16 November 2011

Bukan Wordless Wednesday!!!

*clearing throat* *winking* *adjusting sitting position*

Serius kau toyol budget glamour sana Bie. *muntah hijau* 

Pagi ni aku bangun pagi, mood seindah suria. As usual, Cheeloh jadi alarm clock. Habis pipi aku jadi sumber breakfast dia. Cheeks licking good kot! Redha jaklah jadi orang suwit ni kan...kucing pun suka. Sila jangan cemburu.

Anyway, today started way too great for me. Nothing happened when I left home. Everything sailed pretty smooth. Not until I reached the gas station before going to the cafe. Queue was pretty long but that wasn't the thing. Biasa jak kot tunggu turn lama sikit dalam kereta...bukan lari juga kan pam minyak tu. 

What annoyed me was the attitude of certain Malaysians yang sangat jitu ke-bingai-an & ke-toyol-an mereka! Like; are u for REAL dude??? Talking on the phone while refueling ur car??? Riang ria bergelak ketawa bersenda gurau as if it's not a crime?? 

(Mode: Mula judge suka jiwa aku

Drive Honda City...pakai sikit punya smart...rambut sikit punya highlight...tapi akal ado! Trip foreigner?? Hello!!! Diorang lagi sensitive towards rules begitu ok. Even budak tadika pun tahu, use of mobile phones at petrol stations are are PROHIBITED! Lagi plus bingai pakcik2 & makcik2 yang cuma MAMPU melihat mamat perasan cool budget samseng itu. Tindakan super ajaib yang diorang buat? Menggeleng kepala. *tepuk tangan menari poco2*
Lantas apa dibuat aku yang right behind his car, waiting for my turn. Yang sudah berkali2 hon bagi isyarat "Please off ur fon" to that stupid mamat tapi masih kena ignore. And so, I pulled my hand brake up & got out from the car. Went straight to his face & puh-litely asked him to switch his bloody phone off. He was kinda surprised upon seeing me standing right before him. Guess what his brilliant reply was?

"Bukan ada apa juga bah tu"
...along with this super oh-I-really-feel-like-u-can-slap-me-anytime-u-wish kinda face. And what my answer was?
"Ya...tiada apa. Sebab kalau ada apa2 nanti kau sudah jadi mayat bukan dapat buat apa2 selain menyusahkan orang. Sama family kau."

And I walked away...returning to my car. As I have seated, I looked at him...bagi isyarat jari di tepi kepala. Fikir fikirrrrrrrrrrrrrrrrr....guna akal bukan lutut!

Phew...nasib jak aku ndak kena balun sama mamat tu kan. Harus lah goyang masa aku keluar kereta tu...tapi apa kan daya, aku sudah terlanjur TERkeluar. Kalau masuk balik dalam kereta, hilang macho di hari Rabu nan hening indah. Lagipun, we have to be brave enough untuk tegur perkara yang involve our right. Setakat mengomel belakang, mengadu di mukabuku, makihamun di twittter...apa barang. Tikam biar depan.

Konon lah kan angin kau tiba2 melintang hari ni Bie. Kau pakai berani jak hambur pigi sound orang...nasib lah ndak kena duku. Tapi tapi tapi...kalau aku kena apa2 tadi, harus aku terus bawa tu kes pigi polis ok. Dengan stesen tu sekali aku sue sebab peraturan keselamatan sangat loose. Ntah mana pigi attendants dorang semua tadi...kah takut mau sound nanti kena counter attack oleh mamat trip bagus tu. Ish...penyakit!!!

Then not long after reaching cafe...another incident happened. This time between a student & my worker. Sisa baki hangin sama mamat trip bagus belum habis...but alhamdulillah kewarasan masih kuat. Ndak lah aku balun marah student yang langsung hilang manners tu...aku cakap super berhemah siap senyum tapi dengan penuh ayat comel. Lagi suwit bila terkeluar ispikung aku yang bertunggang berkarat tu. Hancur iskali!

Melolong bila beg dia terkena tumpahan sup. Pekerja aku berkali minta maaf. Yang dia siap bercekak pinggang, mengarah atas bawah menyuruh lap. Lagak seorang bos diktator. Apa kau ingat pekerja aku itu kuli engkau?

When I asked why does she has to yell for something that is committed by mistake...she denied. The friends; menunduk jadi tikus. Hello, aku boleh dengar kau kot dari jarak 2 lot gerai. Aku offer hantar beg to dry cleaning ndak mau...aduyai pening.

But I did apologized & said:

"Next time do ask to see the manager if u have something u're not satisfied with. And please put some manners when u're talking to a person; regardless who the person is. Please, honour their dignity. By the way, I am the manager".

Gila kentang!

eryantierdabdulkarim

6 comments:

still the berry said...

I like what you did.. and.. *tepuk tangan*!!! Orang memang tidak berani bercakap depan.. n yes, selalu cakap belakang, yang ndada membawa kesan langsung. Adik aku pun pernah came across org yg bguna fon d gas station. Org tu suda kena tegur dgn attendant, tp kena marah balik attendant tu. Adik aku kesian, n terus p tolong explain kenapa tidak boleh guna fon. Dorang ni kadang2 nda fikir otak bah. Pernah tu kan dulu ada gas station meletup masa org guna fon..

N aku suka the way u stand for you staff's right.. Congratulation dear..

p/s: aku pernah tegur (n sort of bergaduh) di hospital gara2 org mo potong Q.. hehe.. agak nyesal juga lepas tu.. tp fikir2 balik, kita betul kan!

Unknown said...

1. Aku mau cari tu news psl gas station meletup gara2 org guna fon, fotostat & letak dlm keta. So in case nextime ada org toyol mcm tu lg, aku kasi kuar jak news tu & suru dia baca.

2. Hihi aku paling xsuka klu org pijak2 pekerja aku. Diorg tu pnya la jujur ikhlas kerja demi cari rezeki, pastu org yg baru belajar belum tentu mampu utk dpt kerja bagus bila grad...or worst blum tentu grad pun, ada hati mau treat diorg gtu. Biarlah ko bos plg besar skalipun, org bawahan mcm dorg skali2 jgn dipandang rendah.

3. Fuh, sungguh emo point#2 aku kan. Sott.

4. Ada msa kita kena beralah walau kita betul...tapi ada masa kita kena tegakkan. Kalau suda libatkan nyawa, sorry la xda ampun kalau aku. Hahaha.

in THE name OF the WHO said...

wakakakak
I'm the manager sa suka....

btw, sepatutnya tu pam estesen klu takut mo tegur face to face, apa guna itu ESPEAKER basar2..
Umum saja kuat2 together with plet number and kc describe tu org (pakai baju apa, gender, rambut estyle apa,etc)..
biar satu estesen tau..
baru dia malu...
klu nda malu jua, halau jak dr tu estesen...
hahahah

tp seriusly, ginila attitude kita malaysian...
selagi nda da yg mati depan mata
selagi tu la being ignorant

selagi bukan diri sendiri kana, selagi tu la buat wpun sd diwar-warkan seluruh media pasal tu danger....

psl FB, hahah, klu sa banci boss sa or client, sa terpaksa main FB sj luah perasaan..
Wakakakakakak

anyway, nice job today...
btw, ur cat lick ur cheek sbb dia mo kc ingat ko, air liur ko dakat sd mo meleleh..
langsung nda cute...

ngiahahahah!!
xxx

Nurul Says said...

!bibier !bibier *buat tarian pom pom* eh aku ingt ko nda tau takut! ah ah ah..bkn apa aku pn kadang setengah mau melakukan KEBENARAN pnd befikir blk tp takut kalah malu teruskan jg ha ha ha..

Unknown said...

Grunge.

Sekali dlm hati dia, manager apa pakai mcm Bangla tukang sapu sna KLCC. Lol mnta puji kan mau juga pigi mengaku manager.

Sy rsa pekerja sna xnmpk ba tu sbb terlindung sma tu besi & papan2, ada constructions few pumps sna. I think tu yg blocked view dari tu cashier dlm. Tapi yessss Malaysian mmg rata2 gtu. Femes for being ignorant we are. Sdh ada xbgus jd baru tu tunding jari sna sni blaming.

Contoh plg best tu yg collision bru2 between the train & tanker. Xtaula bila suma akan learn their lesson. Sy xdpt tolerate kebodohan yg gtu. Betul sayur pahit plg dewa ah. Common sense bebeh.

Adeh klu yg psl bos or client tu lain ruang lagi...berpada2 jg klu mau fight for ur right. Tarik rambut dr tepung biar ati2 org bilang. Lol.

Erm....comel kot. Bukan tu air liur ka apa tp sbb mmg suwit ok. Sekian.

xxx

Unknown said...

Aima: Kalah malu tu yg ndak bole blah kan. Perlukah knun dilayan. Tapi yg ni aku xnyesal proceed marah la....bukan marah ba tu but more to kasi reminder supaya tu org xjadi toyol lg.