3 August 2011

Tegur Menegur Demi Kebaikan gitu

Satu senja...


Hamba A: Bie, kau ndak terawih?

Aku: Ndak lah...insya Allah next week baru start.

Hamba A: Aik main tangguh2 pula kau ni. Mula dari awal lah baru afdal. Ada power lebih sikit. Aku jarang tinggal terawih ni.

Aku: Ndak lah...terawih tu kan sunat juga. Tiada paksaan.

Hamba A: Time bulan Ramadhan ni lah mau cari pahala lebih. Janganlah kau tu sibuk mau cari duit jak.

Aku: *senyum simpul* Insya Allah ndak tamak harta dunia.



Hakikat sebenar yang Hamba A tu ndak tau...aku dalam fasa bulan mengambang penuh. Walau bulan di langit masih rupa anak bulan sabit. Aku malas mau pong pang mengasitau nanti panjang lagi tu ceramah pasal terawih. And aku ndak marah pun dibagi info pasal fadhilat terawih; alhamdulillah sebab masih ada yang sudi berkongsi ilmu.

Sebenarnya mau juga cakap...terawih tu sunat, sembahyang fardhu tu wajib. Bukan kah wajib tu yang sangat sangat sangat perlu diutamakan. Therefore, sebelum gebang sana sini terawih ndak pernah tinggal, cuba try check schedule SubuhZohorAsarMaghribIsyak. Macam mana pattern graf tu...lurus straight or rumpang banyak. Lagipun, diam2 sudah kalau betul terawih ndak pernah missed.

Aku ni jahil banyak...bukan mau tunjuk terer or hebat tapi tu hari aku pernah terdengar dalam ceramah; tiada guna amalkan yang sunat kalau yang wajib tu kita langsung ndak jaga. Langsung ndak peduli. Berapa ramai orang berpuasa dari lapar & dahaga tapi nan ado extra pahala dapat. Sembahyang fardhu ke laut...mulut kumat kamit anyam ketupat. Tu belum campur yang duk tunggang air kencing si Laknat lepas berbuka.

Hmm biarlah, itu bahagian masing2 untuk dihisab oleh Nya di sana nanti. Tapi ndak salah kalau aku brought up this topic, right? Peringatan untuk diri sendiri juga. Puasa seharian tapi in the end of the day, cuma penat yang aku dapat. Ugh sungguh rugi & haru biru.

And please JANGAN CAKAP kubur masing2 so sendiri jaga kalau ada orang tegur kita. Kerana bila kita meninggal nanti, insya Allah orang tu akan datang & bantu urus jenazah kita. Bukan kah orang tu akan bantu pikul keranda kita. Or kalau ndak memikul pun, orang tu akan bantu kita dari segi 'sedekah'. Or bantu dalam 'mengurus' badan kita yang sudah kaku.

Ndak perlu marah kalau ditegur...ndak perlu melenting. Ucap syukur sebab ada orang tolong ingatkan walau yang menegur tu pun banyak kurang di mata kita. Itu tanda orang sayang kita, itu tanda kita punya nilai di mata diorang. Kan tegur menegur ingat mengingat sesama kita tu perkara sunat. Insya Allah, dengan menegur sekaligus kita dapat memperlurus apa yang bengkok sama kita.

Tapi jangan lah malar menegur orang...diri langsung ndak da inisiatif memperbaik. Itu bondok namanya. Sekian. Wachaa!

eryantierdabdulkarim


5 comments:

in THE name OF the WHO said...

I adalah sgt suka klu ko post entri sedemikian... less drama but full with infos and kata2 dramatis.... wakaka... but seriusly, I is superlike.. u shud write more abt smthg like this.... so very the true.... klu puasa, jgn alang2.. berabis la puasa segala2.... zahir dn batin puasa.. May God Bless You always during this Ramadhan.Amen

p/s: luv de layout...:))))))

Sofi. said...

Wah lancar ja mulut si kawan tu. Siap bangga lagi tarawih x pernah tinggal.

Unknown said...

@Grunge: Lol u've become dramatic than me!! Super-thanks for liking bebeh! Sy ada angin buat entry gni. Tinguk tu mood ada guncang ka xda. Hahaha. Ok that was me DQ-ing. Don't u just missed my lovely DQ being? Ngek.

Sy ni pun slalu 'ketuk' kepala kasi igt tu diri. Sebab slalu led astray kan. Thanks for the du'a. And layout adalah hasil idea si Grunge'k' bah. Kombawa!

@Sofi: Hihihi ada org paham gitu kan.

Nurul Says said...

senyumsenyum aku baca ni...terlampau sayang la bah dia tu kalu ada ja yg x kena d matanya kali tu a..harapharap bgtulah

Unknown said...

Ya mmg syg berabisan tulah sum pun nmpk xkena. Ngam jglah dpt aku mengasi lurus apa yang bingkuk sma dri. Ngeh.