13 May 2014

Chasing Sakura Day 3 - Tokyo Sky Tree

Assalamualaikum. Konnichiwa.

It really does take forever for me to finish updating my Japan trip. Kalau bertangguh lagi, memang berkubur lah cerita Jepang ni. So, while masih ada mood ni better lah habiskan. Few friends have been buzzing about the update(s). Gitu kan ayat perasan penting.

"Go read other bloggers' entries lah. Mine defo will take forever."
"Adoi, we don't know other bloggers. We want to read urs."

Boleh blah ayat ala mengipas. 
6 April 2014
Asakusa (Tokyo Sky Tree) Station
Basic thing, keluar dari train sila ikut signage to reach the Sky Tree entrance. And yeah, sengaja ambil deco lantai ni sebab cantik. Maybe deco ni ikut musim. Since it was spring, hence the sakura in pink decoration.
Entrance floor is at 4F. Sempat lah kami disapa angin ganas; to reach this entrance kena lalu outdoor garden dulu. Kiranya the entrance separated from the mall & joined by the garden at 4F. 
Before queue, kena ambil sekeping kertas depan pintu Tokyo Solamachi (picture before). The paper stated what time u will be taken up. And we're lucky we got the last slot; ingatkan ndak sempat. 
Masa ni baru tau without that 'paper', we will not be able to buy the ticket. Whats more untuk berangan naik Sky Tree tu. Panik kejap masa staff depan entrance tu tanya mana 'slot card' kami. Nasiblah boleh ambil secara walk in. Ingatan kena buat booking awal. Mendebarkan betul.
Beli tiket macam biasa. Give the 'slot card' to the cashier....state how many people in ur group...and bayar. Pastu ikut staff diorang bawa pi mana next. 
Ticket for adult is ¥2,060 (Day Ticket). This price untuk naik up till the 350 Floor. If mau naik atas lagi (445 Floor), kena beli another ticket. An extra ¥1,030. Ada barcode gitu kan. Scanned at the turnstile upon entering the elevator area. More info here
Inside the elevator. Lampu dalam ni lip lap during its operation. Leka aku tengok ndak sedar telinga sudah separa tuli. 
We arrived the 350F in less than 5 minutes. 
Before masuk elevator ni, ada lah penerangan from the staff but because they did in Japanese, aku ndak lah dapat share apa yang dicakap. Sendiri pun ndak faham, buat faham jaklah mampu.
Masa ni lah aku regret gila ndak tabah mengangkut si Blackie. Sob. Kesian bah lama sudah dia rehat dari beraksi. Too bulky he is, aku macam ndak kelaratan sudah membawa dia ke sana ke mari. 
The outcome would have been great if Blackie was used to shoot this. Masih regret. Sambil ketuk kepala sendiri. Nangis darah sekalipun, ni jugalah hasil kau dapat Bie. Noise berbintik2 berselerak.
Part of Tokyo seen from atop the tower. 
That's Tokyo Tower. Boleh tahan jauh juga camera aku zoomed. Tapi tulah, tangan ndak stable...snapped beribu kali pun tetap hasil ke laut. Blurred gila.
It was rather difficult to take picture at few spots. Reflections dari lampu belakang satu hal. Belum campur suddenly ada bayang sendiri di cermin. Tapi reflection lubang hidung ndak da. Hai Syieda! 
Ms G told me the glass floor isn't as exciting & big as the one in Auckland. I think so even I haven't been to Auckland yet but I've seen her pics. The floor can only accommodate few people...and yes, selca pic will includes loads of photobombs. 
Dera couple yang sedang asyik berselca! Sila bagi peluang kami ambil group photo...but u have to help us lah. Pastu kami kejam main blah gitu jak. Bukan offer mau tolong diorang ambil gambar. Eh bila ingat balik, memang ndak patut! Apakah perangai ndak apply kaedah give-and-take masa tu. 
View from outside the mall. 
Puas ronda & cuci mata tengok Tokyo dari atas, we decided to called the night off. We were among the last group to leave the tower. On our way down to the subway station, few exit doors have been closed. Maka sesat kejap dalam mencari jalan keluar. Ikut lift, we ended up at the parking area. Luckily we're not the only ones yang sedang cari jalan keluar. 

And we found the exit entrance after berlegar few times. Dapatlah view Sky Tree dari luar. Purple the color was but I'll just assumed it's in pink. Bye.

eryantierdabdulkarim

20 comments:

DJ said...

hahahaha gelak gile aku bila ckp psl syieda tuh!terus teringat citer dia naik train nampak gmbar hidung tuh!hahahaha

apesal ko tak naik smapi 440th tuh?

Unknown said...

Aku memang akan membahan dia bab tu. Hahaha.

Nan hado bajet. Tu pun silap perhitungan ingatkan ¥1,030 tu yang sampai 350F. Rupanya!

syieda said...

Hamboiiii...aku dah agak dah..ko memang!
Ko mesti paham perasaan aku time tu...dek reflection tuh..nanti org ingat kat jungfrau ada dua lubang gua pulak...

Btw..aku pun budget skytree tuh kaler pink!

Jari Manis said...

Rugi tak pegi sini sebab leh tgk view bandar tokyo yang penuh lampu2 tu dgn jelas..leh nampak Tokyo Tower lagi...Oklah tu gambar cantik pe..kalau guna Luminx JM tu...mau masuk ke dalam tong sampah je heeeee....matilah kutuk dia..dh lama berjasa tu..Ada nampak Syieda ke dari atas tu heeee..tak nampak ke JM ngan DJ tengah melambai lambai nih

Azra said...

Reflection time amik gambar mlm mmg mendera batin betul kan... click sane nampak reflection, click sini nampak bayang sendiri.. tapi still ur pics not bad wehh...at least nampak Tokyo Tower merah menyala disitu :)

Unknown said...

Hahahahaha aku memang suka menyakat ko. Mereng bersama katanye.

Kenalah faham wei, tiap yang suka berjalan memang ada problem tu. Bengong kan kalau tetiba wujud gua kat Jungfrau tu. Viewable only from the train gitu.

Pink di hati. Eh?

Unknown said...

Lumix bukan hasil kebabom ke. Kawan Bb kejam, dia kata xkira la canggih ke x...kalau memang tangan gegor, gegor gaklah hasilnye. Haha.

Bukan nampak Syieda tapi perli dia pasal reflection kat cermin. Cer baca entry Jungfrau si Cikgi tu.

Unknown said...

Kau memang memahami bab gambar banyak reflection ni. Aku dah didera masa dalam tren otw to Odaiba tu. Punya lawa view kat luar, aku mampu wow wee jelah. Bila snap, gambar orang belakang pun masuk sekali.

Aim memang nak shoot Tokyo Tower merah tu. Geram je tengok dia sikit punya riak berdiri tengah2 tu.

Miss Nazla said...

not bad at all gambar gambar tu Bie! btw, sy pun usually takkan offer sesiapa yg dh tlg amikkan gambar unless diorang nak. hahaha. gila selfish haha

Unknown said...

Berpuas hati takat tu jelah Nazla. Sape suruh malas nak bawa cam lagi satu kan. Hahaha masa nak blah tu baru memasing macam eh kenapa kita xtolong diorang ambik gambar berdua. Ish, malu ngan diri sendiri.

Time Traveller said...

Tokyo Sky Tree.. Mesti seronok tengok suasana Tokyo di waktu malam :D

Cheq Sue said...

mak hang...tingginya tower tu bie, baca pun dah ketaq... maveless sungguh la malam kat tokyo nih

Unknown said...

Best tapi...hmm pening lalat sikit masa dah sampai tu. Sebab lift naik laju sangat kot. Berdentam dentum bunyi dalam telinga.

Supermeng Malaya said...

berapa kadar zooming kamera kau ni, nampak besar lak tokyo tower tu walhal aku rasa hari tu, punya la payah gak nak cari dgn mata kasar.

aku pegi cuaca lagi sendu.. rugi je naik skytree tak nampak apa

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Malam-malamnya cantik...suka lampu2 tu..awesome sungguh.

Unknown said...

Ada gambar yang aku x zoom langsung tu, memang cinonet jelah Tokyo Tower tu. Aku rasa kena blame tangan gigil aku lah. Kalau guna tripod ok kot. Kamera aku bole zoom x21. Aku guna x18 je. Serius gigil nak pegang kamera.

Kalau naik time cuaca sendu, memang mengundang gerimis kat lens kamera.

Unknown said...

Rasanya lebih kurang view Kolumpor dari KLCC kot ni. Lampu lip lap, lawa je.

Nurul Says said...

nda buli pakai skirt oo naik sana.. nanti org di bawah nampak kakakaka.. JK
btw ala.. noise nda noise aku tengok cntk juga tu gambar!

Unknown said...

Binokular gila trus la kan mata orang kalau nampak dari bawah. Ish xlah aku berskirt, sudah lah sejuk. Siap semua kebekuan. Hahaha.

Aku pun pok silap jakla gambar tu cantik. Tula berani mati post di entri.

Unknown said...

Aah tinggi. Masa duk ambil gambar ok je lagi. Sebab excited nak tangkap menara Tokyo tu. Tapi bila dah turun ke bahagian glass floor tu, ada rasa nak muntah skit. Gayat x pun.

Tokyo penuh warna warni ngan lampu. Lawa. Dahlah bersih.