5 December 2014

Brunei Darussalam - Yayasan Sultanah Bolkiah / The Royal Regalia Museum / Kampung Ayer

Assalamualaikum.

Sambungan dari sini

29 April 2014

Jalan-jalan sekitar Bandar Seri Begawan; killing time while waiting for the visa application to be processed. Aku budget jalan kaki dari bandar pi hotel ada dalam 10 minit so by 1230pm we will get back to the hotel.
#1 Franchise cafe in Jawi
Among the thing to notice in Brunei; as per Aima.

#2 Even the bank pun dalam Jawi
#3 Yayasan Sultanah Bolkiah
Masuk mall ni pun ada drama. Upon entering, suddenly this one guy scolded both Yuni & I. Not knowing what happened, of course lah aku blur. Turned out that Pakcik marah because he saw Yuni recorded something with the handphone. Tau Yuni record apa? View dalam mall Sultanah Bolkiah ni. Like, what the hantu lah kan? Kami ni kira tourist, of courselah aktiviti merakam ni something a tourist does. Lagipun aku ndak nampak any signage yang larang untuk guna camera dalam mall ni.

"Padam sekarang juga rakaman tadi tu. Padam! Ini kedai hak milik diorang, kenapa kamu mau rakam? Ini boleh bawa ke polis & sumbat dalam penjara."

Kencang gila statement Pakcik oii. Semua orang pandang kami. Kalau pun ndak boleh merakam dalam mall ni, boleh jak kot Pakcik tu cakap guna bahasa yang sopan. No need to raise your voice & attract the crowd. Masa Pakcik ni meroyan, aku actually tengah berdiri depan money changer. While Yuni was standing in front a pharmacy. Sudahlah aku belum reda bengkak hati sama Pak Haji, datang lagi sorang warga Brunei meroyan. Spoiled mood betul! Masa tu memang aku ada perasaan untuk counter attack Pakcik tu, suka2 kan ugut orang dengan perkataan polis & penjara. Apa dia ingat di Malaysia ni tiada polis + penjara??

Sebab malas panjangkan cerita, plus aku pun sudah tiada mood untuk round mall ni...aku tarik tangan Yuni. Before berambus, aku pandang Pakcik tu and cakap...

"Terima kasih Pakcik. Maaf, kami ndak tau di Brunei ni undang2 lain macam sikit. Dalam mall pun ndak boleh bergambar. Kami pergi Paris yang banyak kedai mahal2, boleh jak posing dalam tu. Assalamualaikum."

Ha motif kan mentioned Paris terus?! Motif kan? Riak mengalahkan kambing! Masa tu hemo, jadi otak aku memang totally unstable. Luckily aku berjaya control volume suara. Else, bertukar aku jadi soprano depan Pakcik tu.
#4 Outside the complex
Ni kalau kena sound juga aku ndak tau lah sebab banyak jak aku tengok orang upload gambar kompleks ni di internet.
#5 Masjid Omar Ali Saifuddin from afar
#6 Another angle
#7 Leaving the complex
Masa ni cuaca adalah suam kuku tapi haba adalah panas. Sepanas hati aku yang membara.
#8 Golden Dome
Tengoklah masjid lama sikit. Sejukkan hati. Sebab tengah coti, jadi ndak dapat tumpang solat. Sobs. Plan mau ambil gambar area masjid pun tergendala sebab mood ke laut. Sebal!
#9 Yeoppeo?
Ok this made me smile. Aku kan suka snap gambar street sign. Aci lah kunun this street dedicated untuk diri sendiri. Muntah!
#10 The Royal Regalia Museum
Masuk dalam ni sebab dalam internet ada tulis, this is among the must-visit place in Brunei. Sebab cuaca pun makin membara, mari masuk sambil tumpang aircond.
#11 Entrance is free
But sila tanggal kasut sebelum masuk. Barang tinggal dalam locker & no camera is allowed. Ha ni barulah legit, ada sign yang siap bagitau NO PICTURE.
#12 Among the area yang boleh digambar
For more info about this museum. please refer here. Aku malas explain. Kalau mau tau pasal kekayaan Sultan Brunei ni, bolehlah masuk sini. 
# 13 Royal Chariot used during the Coronation of His Majesty
We spent nearly an hour here. Tu pun ndak habis round sebab Yuni sudah pamer muka bosan. Aku memang suka tempat macam ni, boleh tambah knowledge katanya. I don't expect other to understand my minat so aku pendekkan masa meronda muzium ni. Kesian Yuni terpaksa ikut aku. See, aku seorang yang bertimbang rasa. Only in certain case that is. Sekian.
#14 Gold?
Memang wow saja masuk dalam ni. Mostly emas kot!
#15 Payung untuk inang2
#16 View from the souvenir shop
Lepak depan kedai sebab mau tulis poskad. Gigih sebab boleh minta tolong diorang pos sekali. Senang kerja aku.
#17 Clock Tower
Yang ni masuk dalam map Bandar Seri Begawan. So snap gambar jaklah.
#18 Bandar Seri Begawan
We walked towards the city centre. Masa untuk isi perut.
#19 Nasi Katok Corner
We had our lunch at this cafe. Turned out, this is the very cafe the bestie once told me. Dia buka gerai nasi katok sebab terinspirasi dari kedai ni. Great minds think alike!
#20 Nasi katok original
Nampak simple? Tapi sedap gila. Only $1 per bungkus. So aku bedal sampai 3 bungkus. Hmm, Yuni pun! 
#21 Post Office
#22 Kampung Ayer
Jalan sampai hujung bandar lepas lunch, sebab rasa guilty sama perut. Diseksa telan sampai 3 bungkus nasi katok! Selera piranha memang gitu.
#23 View from the jetty
Look at those black clouds. Scary gila bila fikir petang tu bakalan naik ferry pi Labuan. 
#24 Chalets, maybe?
Kami ndak masuk dalam kampung ni. Time is too limited for us to do that. Walau Pakcik Bot balik2 offer kami harga murah untuk rounda kampung tu.
#25 Monument near the jetty
Don't ask me ini symbolize apa. Ndak sempat baca plaque.
#26 Bus terminal near Jabatan Bandaran
Bus pass by per hour hence explain why they are rarely seen there. Semua pun ada kereta since gas prices kan sangat murah di sana.
#27 Pusat Belia Brunei (Brunei Youth Center)
Offers the cheapest accommodation (hostel) in Seri Begawan, Brunei so far. Because my trip was kinda impromptu, it was already fully booked when I tried to book the other day. Sila terjah this link for more info. 
Cukup masa kami jalan balik pi hotel. Puas hati juga sebab in just a short time dapat tengok Bandar Seri Begawan. Oleh sebab time tu hati aku masih sikit sebal, jadi memang tiada plan untuk repeat visit. Not in the near future that is. 

So apa lagi cerita lepas sampai hotel? Another dramas perhaps? Will share later, insha Allah.

eryantierdabdulkarim

14 comments:

Scdha Sein (SS) said...

Kalu ke Brunei... Semuanya pasal Sultan Brunei... Balik hotel tengok berita kat TV semuanya cerita pasal Sultan Brunei... He He He...

Unknown said...

SS: Betul. Sibaik xtengok tv sepanjang kat sana. Tapi nampak ah memana je memang semua berkaitan Sultan.

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

cantik2 bangunan di sana...

DJ said...

amboi kooo sampai 3 bungkus?aku 2 bungkus punnn dah rasa over aritu!hahahaha

nasib ko mmg tak baik la kann...pak haji la, pakcik mall laaa...huhuhu takpe next time pi mesti ok tu...silap2 jumpa oppa pengiran!hahahaha

mrs said...

banyak aku nak komen
1. kesian ko..asyik nasib tak mau berpihak
2. astaga apesal ko riak sangat?? jangan mcm tu..tak elok nanti aku ikut
3. terpegun aku tengok museum tu..indah bangat sih..
4. memang sah kan ko ada saka..makan nasi samapai 3 bungkus hiks

Jea Mohamad said...

i super hate rude people, regardless what age..

yes, aku pon tanak repeat Brunei gak walaupun kwn aku asyik dok tanya je bila nak beli flight to Brunei. 'nanti'..nanti yg tak kunjung tiba, tgu la aku lepas ke timbaktu dulu, then aku repeat Brunei..

Unknown said...

AbangMKL: Tersusun je semua. Tapi bila masuk area ke airport or ferry terminal, dah jarang nampak bangunan.

Unknown said...

DJ: Aku dah kata nafsu makan aku orang xleh jangka. Tu kawan aku terkejut haritu aku makan xhengat masa kat Bangkok. Sebelum ni jalan beramai2 dia xperasan sangat nafsu piranha aku hahaha.

Motif kan nak terjumpa Pengiran Oppa. Pengsan.

Unknown said...

MS: La ingatkan komen sampai 14mukatalam. Sampai 4 je ke.

1. Nasib baik tertinggal di kampong. Tapi last day aku kat sana paling memorable tau. Nanti aku sambung cerita.
2. Bahahaha motif sangat nak ikut riak aku. Sila cari riak lain, jangan tiru please.
3. Museum tu lawa ngan props semua. Yang paling best barang kat dalam tu sebenarnya tapi xleh nak ambil gambar la plak.
4. Hahahaha ko macam xfaham. Nasi goncang aku boleh makan dengan sekelip mata dah habis. Inikan pula nasi katok. Yuni pun makan 3 bungkus kot!

Unknown said...

Jea: Kan beb. Aku hangin betul tetiba dia tengking kitorang tu siap ugut nak sumbat dalam jail bagai. Dia ingat aku xtau laws ke. Tu yang aku bengang sangat, sampai semua orang duk tengok kitorang. Dah kenapa special sangat ke mall tu xleh ambik gambar.

Aku insha Allah nak repeat lepas baca blog si DJ tapi xtaulah bila. Still trauma ni hahaha. Timbaktu tu kat ner. Africa ke.

zarul farhana said...

wowwww cantik...

eh kenapa dlm mall xleh bergambar...lainkali letak papa tanda besar2

Unknown said...

ZF: Kan? Al pelik gak haritu tapi malas nak argue, cari pasal ngan local. Kang xpepasal xbalik Msia.

Jari Manis said...

ada harta karun ke Bie dalam mall tu sampai pakcik tu sergah begitu seklai..kalau JM mmg pandang kecik-kecik je pak cik tu..kalau ye pun x boleh slow talk x boleh ke..ishh..geram aih..sana sini tulsan jawi..islamik lah sgt tapi org2 nya Ya Ampun..bahas yg di gunakan tu..hurmmm

JM akan frust kalau pak cik tu tak tahu bila di sebut PARIS..ntah2 x pernah keluar dari Brunei..oppss..mulut ko JM

Mesti dorang terlalu meng agungkan Sultan..

Unknown said...

JM: Malas nak kecoh sebab orang tua pun. Pastu tempat diorang pula. Kang xbalik Msia sape susah. Hahaha.