22 November 2011

Sekadar Berkata-kata-kata-kata

TAHNIAH kepada pasukan negara yang telah berjaya menyumbang pingat emas kepada negara, malam tadi. Emas yang ntah berapa puluh tahun dinanti orang sekalian rakyat jelata. Tahniah kepada pihak pengurusan...juga kepada semua yang terlibat. Juga kepada rakyat yang sentiasa memberi sokongan padu jitu. *jap...apakah motif I sounded seperti menteri bagi ucap tahniah*

Aku bangga lahir sebagai rakyat Malaysia. Aku bangga walau wujud bermacam jenis gunting & pisau dalam pentadbiran negara...kita masih mampu hidup secara harmoni. 

Namun aku tidak bangga dengan perangai sesetengah Malaysian yang bersikap super racist! Adat lah, menang atau kalah dalam pertandingan. Yang kalah haruslah sedih muka masam muncung berdepa. Yang menang haruslah melompat riang gembira. Tapi aku rasa itu BUKAN LESEN untuk memperlekeh & mempersenda yang kalah itu. 

Perli sikit2 tu cukuplah...sekadar memadai. Ini sampai keluar kata nista, maki hamun...sakit gila mata membaca. Memang yang mengutuk tu punya hak...tapi biarlah berpada. Kalau kau cakap "Ala diorang kalau menang pun, harus kita jadi bahan ejekan sepanjang zaman". Ya itu buruknya mereka. Jadi apa kurangnya kau saat ini? Perlukah kita junamkan diri menjadi seperti itu?

Penghinaan demi penghinaan dilemparkan. Dikata mereka agresif. Dikata mereka tiada bertamadun. Dikata mereka itu & ini. Lantas, maki hamun kata ejekan yang kau muntahkan sekarang...dikategori apa? Sopan? Bertamadun? Menegak keadilan?

Come on; sukan sepatutnya mengeratkan silaturahim. Kalau yang kalah itu menunjuk sikap negatif seharusnya yang menang ini jadi LAGI BIJAK untuk menghadapinya. Ndak perlu kot compare "Kalau kita kalah, at least kita bla bla bla tapi diorang kalau kalah bla bla bla". 

For me, sama jak. Berapa banyak senario penyokong baling kerusi , mengamuk luar stadium, bakar bendera etc after habis match? Like hello! Itu baru match inter-states...bukan between negara. Ha, perangai yang gitu kau mau kasi kategori mana? Monyet terlepas kandang macam kau gelar pasukan yang kalah semalam? 

Serious aku kecewa. And rasa pity membuak2 towards hardcore fans yang terlalu tegar. Janganlah sampai lupa tanah yang dipijak...bersederhana sudah. Kan pergaduhan & perselisihan dapat dielak. 

Adat lah diorang kecewa sebab kalah...tapi diorang ndak minta kot penyokong hardcore diorang bertindak seganas itu. So aku rasa memang ndak adil kalau terus menerus rakyat diorang ni dihukum dengan omokan & ejekan.

Sekali SEMUA diorang pakat balik tinggalkan negara ni...fuh, ndak dapat aku imagine hurunya waktu itu. Baru imagine pekerja2 aku ndak turun cafe pun aku sudah kecut perut...apa lagi kalau SEMUA tinggalkan negara ni. And please, jangan kau cakap sama aku "Ala apa susah, hirelah local". Ouh, kalau kau mahu muntahkan itu...sila kau bariskan mereka di depan aku. Cuma pastikan mereka mahu buat kerja sebaik pekerja aku sekarang.

Tanpa rakyat diorang ni, aku ndak rasa ekonomi negara kita boleh seutuh ni. Kita saling memerlukan. Jadi aku rasa sudah2 lah mengkondem. Jangan jadi ayam yang bertelur baru sebiji...tapi riuh sekampung. Kalau kita punya hak untuk gembira kerana menang...mereka juga punya hak untuk kecewa kerana kalah. Jangan riak dengan kemenangan ini...kalau Allah tarik balik nikmat tu semua; nganga besar kita nanti. Berpadasudah...

sigh aku bukan mahu kondem siapa2...aku cuma meluah rasa di hati. To quote my friend's husband "U make fun of the defeated team...u said nasty things about them. U listen to their songs but they piss on urs". Kenyataan! Sinetrons, movies, songs & even artis diorang; lagi banyak tinggal kesan sama kita kot. Even ada pasangan mau kahwin, sanggup travel pigi sana semata mau beli barang persiapan kahwin. Nan ado kot diorang mau buat gitu bila pigi negara kita.

Diorang datang sini untuk bekerja. Dengan bekerja diorang sumbang tenaga & eventually bantu negara kita develop. Kita pigi sana, buang duit shopping bayar hotel mahal makan mewah. Sekaligus bantu ekonomi diorang. That's why aku cakap...saling memerlukan. Mutual relationship!

Jadi, sila lah stop all the nasty banters. Sebab aku risau kalau kita kalah esok lusa...mampus dibalun ayam mati; lagi teruk. Besides, banyak lagi bah tu issue super penting perlu kita risau rather than bola. Bagus channel marah & geram kita ke saluran yang betul. Kasi lurus yang bingkuk. Contoh: Postpaid kena bayar tax...tapi servis hampas kelapa serabut gila sukati jiwa on off. Wachaaaaaaaaaaaaa!

p/s Siapa agak2 peminat fanatik bola or over the top semangat patriotik, dinasihat dapat kendurkan ketegangan tensi di dada anda. Aku cuma meluah apa yang aku rasa ndak kena di hati.

Nonetheless, I love my country. Period.

eryantierdabdulkarim

5 comments:

Nurul Says said...

patut yg fanatik2 ni buat negara drg sendiri ah ah ah...menyusahkan yg nda fanatik ja

in THE name OF the WHO said...

yg baik jadikan teladan
yg buruk jadikan sempadan

maksudnya, even penyokong lawan hina kita berabis, takkan kita pun mo buat benda jahat yg sama

kalau kita buat juga, maksudnya, we are no more lesser than them

tu la klu sa tingu bola (even sa x tau apa2 psl bola kecuali gol dan nda gol), sa tingu sbb bcos of the game saja...
yang lain2 tu nda penting....

hihihi

Unknown said...

@Aima: Harap suda redha benda ni time ko ke Bandung nanti kan. Susa wei klu masih hot. Macam tu ari pasal kes maid kena dera tu.

@Grunge: Yes that's the word I've been trying to recall just now. If we stoop to their level, WE ARE NO MORE LESSER than them.

Ehem, sy buat skimming muka hensem2 ah. Specially time penalti, baru nmpk sejibik jibik!

lola said...

it's just a fcking sport..get over urselves. So fcking what we won and so fcking what they spat some nasty cuss on the winning team, stick ur fingers up and walk away....all in the name of the game. full stop.

more important things to argue over is raising maternity leaves to 6 months! come on Malaysia, speak up for the hardworking moms that deserves more of the nations attention. Peace. Love.

Unknown said...

Damn right!! All in the name of the game.

Hardworking moms seriously need more attention from the people! Sadly, masih ada yg argue untuk reduce the leaves. I just don't get it!