ni xpernah murah. Asyiklah mahal. Kitorang dapat ni pun less than RM 150 tu yang pantas je grab.

Bibie Karim said...

SS: Kenapa x sedia wei. Sila jelaskan.

Kay: Bahahahaha cari pasal kaedahnya tu. Sebab cuti sebulan tu yang pulun berjalan selagi boleh. Nak cuti selalu memang xdapatlah. Murah! Kat Malaysia, dahlah line sendu. 4G je pun dah RM 68. Nangis tau.

MS: Well! Untuk kesejahteraan sejagat.

liza said...

Wuuuu....baru tarik nafas dah jln lg? Mmg best kan....aku sabo jer tgk promo aritu...aishhh....kalau aku kaya..jom nyanyi

syieda said...

Oleh sebab duit ko kepok2 dlm poket. ..nak pinjam sikit meh.

just.HY said...

trip back to back ni type cepat2 skit bie. mana tau boleh ceduk info nanti ahaks.

aku bc 5G. wahhh hebat kemboja ni lg advance dr msia ade 4G je. rupanya data plan! hahahah

Bibie Karim said...

Liza: Tu yang balik Malaysia terus demam dekat sebulan. Padanlah muka kan xsedar diri. Tu juga lah lagu yang aku nyanyi tiap kali promo. Hi five! Promo bebaru ni ada rembat ke mana2 x.

Syieda: Aku bagi ko uncang yang dah rabak jelah Mereng. So sila rajin tolong jahitkan.

John: Ko bila balik Malaysia. Tetiba soalan. Haha. Ala bukan 5G yang tu. Kuota lah. Tapi aku rasa based on apa Agip cakap, no wonder lah internet connection kat Cambodia ni superb. Dah kata gov Korea main peranan dalam nak bangunkan semula negara ni. Memang terbaik ah.

Miss Nazla said...


entry kampung dah habis ke? alaaa.


btw, nasi goreng tu nampak sedap gila!!

Bibie Karim said...

Naz: Sila refer entry before ni. Dah kata last day. Nasi goreng tu sedap gakler, masuk tekak aku. Ke sebab lapar. Haha.

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

nice sharing

DJ said...

woi woi tarik brek sikit...laju bebenor ko update ni...hahahaha

zackkkkk! i miss u!kehkehkeh

Bibie Karim said...

Abang MKL: Thanks for reading.

DJ: Hahaha brek dah rosak, acaner tu? Ko banyak aktiviti sampingan tu yang lambat sikit enjin NZ nak gerak kan. Btw, remos si Zack ni aku tengok dah makin tinggi. Dia pun rindu ko bahaha sebab ko antara client dia PALING INGAT. Sekian.

Mie said...

Senang dapat makanan halal...ok best...

Nanatron said...

kat cambodia pun ada nasik lemak !
ahh ! tak rindu mesia la nampaknya neh...

aa yaa teruskan dengan showcase makanan best kat sana...

Bibie Karim said...

Mie: Alhamdulillah senang. Xdelah nak menghadap Indian food je katanye. Boleh makan Khmer food halal dengan jaya!

Nana: Ha ada! Aku tau ko mesti suka sampai lompat bintang. Ayam goreng pun ada ko!

Wak Lat said...

Salam. Hee seronok ke Siem Reap ;p

bilabudakkampungtravel said...

Bie, Hebat sungguh kau. Tak ada dua, tak ada tiga orang macam ko Bie. Turun flight, naik flight. Kalau aku sebulan demam tu. Siem Riep macam kampung aje ye. Macam Malasia zaman zaman 70an.

Bibie Karim said...

Tiga Lalat: Wasalam. For me, Siem Reap is quite interesting. Tapi kalau nak stay lelama memang x lah. Hihi.

Siti: Xde hebat wei. Ramai je yang countries hopping tau. Aku ni sebab balik Msia kejap then fly lagi, tu yang nampak pelik hahaha. Balik dari Cambodia, aku demam dekat sebulan wei. Hilang suara dekat 2 weeks. Aku suka Siem Reap sebab nampak lah diorang baru nak bangun. Minus debu & the heat, I think I enjoyed Siem Reap.

Scdha Sein (SS) said...

Bie : Aku setuju ko kata rate Capsule Hotel tu mahal... Sebab tu aku rela gelandangan aje masa trip Koya yang lepas... Siem Reap trip tu aku nak kena gigih tengok lagi harga tiket sampai betul2 murah... If not... Aku ronda tempat lain dulu... Dan study dulu tempat2 yang ko pegi nih... Senang aku copy paste masuk itinery aku nanti kah kah kah....