10 August 2012

Edisi: Sekadar Pendapat

Assalamualaikum. Annyeong.

Entri ni kali aku ndak tau mau start dari mana. And macam mana mau start. Salah cakap nanti ada orang bom aku pula. Ndak cakap, aku rasa gatal hati mau luahkan. Since this is my blog...aku rasa it's my right lah kan mau scribble apa pun. For those yang rasa macam ndak puas hati, boleh lah muntah segalanya di blog masing2. Different people might have their own point of views. The angle we look & weigh things differ therefore sila respect opinion(s) orang lain.


Kes orang mengutuk Sabah di facebook macam jadi #trending# sudah sekarang ni. I don't know who triggered  this awful thing. Nor did I know who spread it. Gambar di atas tu cuma salah satu dari few pictures yang aku nampak di facebook. A friend asked for my permission to tag me in the pic above but I declined the request. Why? Sebab aku rasa ndak perlu kot mau masuk campur. 

Not getting involved doesn't prove anything. Itu BUKAN tiket orang mau cakap aku ndak sedar diri padahal memang Sabahan. Or  BUKAN  juga tiket untuk cakap aku side mana2 negeri. I AM PROUD TO BE SABAHAN! There's no place like home! Yet to join other people dropping very disgusting & hurtful comments...is a big no-no for me. 

Bagi aku, instead of memaki hamun orang tu...why not take it positively. Boleh jak komen baik2...ndak payah ayat kesat semua tu. Kalau rasa apa budak tu buat sangat teruk, mengutuk negeri kesayangan kita...jadi mana kita harus letak level diri bila kita melempar bahasa kasar & ndak beradab? Doesn't it looks like we're at the same shallow level as the girl? By saying all those nasty things it actually showed to people out there that at some point the girl might be right. Dia muntahkan api kan, lebih baik untuk kita simbah air. Instead of blending ourselves into her world. Lagi buruk!

Furthermore, kita pun bukan sure sangat benda tu betul. Who knows maybe it's a fake account. Ada orang mau buang onar but is too coward to show him/herself thus they used other people's pic. Berkemungkinan, kan? Kalau betul tekaan aku ni, bukankah tu tandanya kita sudah menuduh orang yang tidak bersalah? Bukankah itu dipanggil fitnah? Memfitnah orang dosanya lebih besar dari berzina. 

If I'm right, I totally pity that girl. Also to the person who did this to her. Nampak macam ndak da kerja yang lebih bermanfaat boleh dibuat; sungguh kasihan! Memang kita nampak apa yang ditulis tapi sila ingat, di zaman serba canggih & moden ni segalanya boleh dimanipulasi. What's more when it is related to internet. I once heard in one of Ustaz Kazim's ceramah where he said 

"Di zaman penuh teknologi inilah, manusia sangat senang memproses dosa. Semua hanya perlu dimulakan dengan hujung jari sahaja".

True indeed. Dari sibuk mengutuk budak tu atas tiket MAHU MEMBELA negeri tercinta...lagi baik kalau dibentang segala keindahan negeri Sabah. Kalau mau revenge pun let it be in the smartest & elegant way. Jangan nampak murah sangat. Bilang Sabahan ni cool & steady so show that to them...reverse psycho lah paling menggoda.

eryantierdabdulkarim

5 comments:

Ernie Khairina said...

Dorang sudah check ba tu akaun..akaun fake. sudah dorang report tu.

Ntah kenapa juga ni perangai begitu

inur said...

jarang2 sy nampak ko post in BM ehehe... ai laik... senang ckit sy mau paham.. taula english sy ni level form 5... ngehehe anyway agreed with u babe... sy pun malas mau join2 membalas balik tu sbb sy rasa tu fake account.. ;)

Unknown said...

@Ernie: Sudah dapat tau pula? Memang bah tu perangai...mau kasi gaduh orang jak.

@Daia: Haha terbalik2 juga tu grammar sy bah. Kan, tulah bah sy pun malas mau join. Unless memang kita kenal rapat tu orang. Ni kena share ba tu acc, siap sma gambar lagi tu. Adui.

Malicious Mind said...

Fake ka betul? ada bilang betul ada bilang fake? tapi aku dengar sudah lapor sama MCMC

Unknown said...

Ntah lah fake ka apa. Aku nmpk juga tu dorg buat report kan, ada kena post sna fb. Klu btul ngam la cara tu org handle, report sma yg berkuasa. Dari p ckp bkn2, nmpk uncivilized bah. Bagi aku lah.